Är det OK att ha barnen på förskolan när man är hemma och bygger?

  • Ja

    1 020 Röster 50,1%
  • Nej

    1 014 Röster 49,9%
  • Antal röster
    2 034
kisumisu
A ajn82 skrev:
[länk]
Ja USA och även många andra länder har ett annat system. Blir svårt jämföra med vad du får. Du är alltid beroende av privata försäkringar o ja har du tillräckligt bra försäkring så visst kan du få bättre vård än hemma i Sverige!

Det är rättare sagt ganska unikt system vi har i våra nordiska länder.

Länder som USA, Ryssland etc har man ett grundsystem till vanligt folk som är sämre! Men visst är du miljonär elker åtminstone har bättre än genomsnittet lever du ju bättre i dessa länder. Då du kan leva ett egoistiskt liv där du inte behöver alls bry dig om andra människor.
 
kisumisu
Men i Sverige vi kanske bryr oss lite för mycket. Tänkte på alla banklån. Ingen har ens kommenterat det!!

Men svenska kulturen är mer att man bara belånar mer. T ex i Finland har dem flesta ett motto och en tidsplan att betala av HELA eller stora del på hus och lägenhetslån. Även bostadsmarknaden är friare dvs du kan stort sett hyra ut din bostadsrätt så som du vill. Dock måste föreningen godkänna men sen är du helt fri ta den hyra du vill.

Men sådant ses fult i Sverige.

Jag själv är varken höginkomsttagare eller socialfall...har pengar men jävligt dålig inkomst. Dock trivs jag 100% på mitt jobb och försöker hålla budgeten dvs investerar bara i saker som ger mig vinst eller att det går plus minus noll lönen.

Trivs även i min kommun annars.
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Länder som USA, Ryssland etc har man ett grundsystem till vanligt folk som är sämre! Men visst är du miljonär elker åtminstone har bättre än genomsnittet lever du ju bättre i dessa länder. Då du kan leva ett egoistiskt liv där du inte behöver alls bry dig om andra människor.
Det är ju ett sätt att se på det, det andra sättet är att i dagens värld så får ett land se till att vara attraktivt även för de som är stora netto-skattebetalare, annars kommer en (stor?) del av dem att flytta, för de flesta prioriterar sin närmsta familj högre än samhället i stort.

Jag önskar att vi ville bo kvar, men det man ser och hör om svensk skola och får en försmak av via förskolan gör att det känns tveksamt att utsätta barnen för det. Det är bara att inse att dagis när man själv växte upp var mångdubbelt bättre än vad det är nu, att leta dagis till barnen har bara varit en enda stor besvikelse över vad samhället kan erbjuda, Misstänker även att efter de närmsta månaderna med covid-19 kommer det finnas ett utbrett missnöje med vad svensk sjukvård kan tillhandahålla, men hoppas jag har fel.
 
kisumisu
A ajn82 skrev:
Det är ju ett sätt att se på det, det andra sättet är att i dagens värld så får ett land se till att vara attraktivt även för de som är stora netto-skattebetalare, annars kommer en (stor?) del av dem att flytta, för de flesta prioriterar sin närmsta familj högre än samhället i stort.

Jag önskar att vi ville bo kvar, men det man ser och hör om svensk skola och får en försmak av via förskolan gör att det känns tveksamt att utsätta barnen för det. Det är bara att inse att dagis när man själv växte upp var mångdubbelt bättre än vad det är nu, att leta dagis till barnen har bara varit en enda stor besvikelse över vad samhället kan erbjuda, Misstänker även att efter de närmsta månaderna med covid-19 kommer det finnas ett utbrett missnöje med vad svensk sjukvård kan tillhandahålla, men hoppas jag har fel.
Du har helt rätt och därför tog jag upp även stora svenska företag som idag princip ägs av kineser.

Inget att vara rasistisk...men en jämn balans vore bäst. Varför ska man just bestraffa dem som sköter sin ekonomi?
Jag blir också bestraffad jämt kvarskatt på tusenlappar. Ändå ingen höginkomsttagare!

Min pension kommer vara sämre än fattigpensionärers idag (om vi inte ens har kvar nåt som heter pension).

Håller med även när det gäller förskola. Må hända att det även då var olika regler i olika kommuner? Men jag har varit i dagis när föräldrar varit hemma. Mina föräldrar ifrågasatte det starkt att varför kan vi inte ha dem i förskola när vi behövt hjälp. Mina föräldrar bor inte här och dem är över 70. Vilket är mest rätt mot barnen o alla då?

Vet ej hur det var för 100år sedan förutom att mammorna var hemma och att det fanns hela tjocka släkten på samma ort som hjälpte. Men på 80 talet jag uppvuxen var då dagis bättre.

Jag har ingen trauma av dagis/fritids, tvärtom det var kul. Mycket roligare än vanliga skolan och att vara hemma med föräldrar.

Men mina barn kommer i princip direkt hoppa in i vanliga skolans värld utan allt det roliga.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Ja USA och även många andra länder har ett annat system. Blir svårt jämföra med vad du får. Du är alltid beroende av privata försäkringar o ja har du tillräckligt bra försäkring så visst kan du få bättre vård än hemma i Sverige!

Det är rättare sagt ganska unikt system vi har i våra nordiska länder.

Länder som USA, Ryssland etc har man ett grundsystem till vanligt folk som är sämre! Men visst är du miljonär elker åtminstone har bättre än genomsnittet lever du ju bättre i dessa länder. Då du kan leva ett egoistiskt liv där du inte behöver alls bry dig om andra människor.
Kalifornien har de högsta lokala skatterna i USA och de har ändå en hel del ekonomiska problem. Men generellt sett så är det ju riktigt att själv måste vara lite mera involverad och hitta bra försäkringar, barnomsorg, osv. Till viss del fungerar det bra och man har bättre kontroll och valmöjligheter, men barnomsorgen är oftast inte billigare än i Sverige och man får betala de där 150k+ SEK per år. Och även då tycker jag inte att förskolan är så mycket bättre, det är ungefär detsamma. Dock blir skolan bättre ju längre upp i åldrarna man kommer men också ett stressigt konkurrenssamhälle.

Någon nämnde bolån och det var en kulturshock för mig när jag kom tillbaka till Sverige. I USA är ju "the American Dream" att köpa och äga ett eget hus så i princip alla lån är 15 eller 30 års rak avbetalning med fast ränta. Det har också hållit huspriserna på en mera normal nivå jämfört med i Sverige där man tjänar mindre, skattar mera, men ändå har högre huspriser :)
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
När jag säger att det var bättre för i förskolan tänker jag på saker som barngruppens storlek, tror inte vi kan ha varit mer än ca 10 barn i min grupp. Våra lokaler var större än de där mina barn är 20 barn nuförtiden, dagiset hade en egen gymnastik hall där vi t.ex brukade spela innebandy och en stor gård att leka. Vi gjorde utflykter till museum och badhus. Inget av detta får mina barn göra, utom deras gård som är helt okej, dock ganska platt och tråkig om man jämför med där jag gick.

Vi fick borsta tänderna på dagis när vi hade ätit, skulle aldrig finnas plats eller resurser för det i dagens förskola. Man kan ju fundera på hur de påverkar tandhälsan och samhällets kostnader långsiktigt.

En intressant sidoeffekt av antalet barn på avdelningar är att där alltid är någon som är sjuk, så sällan alla barn är där samtidigt, vilket såklart är ekonomiskt för kommunen kortsiktigt. Men för samhället i stort tror jag mindre barngrupper och reducerad sjukfrånvaro hade betalt sig själv fort, föräldrar som inte jobbar betalar inte någon skatt, plus de får ut mer i VAB än vad barnet hade kostat att ha på dagis.

(intressant för den som inte visste det, kommunalskatten du betalar in går inte direkt till kommunen, utan de får utbetalt från skatteverket baserat på sin skattesats och antalet vuxna i kommunen, så för deras budget spelar det ingen större roll om just du jobbar eller inte. Kostnaden för kommunen blir först när de som inte jobbar ska få socialbidrag)

Bor inte kvar, men var och tittade på mitt gamla dagis. Jag tror de är 5 avdelningar i samma lokaler som vi var 2, gymnastikhallen är såklart borta.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
När jag säger att det var bättre för i förskolan tänker jag på saker som barngruppens storlek, tror inte vi kan ha varit mer än ca 10 barn i min grupp. Våra lokaler var större än de där mina barn är 20 barn nuförtiden, dagiset hade en egen gymnastik hall där vi t.ex brukade spela innebandy och en stor gård att leka. Vi gjorde utflykter till museum och badhus. Inget av detta får mina barn göra, utom deras gård som är helt okej, dock ganska platt och tråkig om man jämför med där jag gick.

Vi fick borsta tänderna på dagis när vi hade ätit, skulle aldrig finnas plats eller resurser för det i dagens förskola. Man kan ju fundera på hur de påverkar tandhälsan och samhällets kostnader långsiktigt.

En intressant sidoeffekt av antalet barn på avdelningar är att där alltid är någon som är sjuk, så sällan alla barn är där samtidigt, vilket såklart är ekonomiskt för kommunen kortsiktigt. Men för samhället i stort tror jag mindre barngrupper och reducerad sjukfrånvaro hade betalt sig själv fort, föräldrar som inte jobbar betalar inte någon skatt, plus de får ut mer i VAB än vad barnet hade kostat att ha på dagis.

(intressant för den som inte visste det, kommunalskatten du betalar in går inte direkt till kommunen, utan de får utbetalt från skatteverket baserat på sin skattesats och antalet vuxna i kommunen, så för deras budget spelar det ingen större roll om just du jobbar eller inte. Kostnaden för kommunen blir först när de som inte jobbar ska få socialbidrag)

Bor inte kvar, men var och tittade på mitt gamla dagis. Jag tror de är 5 avdelningar i samma lokaler som vi var 2, gymnastikhallen är såklart borta.
Tycker fortfarande att det är fel anledning att emigrera från Sverige. Hur vet du att det blir så mycket bättre?
Det viktiga är inte små barngrupper utan utbildningen på de som arbetar där.

Om allting kretsar kring gymnastik hall och tandborstning då blir jag fundersam. Man kanske har insett att tandborstning kan man byta ut mot andra saker
Men gick du i en fsk som låg i en skola?
Men jag vet inte med mig att har varit speciellt vanligt med en gymnastikhall.

Men ett tips är att du försöker hitta en liten förskola.
Men tänk på att även om du flyttar till ett land med mindre barngrupper tänk på att det viktigaste är antal vuxna per barn.

Å förresten det finns risk att du inte får tandborstning utomlands :p
 
Martin_B Martin_B skrev:
Vilken FULLKOMLIG jävla IDIOTI! Antingen stämmer inte detta eller så är ju samhället Sverige helt mentalt handikappat.

"Kostnaden per inskrivet barn uppgår till 152800 kronor vilket är knappt 1,0 procent högre än föregående år."

152.800 kr per år!!!!! PER BARN!? Läser jag RÄTT? Kan det STÄMMA?

Som @ArneTW skrev, GE DESSA PENGAR TILL FÖRÄLDRARNA istället så kan de ta hand om sina barn själva!

En trebarnsfamilj skulle således kunna få ut 458.400 kronor per år för att ta hand om sina tre barn! De hade ju för fan kunnat säga upp sig från arbetet och resa runt året om istället.
Då kanske du numera har lite större förståelse för oss som inte tycker att det är ok att stanna hemma och renovera en månad och samtidigt ha barnen på förskolan?

De flesta kommuner har en rätt ansträngd ekonomi och jag kan tycka att det finns viktigare saker att lägga pengarna på än att föräldrar ska kunna "renovera, hitta sig själva, resa med vänner, få egentid o s v".

Vad trodde du att kostnaden skulle vara? Här följer lite andra exempel som visar kostnaden för våra barn från förskolan till och med gymnasieskolan.

Tabell som jämför kostnader för utbildning från förskola till gymnasieskola i fasta priser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.byggahus.se/forum/threa...-hemma-och-bygger.366684/page-82#post-3601374

/Krille
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Det finns flera anledningar till att så få är nöjda med Sverige. Det är inte bara sjukvård. Utan som samhället ser ut idag.
Med skjutningar och bombningar.

Men sjukvården och åldringsvården
Blir inte bättre genom att ta bort finansiering via skatten. Det handlar om att våra politiker måste nyktra till och börja göra något.
 
A ArneTW skrev:
Inte satsar på nästa generation?

Det är ju konstaterat att vi satsar 150000 per barn.

Sedan att du vill ha mer jag-tid är ju sjukt.

Vad alla verkar ha så svårt att förstå är att det finns inte oändligt med pengar.

Det spenderas mljarder på vansinniga prestigeprojekt, det finansieras allt möjligt med skattepengar. Varför är det viktigare med Melodifestivalen än vägar på landsbygden?
Polis.. kan de komma inom 1 timme har du tur.

/ATW
Nu är melodifestivalen något som svt står för. Och påverkar inte vägarna.

Sen kan det vara dags att umgås lite med folk som har barn. Då kanske du förstår lite mer. Vi är flera som försökt förklara hur fsk fungerar. Att det är så mycket mer än barnpassning. När man lämnar det bästa man har på fsk. Då vill man veta att de har det bra.
 
Martin_B
K Krille4 skrev:
Då kanske du numera har lite större förståelse för oss som inte tycker att det är ok att stanna hemma och renovera en månad och samtidigt ha barnen på förskolan?
Och detta lägger du fram som om jag inte hade haft förståelse eller? Har jag någonsin inte haft förståelse för det? Har jag någonsin skrivit att man skall stanna hemma och renovera?

Eller hur menar du egentligen?
 
B Byggdjuret skrev:
Tycker fortfarande att det är fel anledning att emigrera från Sverige. Hur vet du att det blir så mycket bättre?
Det viktiga är inte små barngrupper utan utbildningen på de som arbetar där.

Om allting kretsar kring gymnastik hall och tandborstning då blir jag fundersam. Man kanske har insett att tandborstning kan man byta ut mot andra saker
Men gick du i en fsk som låg i en skola?
Men jag vet inte med mig att har varit speciellt vanligt med en gymnastikhall.

Men ett tips är att du försöker hitta en liten förskola.
Men tänk på att även om du flyttar till ett land med mindre barngrupper tänk på att det viktigaste är antal vuxna per barn.

Å förresten det finns risk att du inte får tandborstning utomlands :p
Veta om det blir bättre är svårt, men generellt sett så har man mer att säga till om när man direkt betalar för något än indirekt via skatten. Samt att de även finns en möjlighet att välja att dyrare alternativ om man inte är nöjd med kvalitén.
Vad skulle kunna vara en bättre anledning att lämna Sverige än att ge sina barn bättre förutsättningar för framtiden?

Värst vad du hakar upp dig på tandborstningen.. jag gav en lista på saker jag minns vi gjorde som de inte gör nuförtiden, och det är många decennier sedan så finns säkert mer. Sen finns det nog en anledning att svenskar haft väldigt bra tandhälsa de senaste decennierna, något som tyvärr har blivit sämre.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...and-forskolebarn-lagar-mer-tander-an-tidigare

Och nej, det var en helt fristående förskola, med ett stort allrum där vi kunde hålla på med sport och dylika aktiviteter. Delat mellan de två avdelningarna.

Skolverkets rekommendationer
För barn som är 1-3 år är riktmärket för barngruppers storlek 6-12 barn. För barn som är 4-5 år är riktmärket 9-15 barn. Riktmärkena finns i kommentartexten i Skolverkets allmänna råd om måluppfyllelse i förskolan.
Tyvärr är verkligheten i vår kommun ca 20 barn per grupp, oavsett ålder.

Så ja, slutsatsen är att jag önskar att jag hade fått lägga mer av min lön på att betala för förskolan, men det finns ingen sådan möjlighet i Sverige.
 
B Byggdjuret skrev:
Nu är melodifestivalen något som svt står för. Och påverkar inte vägarna.

Sen kan det vara dags att umgås lite med folk som har barn. Då kanske du förstår lite mer. Vi är flera som försökt förklara hur fsk fungerar. Att det är så mycket mer än barnpassning. När man lämnar det bästa man har på fsk. Då vill man veta att de har det bra.
SVT betalar jomenvisst.
Om du nu inte vill ta hand om det bästa du har utan lämpar över ansvaret på någon annan och kräver att någon annan ska betala. Varför ska jag betala för föräldrarnas mygel.

/ATW
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
När jag säger att det var bättre för i förskolan tänker jag på saker som barngruppens storlek, tror inte vi kan ha varit mer än ca 10 barn i min grupp. Våra lokaler var större än de där mina barn är 20 barn nuförtiden, dagiset hade en egen gymnastik hall där vi t.ex brukade spela innebandy och en stor gård att leka. Vi gjorde utflykter till museum och badhus. Inget av detta får mina barn göra, utom deras gård som är helt okej, dock ganska platt och tråkig om man jämför med där jag gick.

Vi fick borsta tänderna på dagis när vi hade ätit, skulle aldrig finnas plats eller resurser för det i dagens förskola. Man kan ju fundera på hur de påverkar tandhälsan och samhällets kostnader långsiktigt.

En intressant sidoeffekt av antalet barn på avdelningar är att där alltid är någon som är sjuk, så sällan alla barn är där samtidigt, vilket såklart är ekonomiskt för kommunen kortsiktigt. Men för samhället i stort tror jag mindre barngrupper och reducerad sjukfrånvaro hade betalt sig själv fort, föräldrar som inte jobbar betalar inte någon skatt, plus de får ut mer i VAB än vad barnet hade kostat att ha på dagis.

(intressant för den som inte visste det, kommunalskatten du betalar in går inte direkt till kommunen, utan de får utbetalt från skatteverket baserat på sin skattesats och antalet vuxna i kommunen, så för deras budget spelar det ingen större roll om just du jobbar eller inte. Kostnaden för kommunen blir först när de som inte jobbar ska få socialbidrag)

Bor inte kvar, men var och tittade på mitt gamla dagis. Jag tror de är 5 avdelningar i samma lokaler som vi var 2, gymnastikhallen är såklart borta.
Om man kikar på Skolverkets statistik över barngrupper från 2007 till 2018 så visar det dock att de har blivit mindre från nästan 17 till drygt 15 så på det sättet har det gått år rätt håll det senaste decenniet.
 
kisumisu
B BostonMolle skrev:
I USA är ju "the American Dream" att köpa och äga ett eget hus så i princip alla lån är 15 eller 30 års rak avbetalning med fast ränta. Det har också hållit huspriserna på en mera normal nivå jämfört med i Sverige där man tjänar mindre, skattar mera, men ändå har högre huspriser :)
Hahaha vissa saker är jag så american så man kan bli. En av dessa anledningar varför jag bor i egen villa ;)

Skönt slippa betala andras räntor som man gör i bostadsrätt och hyres!
Finland har dock lite annat syatem i lägenheter som man äger. Du köper lägenhet så kan du välja reducerad pris eller fullt pris vid t ex nybygge. Fullt är skuldfritt (y)

Men så har vi ju inte i Sverige utan här fördelas allt "solidariskt" bland alla. De innebär ju i vissa fall svindyra hyror eller avgifter. Sedan att de finns vissa tomtar i styrelse som knäppheter igenom finns även i Finland. Dvs egen villa är ju bäst även där!

Sedan har hus och lägenheter blivit alldeles för mycket en "vinstmaskin". Priserna bara höjs till helt orimliga priser. Även om jag nu själv också är en husägare borde ju hus vara som bilar. Varför ska man behöva betala flera miljoner för ett hus som ändå har 30-40 år i nacken? Massa fel som behöver lagas och omoderna. Har inget emot gamla saker men det är ju ingen som köper en volvo 740 för 400-500k idag.

Däremot gillar jag inte ha med försäkringsbolag som jämt hittar på ursäkter att inte betala ut eller som kostar mer än de smakar!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.