Hej på er!

Svenskbyggda Cylinda vattenmaskiner brukar ju kunna bli långlivade. Vad skall man vara observant på om man funderar på att köpa en drygt 10 år gammal FT36 för att ha i förrådet när nuvarande nästan 25 år(!) gamla Mästertvätt 1040 kanske lämnar in.. Vad är i så fall vettiga pengar om den sägs fungera felfritt?

All god info i sammanget tas tacksamt emot!

/ Keeef

Från Wikipedia https://sv.wikipedia.org/wiki/Asko_Appliances
I februari 2013 flyttades tvättmaskin- och torktumlartillverkningen till Velenje i Slovenien och i juli samma år flyttade även diskmaskinstillverkningen. Utvecklingsdelen flyttades till Lidköping.
Jag har disk- och tvättmaskin från hösten 2010, och båda fungerar utmärkt.
Diskmaskinen är faktiskt märkt Made in Sweden på etiketten,
men på tvättmaskinen står det bara Made in EU :confused:

Pris för en gammal maskin? Kanske 500 kr?

• Gilla
Keeefan
  • Laddar…
A
K Keeefan skrev:
Hej på er!

Svenskbyggda Cylinda vattenmaskiner brukar ju kunna bli långlivade. Vad skall man vara observant på om man funderar på att köpa en drygt 10 år gammal FT36 för att ha i förrådet när nuvarande nästan 25 år(!) gamla Mästertvätt 1040 kanske lämnar in.. Vad är i så fall vettiga pengar om den sägs fungera felfritt?

All god info i sammanget tas tacksamt emot!

/ Keeef
vettiga pengar för en FT36?
hur mycket som helst allt under 5.000.- är ett klipp men bjud 500.- så blir du helnöjd
bra tänkt att passa på och lägga på lager

• Gilla
Keeefan
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
vettiga pengar för en FT36?
hur mycket som helst allt under 5.000.- är ett klipp men bjud 500.- så blir du helnöjd
bra tänkt att passa på och lägga på lager
Tack för snabbt svar. Tror snarare det kommer att röra sig om 1500:- än 500:- Men tolkar jag dej rätt och baserat på dina tidigare kommentarer rörande kvalite på vitvaror är det bara att hosta upp strålarna och förvara tills den gamle stannar av.

/ Keeef

A
Ja för f-n

• Älska
Keeefan
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Ja för f-n
Bättre begagnad Cylinda inhandlad! Har inte fått hem den ännu men säljaren gjorde gott intryck och försäkrade att den tuffade på som den skulle. Renovering av tvättstuga inklusive nya maskiner för deras del. Därav bytet..

Stort tack för ditt otroliga engagemang här på forumet! Skall ärligt säga att det är gravt beroendeframkallande att gå in och läsa trådarna som du alltid kommer med kloka och direkta råd i!

Något du spontant tycker jag skall slänga ett öga på innan jag börjar använda den? (Förmodligen ställer jag undan den tills den gamle Mästertvätten ger upp men alltid bra att veta).

/ Keeef

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Exempel:
[länk]
Toppen, tack!

A
K Keeefan skrev:
Bättre begagnad Cylinda inhandlad! Har inte fått hem den ännu men säljaren gjorde gott intryck och försäkrade att den tuffade på som den skulle. Renovering av tvättstuga inklusive nya maskiner för deras del. Därav bytet..

Stort tack för ditt otroliga engagemang här på forumet! Skall ärligt säga att det är gravt beroendeframkallande att gå in och läsa trådarna som du alltid kommer med kloka och direkta råd i!

Något du spontant tycker jag skall slänga ett öga på innan jag börjar använda den? (Förmodligen ställer jag undan den tills den gamle Mästertvätten ger upp men alltid bra att veta).

/ Keeef
Provkör den så fort som möjligt
Risken är att du slänger ut mästertvätten i förtid...

• Gilla
Keeefan
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Provkör den så fort som möjligt
Risken är att du slänger ut mästertvätten i förtid...
Haha, jadå, det får bli en provkörning och kanske rengörnings-tvätt efter hemtransporten men sen får nog Mästertvätten ta vid igen. Den gamle fick "nya" kol (från en skrotmaskin på tippen) för åtta år sen och en "ny" avloppspump (från en skrotmaskin på tippen) för ett år sen så den kan ju inte sacka ihop helt ännu..;)

/ Keeef

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.