T tobbbias skrev:
Håller helt med Stefan1972. Räkna kallt med en snittkostnad på 10 kkr per år så kommer din bil hålla länge. Min senaste nu, en V70 från -04 är uppe i 24k mil. Jag har tvättat den max 5 ggr sen jag köpte den för 6 år sedan. Det spelar absolut ingen roll ifall du tvättar din bil varje dag eller aldrig. Däremot kan det vara smart att kunna se ut genom rutorna så de får du såklart tvätta OFTARE! Annars så blir din bil snart skrot när du kör in i allt :p
Japp, 10k är vad jag räknar med om året. Se även mitt svar till Stefan ovan.

T tobbbias skrev:
Sen är det bra att kunna åtminstone byta olja och filter på din bil själv.
Det kan jag, förutom på 855an jag hade där pluggen var helt runddragen, så jag inte fick loss den. Men ofta är det något annat som ändå behöver fixas på verkstad, så då ber jag dem att ta olja och filter också samtidigt.

T tobbbias skrev:
Sen är det ju bra om du kör din bil hyfsat snällt och rart.
Kanske är där skon klämmer... Nu kör jag ju inte så att däcken släpper i kurvorna, och jag brukar försöka hålla mig under gränsen för där körkortet skulle ryka... Men visst kör jag väl mer aktivt än vad andra kanske gör. Nu när jag precis köpt en berlingo så är väl inte det direkt en bil som inbjuder till rallykörning. Så kommer nog gå lite lugnare till :)

Men det kan inte bara vara det heller, för min fru kör mycket lugnare, och hennes bilar gör vi också något fel med, för de tycker jag förfaller i ungefär samma takt som mina bilar. Bara att till henne brukar vi köpa lite dyrare bilar, så det tar några fler år innan de förfallit till den grad att vi inte kan ha kvar de längre. (Hennes förra bil rasade motorn på när hon var på semester med barnen drygt 30 mil hemifrån...

T tobbbias skrev:
Lycka till!
Tack :)
 
S Strontus skrev:
Lösningen på det är att antingen köpa nyare bilar, ha två bilar, så ökar chansen att minst en fungerar eller kontrollera bilprovningens statistik över bilar med minst fel innan köp för att minska risken för fel.
Skulle behöva tre bilar i så fall. Vi är ofta iväg helt olika tider, så svårt att samåka. Och med 5 km till närmsta busshållplats är det svårt att lösa det på det sättet också.
 
H hempularen skrev:
Det kan vara värt att räkna på att istället köpa en helt ny bil, och behålla 3 år.

På minussidan: Du får en rejäl värdeminskning, och det är den du skall jämföra med vad du betalar för en gammal bil nu.

Plussidan: Du kan räkna med att det inte blir några reparationskostnader. Ofta minst 2 års garanti, och det bör inte bli så mycket fel 3e året. Vagnskadeförsäkringen ingår i priset, och du kan (för vissa bilmärken) få serviceavtal som ger lägre servicekostnad, ibland ingår service i priet. Och det finns väl ett visst egenvärde i att få köra en ny bil.
Just nu kostar mina bilar som sagt ca 10k om året, så knappt en tusenlapp i månaden. Tror det är svårt att ekonomiskt försvara en ny bil i det sammanhanget. Men driftsäkerheten och nybilskänslan är självklart värt pengar det också. Så det är nog där man får fundera i så fall.
 
Lite problemet är också att alla bilar du köpt är "dåliga" modeller som går sönder ofta.

Köp en tillförlitligare modell helt enkelt. T.ex.
Toyota Corolla
Toyota Avensis
Toyota Yaris
Toyota Rav4
Honda Accord
Honda Jazz

När du köpt den kan du göra en ordentlig rengöring och roskskyddsbehandling så slipper du förhoppningsvis lite rostbekymmer
 
  • Gilla
HasseTeknik och 2 till
  • Laddar…
Om man har en mer rostbenägen bil gör det stor skillnad om man tvättar den ofta eller sällan, särskilt om man bor där det saltas mycket. Du har som du skrev problem med att bilarna rostar. Om dom är rostfria när du skaffar dom är bristen på tvätt en stor bidragande faktor. Lackskador kräver också att man åtgärdar det fort, innan ytrost blir till gravrost.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Visst är toyota bra bilar men de går sönder de också............Har en granne som har en avensis diesel som nu gått i 20k mil. Aldrig trasig förut men nu har det gått troll i den och har på kort tid lagat den för 20k. Nu på onsdag är det dags för generatorbyte.........
Bytte avgassystem på en Rav4 där originalet kostar 14k men där gick gränsen så det vart ett rostfritt utomlands. Toyota sålde bara mellandämpare inkl katalysator. Eftermarknaden har släppt repgrejer men inte toyota tydligen.
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
När du köpt den kan du göra en ordentlig rengöring och roskskyddsbehandling så slipper du förhoppningsvis lite rostbekymmer
Vad innebär det där i praktiken? Vad ska rengöras? Hur rengörs det? Hur rostskyddsbehandlas det sedan?
 
V ViktorHg skrev:
Om man har en mer rostbenägen bil gör det stor skillnad om man tvättar den ofta eller sällan, särskilt om man bor där det saltas mycket. Du har som du skrev problem med att bilarna rostar. Om dom är rostfria när du skaffar dom är bristen på tvätt en stor bidragande faktor. Lackskador kräver också att man åtgärdar det fort, innan ytrost blir till gravrost.
Varför hjälper det att tvätta? På vintern fattar jag att det hjälper att skölja bort saltet. Men när det inte är salt på vägarna. Vad hjälper det då? Hur ofta behöver man tvätta på vintern när det är salt på vägarna? Räcker en avsköljning, eller behövs en mer noggrann tvätt?

Hur ska man åtgärda en lackskada? Hur ofta behöver man syna hela bilen och leta efter lackskador?
 
S
Kollar man blocket på bilar som rullat långt (>40k mil) eller länge (årsmodell 95 eller tidigare) verkar det domineras av Volvo och Mercedes.
Jag brukar tänka att det ska finnas så lite som möjligt som kan strula, kikar oftast på bil med bensinmotor, manuell växellåda, ingen turbo och inte franskt. Ser till att kunna byta olja, filter själv och skruva bromsar. Bromsar strular alltid lite, eller måste bytas. Fixa haynes manual så finns guider för det mesta, mycket finns också på Youtube.
Följaktligen blev senaste bilen en v70 med 2.4l bensinmotor, manuell. Har lagt i snitt 2500kr per år på service/reparation de 5 åren / 10k milen jag haft den. Mest har lagts på nya däck. Hoppas kunna få 10k mil till.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
V ViktorHg skrev:
Om man har en mer rostbenägen bil gör det stor skillnad om man tvättar den ofta eller sällan, särskilt om man bor där det saltas mycket. Du har som du skrev problem med att bilarna rostar. Om dom är rostfria när du skaffar dom är bristen på tvätt en stor bidragande faktor. Lackskador kräver också att man åtgärdar det fort, innan ytrost blir till gravrost.
Varför skulle det hjälpa. Bilen blir ju indränkt i saltlösning så fort man tar ut den ändå. Möjligen för att bli av med vintersaltet på våren då. Men regnvatten borde lösa ut saltet ut skiten tämligen effektivt.
 
Att hålla rosten borta är ju inte bara kosmetiskt. Ju fortare det rostar ju snabbare blir det ju hål i bärande delar också............Jag är själv dålig på att tvätta och man ser på kundbilar också. De som aldrig tvättas rostar ganska fort undertill. Chassidelar och annat blir snabbt påverkat och idag är det inget ovanligt att man byter länkarmar och subframes i plåt på ganska nya bilar. vanligt på div nissan och hyundai. Med tvätt och kanske nån behandling på det så hade man nog sluppit mycket av det även om det är skrotplåt i mycket nuförtiden.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
T tlundberg skrev:
Varför hjälper det att tvätta? På vintern fattar jag att det hjälper att skölja bort saltet. Men när det inte är salt på vägarna. Vad hjälper det då? Hur ofta behöver man tvätta på vintern när det är salt på vägarna? Räcker en avsköljning, eller behövs en mer noggrann tvätt?

Hur ska man åtgärda en lackskada? Hur ofta behöver man syna hela bilen och leta efter lackskador?
Nej, det är framförallt saltet som ställer till det, så om sommaren är det mindre noga, och då rostar bilar betydligt mindre. En avsköljning en gång per vecka är bra, beror såklart på vädret och var man kör. Gärna lite avfettning också, och att man kan försöka spola under bilen (men det är svårt utan lyft). En maskintvätt med underspolning då bilen börjar bli väldigt skitig kan ju vara ett bra alternativ.

Angående lackskador så är det framförallt att få bort eventuell rost, skrapa, med något lämpligt, och fylla i med grundfärg/rostskyddsfärg (typ sådant här https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/rostskyddsmedel/rostatare-2000017147 så är det lite "allt i ett", tar även bort eventuell kvarvarande rost, inte jättebra men 1000x bättre än inget.), och sedan lackstift över det, och till sist lackstift med klarlack, finns också på biltema. Du behöver inte kolla bilen jättenoga ofta, men en överblick hyfsat ofta brukar då jag göra, och då ser jag direkt om det har hänt något.
 
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle det hjälpa. Bilen blir ju indränkt i saltlösning så fort man tar ut den ändå. Möjligen för att bli av med vintersaltet på våren då. Men regnvatten borde lösa ut saltet ut skiten tämligen effektivt.
Saltvattnet ligger kvar och torkar i diverse skrymslen, och när bilen torkar ligger saltet kvar, då detta upprepas blir det mer och mer salt som ligger kvar och bilen utsätts för. Sedan överskattar du nog regnvattens rengöringsförmåga, tycker inte bilen brukar bli särskilt ren av regn, men hjulhusen spolas nog ut hyfsat.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Bromsystemets komponenter tar stryk av saltet. De korroderar och börjar kärva samt skivorna rostar i förtid då dom vintertid ständigt är marinerade i saltlag. :mad: Men man hinner ju inte tvätta och skölja i den takt man borde.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.