J Jsson83 skrev:
Okej, tack. Jag kanske är trög, men var sitter den andra shellyn?

I "normala" fall så kopplar man båda knapparna till ingång 1, då kan du både tända/släcka/dimra från båda knapparna. Det låter som du har kopplat in 1 knapp på var sin ingång, det är tänkt att kunna tända/dimra upp med en knapp och släcka/dimra ner med den andra, och så vill du nog inte ha det om inte knapparna sitter på samma ställe?

Gör ett försök till att förklara hur och vart knapparna sitter, och var shellyna sitter, och om det är 1 eller 2.
Får känslan av att han med ”två” shelly dimmrar menar en shelly men med två olika brytare inkopplade, I1 och I2?

Sålänge ni vet med er att båda väggbrytarna verkligen är kopplade till I1 och I2 så är nog allt rätt där. Skulle också tro (utan att veta) att det är en inställning i shellyn för vad I2 skall ha för funktion.

Att den försvinner vid installation är ju ett problem som måste lösas. Jag hade jätteproblem att ansluta mina och hade precis samma problem, när jag hade fyllt i mina nätverksuppgifter så att den skulle koppla upp mot wifi så försvann den. Det hade något med mitt trådlösa wifi (ubiquiti ap) att göra. Kommer dock inte ihåg vad just nu? :thinking: Det var iaf någon säkerhets inställning som gjorde att trådlösa enheter kunde koppla upp mot internet men inte kunde prata med varandra... kanske kan det var en sådan grej? Du får nog försöka felsöka wifi och kanske be om hjälp i shelly forumet på facebook så ska du se att du får hjälp!
 
J Jsson83 skrev:
Okej, tack. Jag kanske är trög, men var sitter den andra shellyn?

I "normala" fall så kopplar man båda knapparna till ingång 1, då kan du både tända/släcka/dimra från båda knapparna. Det låter som du har kopplat in 1 knapp på var sin ingång, det är tänkt att kunna tända/dimra upp med en knapp och släcka/dimra ner med den andra, och så vill du nog inte ha det om inte knapparna sitter på samma ställe?

Gör ett försök till att förklara hur och vart knapparna sitter, och var shellyna sitter, och om det är 1 eller 2.
Tack! Tror jag vet hur jag ska lösa det nu men tar lite bilder och slänger upp ikväll för verifiering.
Angående två shelly så menar jag två olika rum och båda är kopplade på samma vis med var sin tråd på in 1 och 2. Alltså en shelly per rum med två väggbrytare per rum.
 
Är det bara jag som missat vad grejen med I3 är? Vad ska man ha den till?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Är det bara jag som missat vad grejen med I3 är? Vad ska man ha den till?
Nu är ju inte specen ute men om vi antar att i3 kan riggas av 12V-230V så finns ett flertal områden.
Jag kan tänka ex.
- På min justersåg (som har för stor förbrukning för en shelly1) som i sin tur startar spånsugen
- På larmet som annars är svårt att få in
- osv
 
Okej, men vad är det? Är det en brytare precis som Shelly 1? Eller har den några andra finesser också?
Jag har liksom inte hittat något att läsa om den alls (kanske är jag som letat dåligt)...
 
R
I3 är väl en ren binärsensor. Altså enbart "knappdelen", utan möjlighet att direkt styra något. Tänkt att sättas bakom en vanlig strömbrytare för att ge signaler in i systemet för att styra andra enheter gissar jag.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Jag vet inte om det är mitt sökande som det är fel på eller något annat. Men var hittar man inställningar mm för att få en Shelly1:a att använda sig av ”sunset” eller ”sunrise” vid till/frånslag? Jag hittar inget om detta i appen fast det står på den medföljande papperet att de finns men var??
 
Förstår att du inte hittar, inte helt logiskt hur denna funktion hittas i appen....

Men den finns under Weekly Schedule, i nästa ruta klickar du högst upp där det står ”Time”. Den går att ändra till Sunrise/Sunset...

Inte jättetydligt att denna ens går att klicka på... :rolleyes:
 
  • Gilla
roli och 2 till
  • Laddar…
Tack för förklaringen. Nu är det ”hittat” och programmerat. Nu återstår det att se om man skall ha plus eller minus tid på detta samt när programmet tycker att det är dags att tända på kvällen.
 
Party pooper låter ju onekligen mest intressant :D
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
R roli skrev:
Tack för förklaringen. Nu är det ”hittat” och programmerat. Nu återstår det att se om man skall ha plus eller minus tid på detta samt när programmet tycker att det är dags att tända på kvällen.
Jag brukar tända minus (-) dvs före solen går ned. Viktigt att kolla så du har rätt plats för att få rätt solnedgång.
Föreslår att du sätter - 00:30 och testar med
 
Ja, jag är inne på minus korr. också. La in -20 min i programmet igår. Får se hur det ser ut ikväll. Om jag har hunnit hem innan den tänder.....
 
  • Gilla
Kry och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Party pooper låter ju onekligen mest intressant :D
Party popper? Du får gärna förklara/utveckla detta.
 
Det är en ny produkt från Shelly som går under kodnamnet ”Party pooper”... :)
 
R
Ja det förklarade ju allt ;)

Jag tror att roli, liksom mig, var nyfiken på VAD det är för ny produkt. Jag kan i.a.f. inte söka fram någon info kring den så om du vet något så uppskattar jag om du delar med dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.