Rackartekla Rackartekla skrev:
.
Om skälet är att träden blivit för stora är det bättre att ta bort dem, det är helt enkelt fel träd för platsen. Storväxande träd går inte att hålla tillbaks med beskärning, de kommer alltid att sträva till sin ursprungsform.
Definitivt utbildade: medlemmar i Sveriges Arboristförbund, Svenska Trädföreningen och ISA. Helsvenska mycket seriösa.
Varför tror du att jag haft en känsla att det inte var så lyckat? Definitivt inte blivit avrådd. Jag var beredd på kritik för det har jag fått varje gång jag försökt yttra mig här i olika frågor. . Bara därför. Jag återkommer med bilder på träden igen om några år.[/QUOTE]

Jag lever med tidigare ägares... "välinformerade" beslut att stympa gårdsträden på samma vis, och allvarligt talat hade det varit både mindre besvär och sorg att bara ta ned allt direkt istället för att förlänga plågan.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Gräset har växt en hel del denna milda vinter. Nu klipper jag gräset med handjagaren för första gången. Känner att det blivit ljusare ute också. :)

Handdriven gräsklippare på en nyklippt gräsmatta med träd och skymning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Anna_H och 12 till
  • Laddar…
Tyvärr är det ”enda” jag ser.på ”gräsmattan” är.. . mullvadshögar!

suck!
 
  • Ledsen
Nyblivenhusägare123 och 1 till
  • Laddar…
När kommer parksliden?
 
  • Haha
  • Gilla
Ramnemark och 2 till
  • Laddar…
Idag har det varit uteväder här, så i princip hela dagen har tillbringats ute.

Mesta av tiden har gått åt att möblera om i rabatterna, vi är inte riktigt överens med de förra ägarna om hur en rabatt ska se ut (pensionärer med trädgården som hobby, medans vi är unga med en 2.5åring, de hade mycket krattade ytor mellan buskar och blommor medans vi siktar på att fylla ut rabatten så man inte ser jorden )

Största projektet var då att flytta en uppstammad minisyrén som skymde utsikten från altanen.

Blev även färdig med en sträcka rotstopp vid odlingslandet, siktar på att göra lite stenläggning i närheten och vill inte ha den förstörd av skott från syrénhäcken som är där.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Någon parkslide har vi inte som tur är. :p
 
Svärmor grävde upp sin jätteslide i höstas, ska bli spännande att se hur det blir i år :surprised:
 
  • Wow
Per Eskilsson
  • Laddar…
Nu är det såntdär värdelöst ljus ute för att ta foton igen.

Idag har jag grävt bort fyra odlingslådor med jordgubbar, trät i pallkragarna har ruttnat efter 3år och jorden är full med rötter från vad jag tror är den intilliggande asken.
Jordgubbarna får bo i några plastlådor i väntan på nya odlingslådor.

Har även stakat ut för en ny stensättning samt sandlåda till den lille.

I veckan blir det att köpa padda, beställa/hämta grus och eventuellt fixa sten.
 
Man ska inte röra pallkragarna hehe, då ramlar de i småsmulor efter några år.. men om man låter bli.. står de ytterligare ett tag!

Tänk på att om man ställer pallkragar där det är stora träd, kommer rötterna alltid gräva sig in i jakt på vatten (om det är torrt) det är liksom större chans att pallkrage får vatten än de stora träden.. och de är experter på att börja med små rötter, för att sedan spränga ev nät när de växt till sig! Lömska träd :)

Om man vill försöka (inte direkt säkert det heller fungerar, men i vissa fall så..) ska man lägga sådana där 30x30 stenplattor i botten på pallkragen. De kommer försöka sticka in i springorna, men det är lite jobbigare för dem (speciellt sedan med tyngden från jorden uppepå stenarna).

Men ja, tyvärr är under törstiga stora träd.. ett svårt ställe :(
 
Jo det är lätt att vara efterklok, trodde vi hade behörigt avstånd. Dock står asken på andra sidan en tall och en bok, så den var inte den första jag trodde skulle hitta in.

Samma ask hade fyllt halva odlingslandet med rötter så jag har grävt ner ett rotstopp längs med landet.

De nya lådorna hamnar på rätt sida rotstoppet ;)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Inte bara sånt där med att vara klok eller efterklok..
Ibland måste man chansa.. för man vill ha träd och buskar också!
Och man har inte obegränsat med plats heller.. (oftast inte iaf)

Jag funderar över mina stora träd jag med.. har perfekt solställe för odling bredvid dem.. men det är flera större bokar där som redan torkat ut hela marken (den har knappt gräs kvar heller, bara tunnare lager jord o rötter..)

Jag odlar ju lite mer på höjd oftast, men även om jag lämnar ett hål öppet i botten där.. så lär vattnet droppa ner och locka in rötterna under iaf.. hm frågan är om det gör något eller inte? inte så att jag tror de magiskt växer rakt upp i tomma intet, mer orolig om de börjar pressa på odlingsbäddarna/pallkragarna (eller det material jag nu väljer)
 
Vi tog helt enkelt och bokstavligen använde pallkragar för att få bort de snyltande trädens rötter. Alltså man tager en lastpall och ställer den på backen. Lägger på 2 pallkragar. Täcker insidan ( botten och sidor) med något som håller jorden kvar. Fyller på med jord och kompost. Sår, vattnar och så småningom skördar !
De snyltande träden skickar inte upp några luftrötter utan får nöja sig med lite vatten och möjligen lite näringstillskott från urlakad kompostjord.
 
  • Gilla
Solskiftet och 1 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Vi tog helt enkelt och bokstavligen använde pallkragar för att få bort de snyltande trädens rötter. Alltså man tager en lastpall och ställer den på backen. Lägger på 2 pallkragar. Täcker insidan ( botten och sidor) med något som håller jorden kvar. Fyller på med jord och kompost. Sår, vattnar och så småningom skördar !
De snyltande träden skickar inte upp några luftrötter utan får nöja sig med lite vatten och möjligen lite näringstillskott från urlakad kompostjord.
.. det var lite det jag menade ”på höjden”... en pall under gör ju att det blir ett litet ”hål” mellan backens jord och min odlingsjord (y):) (har massor av pallkragar redan, men på vissa håll har det tagit signifikant ovälkomna saker)
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Startat bevattningsbrunnen för säsongen, ser... Ehn... Lika trevligt ut som vanligt.

Brunt vatten strömmar från en bevattningsbrunn i fyrledad fördelar på gräsmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
Rackartekla
Nybelagd gångväg av sten framför en trappa med en Ryobi grästrimmer på gräsmattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Idag har jag slutfört framsidan med hjälp av Ryobi. Vinst från en tävling här i våras.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.