Den har diskuterats på Skogsforum, och befunnits vara avsedd för amatörer, om jag inte minns fel. Slipstift på batteridriven Bosch GRO fungerar bra och är fältmässigt. Köp diamantstift på ebay och slipa fram och tillbaka på stiften med lågt tryck och rel. låg fart. Stenstiften slits för snabbt.
 
mattiasp mattiasp skrev:
Den har diskuterats på Skogsforum, och befunnits vara avsedd för amatörer, om jag inte minns fel. Slipstift på batteridriven Bosch GRO fungerar bra och är fältmässigt. Köp diamantstift på ebay och slipa fram och tillbaka på stiften med lågt tryck och rel. låg fart. Stenstiften slits för snabbt.
Intressant! Har du nån länk till skogsforum?
 
mattiasp mattiasp skrev:
[länk]
Tack! Hmm, verkar svårt att hitta just tråden om såna latmans-metoder.
 
Idag testade jag ett tips med kanonresultat!

När jag inte kan vara i verkstaden och har tid över kollar jag ibland diverse snickerirelaterat på Youtube, som så många andra här. Det här är ett tips från "The Wood Whisperer" så jag kan inte ta credd för detta. Bara förmedla.

Ibland behöver man fästa ett ämne vid t ex en bit mdf — väldigt vanligt vid exempelvis mallfräsning. Lösningen blir då dubbelhäftande tape som kan ställa till det när man ska dela på bitarna, limrester på ämnet eller tom rivna fibrer i värsta fall.

Här är ett skonsammare alternativ:

Träbit fäst vid MDF med målartape och CA-lim, före sågning, Loctite-lim synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Några bitar målartape på de delar som ska sitta ihop och på tapen vanligt CA-lim på bägge ytorna.

Tunn MDF-skiva fäst vid en tjockare bit med målartape för stöd under sågning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lägg ihop bitarna noggrant, tiden för justeringar är ju kort.
(Bilden är tagen efter att jag sågat ett spår i en tunn bit mdf som inte fick stöd på sågbordet när den skulle föras längs klyvanhållet. Lösningen blev då att fästa den på en tjockare bit som kunde stå på sågbordet.)

Två bitar MDF-trä fästa med målartejp och CA-lim, efter spårsågning, utan limrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bitarna satt stadigt och bra ihop, det gick inte att rubba dem genom att vrida eller trycka dem i sidled. Dock var de lätta att dela på efter sågningen genom att bara riva isär dem.

Två bitar MDF som är sammanfogade på en sågbord med synligt sågspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tapen lossnade såklart hur lätt som helst utan att lämna några spår.

Misstänker att rullen med dubbelhäftande tape kommer att få ligga framgent.
//Ronnie
 
  • Gilla
Hus&Kärlek och 8 till
  • Laddar…
Om den där motorsågsslipen hade funkat, då hade man lika gärna kunnat köra en stund mot valfri slipsten.
Även en tand på en sågkedja har ju skärvinklar, "ryggen" på tanden har en vinkel mot träet för att öka ingreppet och minska behovet av tryckkraft in i virket.
att köra mot en slipsten eller med detta bryne kommer att utplåna denna vinkel och, beroende på att brynet sitter på spetsen av svärdet, göra ryggen rundad , Första slipningen funkar säkert men efter några så kommer sågningen övergå i filning av virket/ förstörd kedja. Kika på några youtubes om filning istället. det blir bättre. Sågkedja med påpekade skärvinklar och markerad rygg på tanden.
 
mattiasp mattiasp skrev:
Ja, det var ju fiffigt att göra en fot i trä. Ett annat tips är att använda en spånhyvel för att komma till linjen. Om man har en konvex spånhyvel går det även att göra konkava ytor. Tyvärr tvåhandsverktyg, man får klämma arbetsstycket mellan kväna, om man inte har fastspänningsanordning på plats.
Eller en vinkelslip med lammelskiva. Perfekt att förkroppsligar med istället för sticksåg.
 
Ja, det funkar till förkroppningen, men dammar väldigt. Tipset om spånhyvelen gällde när man ska anpassa en sockel till ett golv eller liknande operation. Dammar ingenting.
 
  • Gilla
verktygsgurun
  • Laddar…
Lärlingen håller på att handsinka ihop fogar som inte är i 90 grader. Det visade sig att strykmåttet då inte fungerar att märka med. Kniv och vinkelhake går men är inte vad vi föredrar, dessutom måste kniven vara i samma vinkel som fogen för att man ska få ett perfekt resultat. Men efter lite tänkande hittade han lösningen: det spetsiga "plogstålet" på grundhyveln blev en utmärkt ersättare! Rätt vinkel blev det också automatiskt.

Närbild på en persons hand som använder spetsen av en hyvel för att markera träfogar i en verkstadsomgivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lärling markerar trä med plogstål på hyvel för att anpassa vinkel på fog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller en grundhyvel med ett plogstål mot en träfog för att märka en icke 90-graders vinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Lärling använder grundhyvelns plogstål för att handsinka fogar i verkstadsmiljö
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
pyro och 7 till
  • Laddar…
En bit maskeringstejp på måttbandet. Genialiskt (eller snarare idiotiskt att det tagit mig tills nu att komma på det...)
Hand håller måttband med maskeringstejp där mått antecknats mot schackrutigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alko och 6 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
En bit maskeringstejp på måttbandet. Genialiskt (eller snarare idiotiskt att det tagit mig tills nu att komma på det...)
[bild]
Har du pennan tejpad på fingret? :)
 
Lime113 Lime113 skrev:
Har du pennan tejpad på fingret? :)
Nej, inte provat det. Är det verkligen praktiskt? :thinking:
 
richardtenggren
Fingerfärg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.