K Korvmedbröd skrev:
Om jag söker bygglov nu, det är inte så att de kommer ut och kollar först? Är det svårt att få igenom ett bygglov?

Jag är tacksam för alla svar jag får av er,tack!
Nej, de kommer i princip aldrig ut för Platsbesök i förväg för en enkel tillbyggnad. Och för en sån här liten utbyggnad är det inte ens säkert att det görs under själva bygget.

om din tillbyggnad inte bryter på detaljplan så ska det inte vara några svårigheter att få godkänt. Är det ett villakvarter så kan jag tipsa om att ta en sväng i närområdet och kolla om andra byggt ut. Sen kan du begära ut bygglovshandlingarna för de huset från kommunen och läsa hur de gått i de ärenden. Med lite tur kan du i princip kopiera ritningar etc men annars finns det billiga tjänster som tar fram bygglovshandlingar åt dig. Du behöver situationsplan (beställs från kommunen för typ 100kr) fasad och planritning samt konstruktionsritning. Du bör klara dig med en förenklad kontrollplan där du själv står som kontrollansvarig men annars behövs det också

O olofh skrev:
ah, jag som var för snabb. Tråkig utgift ändå... lite samvetsfråga såklart men jag hade mörkat existerande bygge och sökt bygglov som om det inte fanns något där. Sen tar ju iof de flesta kommuner flygfoton regelbundet så om de vill kan de säkert se att uterummet finns och kräva rivningslov men sällan de gör extrakontroller på det sättet vid vanligt bygglovsförfarande. I vart fall i den kommun jag har kontakter i.
Sanktionsavgiften kan komma att sättas ner till 1/2 eller 1/4. Det är byggnadsnämnden som tar det beslutet. Lite info här;
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...tionsavgift-ska-sattas-ner-eller-inte-tas-ut/

M MetteKson skrev:
Nu vet jag inte hur byggnaden ser ut och i vilket område (eller kommun) den ligger i men jag kan försöka ge dig er generellt svar. Börja med att kolla om din fastighet ligger inom detaljplanelagt område eller inte. Gör den det finns det begränsningar vad gäller byggrätt (hur många kvadrat du får bygga), DP visar även om det finns s k prickad mark (mark som man inte får bebyggas). Som jag nämnt tidigare brukar bestämmelserna vara mycket friare utanför detaljplanelagt område (ofta ute på landet). Om byggrätten är maxad, dvs alla kvadrat som tillåts är använda (och du inte kan få bygglov) kan du ändå ansöka om en Attefallstillbyggnad i efterhand. Den får vara max 15 kvm och även ligga på prickad mark. Det som krävs är att du gör en anmälan (inte bygglov). Ligger den närmare granne än 4,5 meter måste du ha dennes tillstånd (men i ditt fall var det väl inte problem om jag förstod rätt). OM du väljer att göra en anmälan/söka bygglov rekommenderar jag att du säger att bygget redan är gjort (hur du gör är upp till dig, ser att andra säger motsatsen) handläggarna kollar på kartor och foton och då är det bättre att vara ärlig än att mörka. Vet du när tillbyggnaden är gjord? Det kan påverka sanktionsavgiften.
Rörde jag ihop det för dig? Fråga om det är något som verkar krångligt.
Nej jag tror jag förstår en del
Jag bor på landet i Östergötland,just där mitt hus är har jag 2 grannar vilka inte är några problem. Kan inte tänka mig att det ligger inom någon detaljplanelagt område eller prickad som du säger ( Bägge grannarna har byggt ut och om) därav tror jag inte det.

Kan min utbyggnad på 9kvm räknas som Attefallstillbyggnad och jag då endast behöver göra en anmälan?

K Korvmedbröd skrev:
Nej jag tror jag förstår en del
Jag bor på landet i Östergötland,just där mitt hus är har jag 2 grannar vilka inte är några problem. Kan inte tänka mig att det ligger inom någon detaljplanelagt område eller prickad som du säger ( Bägge grannarna har byggt ut och om) därav tror jag inte det.

Kan min utbyggnad på 9kvm räknas som Attefallstillbyggnad och jag då endast behöver göra en anmälan?
Kan vi fortsätta diskussionen på PM?

M MetteKson skrev:
Kan vi fortsätta diskussionen på PM?
Absolut,vet dock inte hur se funkar

K Korvmedbröd skrev:
Absolut,vet dock inte hur se funkar
Testa skicka så kanske jag får upp det

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.