Jag har en takfläkt Thermex Newcastle 90. Tyvärr kan jag inte bygga in hela i taket eftersom jag bara kan få upp fläkten 8-12 cm innan takisoleringen tar emot för mycket. Jag har platt tak på huset.
jag behöver bygga en låda för fläkten. Jag kommer köra den med kolfilter då jag inte vill ta hål i taket.
Vilken material ska jag bygga lådan i?
fläkten kommer blåsa ut den insugna luften i lådan och jag har förstått att mdf är mycket fuktkänsligt. Vad händer med lådan vid tex ett långkok?
jag behöver bygga en låda för fläkten. Jag kommer köra den med kolfilter då jag inte vill ta hål i taket.
Vilken material ska jag bygga lådan i?
fläkten kommer blåsa ut den insugna luften i lådan och jag har förstått att mdf är mycket fuktkänsligt. Vad händer med lådan vid tex ett långkok?
Såklart hade det bästa varit att inte sänka. Men jag har ett platt tak med.
gips 13mm
Råspont 20mm
Takstol 200mm
Luftspalt 50mm
Råspont 22mm
Takpapp
min takfläkt bygger 192mm så jag har inte så mycket val. Funderar på att kanske försänka lådan 70-80mm men det innebär ju 30-40mm mindre isolering just där.
Kommer nog köra kolfilter på den. Lite osugen att göra hål i taket.
gips 13mm
Råspont 20mm
Takstol 200mm
Luftspalt 50mm
Råspont 22mm
Takpapp
min takfläkt bygger 192mm så jag har inte så mycket val. Funderar på att kanske försänka lådan 70-80mm men det innebär ju 30-40mm mindre isolering just där.
Kommer nog köra kolfilter på den. Lite osugen att göra hål i taket.
Takstol cc1200 med golvbjälkar mellan cc600?
Hur stor är fläkten 500x600?
Gick lite fort. Du har alltså totalt 200mm isolering och det är där problemet ligger. Inte att balkar är i vägen?
Sorry att jag går offtopic men 200mm takstol på ett platt tak låter lite märkligt. Borde vara rejälare
Hur stor är fläkten 500x600?
Gick lite fort. Du har alltså totalt 200mm isolering och det är där problemet ligger. Inte att balkar är i vägen?
Sorry att jag går offtopic men 200mm takstol på ett platt tak låter lite märkligt. Borde vara rejälare
Liknande trådar
-
Bygga gjutform 400mm diameter
Byggmaterial & Byggteknik -
Bygga om/isolera förråd
Isolering -
Hur bör jag plinta/bygga bjälklag för denna altan
Altan & Uteplats -
Kan jag riva gammalt förråd och bygga nytt utan bygglov?
Bygglov -
Råd för att bygga mellnabjälklager med sparre/timmer
Byggmaterial & Byggteknik