4 033 läst · 14 svar
4k läst
14 svar
Relining igen...
Hej
Måste fixa resten av mitt avlopp nu, har redan gjort stora delar av huset. Grejen är att jag har 45meter kompakt lerjord mellan gatan och huset. Grävarn jag pratade informerade om att det är ingen billig historia ( mellan 2-3000:-/m).
Det är en raksträcka på ca45m som ska grävas upp och inga andra krusiduller. De järnrör som är kvar i fastigheten tänkte jag byta till vanliga plaströr.
Jag har varit skeptisk till relining men han föreslog att jag istället skulle köra på detta istället och blåsa in en strumpa som sedan bildade ett självbärande rör i betongrören.
Kollade även med mitt försäkringsbolag och de skulle betrakta det som ett helt nytt rör, precis som om jag byter ut till klassiska plaströr.
I och med det så lät det helt plötsligt ganska attraktivt... Erfarenheter, kunskaper på området?
Måste fixa resten av mitt avlopp nu, har redan gjort stora delar av huset. Grejen är att jag har 45meter kompakt lerjord mellan gatan och huset. Grävarn jag pratade informerade om att det är ingen billig historia ( mellan 2-3000:-/m).
Det är en raksträcka på ca45m som ska grävas upp och inga andra krusiduller. De järnrör som är kvar i fastigheten tänkte jag byta till vanliga plaströr.
Jag har varit skeptisk till relining men han föreslog att jag istället skulle köra på detta istället och blåsa in en strumpa som sedan bildade ett självbärande rör i betongrören.
Kollade även med mitt försäkringsbolag och de skulle betrakta det som ett helt nytt rör, precis som om jag byter ut till klassiska plaströr.
I och med det så lät det helt plötsligt ganska attraktivt... Erfarenheter, kunskaper på området?
Relining
Det hänger verkligen på den som sätter Linern
Jag har sett allt från 100% resultat jättefina
Resultat. När man filmar ser det som nya plaströr . Helt cirkulärt och inte en bula.
sen har jag tyvärr sett katastrofer också.
45 m är ett långt skott att sätta i mark
På villa sidan . Man behöver en epoxi med lång brinntid innan härdningen börjar då det tar
Tid att ”baka strumpan”
det finns några riktigt duktiga montörer på
En dansk firma här i Sthlm
Och en i Solna
En ute i upplands bro ( men jag tror dom flyttat)
Samt en i Västerås som jag gjort jobb
Med och det har vart bra resultat
Så är det runt Mälardalen finns det ett par st att välja på som klarar ett sånt jobb med bravur
Så be om referenser ,
Relining är en bransch som en del lycksökare
Tyvärr sökt sig till
Mvh
Resultat. När man filmar ser det som nya plaströr . Helt cirkulärt och inte en bula.
På villa sidan . Man behöver en epoxi med lång brinntid innan härdningen börjar då det tar
Tid att ”baka strumpan”
Och en i Solna
Så är det runt Mälardalen finns det ett par st att välja på som klarar ett sånt jobb med bravur
Så be om referenser ,
Tyvärr sökt sig till
Mvh
Det finns olika former av relining, det jag rekomenderar är antingen glasfiber eller polyesterstrumpa som härdas och bildar ett nytt rör i den gamla ledningen. Det kan också gå om det inte är några böjar på sträckan att skjuta in kortbitar (1m) med nya PVC eller PP-rör, jag skulle säga att båda metoderna är fullgoda alternativ till en ny ledning med de rätta förutsättningarna.
Först måste man dock filma ledningen för att få koll på statusen, det kan finnas svackor eller andra problem men man kan behöva åtgärda.
Om det handlar om grävning på tomtmark men en ledning som ligger på rimligt djup utan plattsättningar eller byggnader som ligger i vägen hade jag valt maskinschakt. Troligtvis blir det billigare än relining och man kan då passa på att byta vattenledningen och eventuell dagvattenledning när man ändå gräver.
Först måste man dock filma ledningen för att få koll på statusen, det kan finnas svackor eller andra problem men man kan behöva åtgärda.
Om det handlar om grävning på tomtmark men en ledning som ligger på rimligt djup utan plattsättningar eller byggnader som ligger i vägen hade jag valt maskinschakt. Troligtvis blir det billigare än relining och man kan då passa på att byta vattenledningen och eventuell dagvattenledning när man ändå gräver.
Hur gick det?novi skrev:Hej
Tog in tre offerter på relining. Ena gav ett duktigt ockerpris. Men gemensamt för alla var att de var ca 40’ eller mer dyrare än att gräva och lägga ner nya rör.
så det slutade med grävning och nya rör vilket var tur. Vi såg nämligen då att gamla ägaren kopplat dräneringen på avloppet så då fixade vi även det på en gång!
så det slutade med grävning och nya rör vilket var tur. Vi såg nämligen då att gamla ägaren kopplat dräneringen på avloppet så då fixade vi även det på en gång!
V vvs facit skrev:Relining
Tid att ”baka strumpan”
Och en i Solna
Så be om referenser ,
Tyvärr sökt sig till
Mvh
Jag är också intresserad om du har tips, har tagit in en offert men med de här summorna vill man ju ha fleraV vvs facit skrev:
Vi är i samma situation. Har fått en offert och en till på gång, första offerten trillade vi nästan av bordet på. Oerhört dyrt... Så gärna tips på företag kring Västerås (eller som kan tänkas göra arbete i Västerås).
H henche skrev:
Skicka ritning så jag får gissa hur mkt din offert landat på.H henche skrev: