48 000 läst · 162 svar
48k läst
162 svar
Vad har ni betalat för er dränering?
Undrar varför jag dränerade min källare isåfall då jag har 5 meter till grundvattnet.L larsson r skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Allt vatten som avledes från en fastighet, oberoende om det kommer som vatten från himlen eller trycker upp underifrån, benämns när det lämnar fastigheten som dagvatten. I vissa områden så har man reglerat i kommunstadgarna vad som gäller beträffande dagvattnet och hur detta får ledas bort från fastigheterna. Man får ibland inte dränera bort grundvattnet hur som hellst för då kan husen sätta sig, och står hus på träpålar så kan dessa börja ruttna om man sänker grundvattennivån med dränering eller schaktar och lägger rör i dränerande material.
flera kommuner som jag jobbat mot tillåter dränen i spillen , sen finns det konmuner som vill ha dränvattnet i dagvattenledningarna , jag har ännu inte stött på nån kommun som kräver att man skall göra en stenkista i lerjord där du har för dåligt genomsläplighet , däremit kan du behöva göra ett vattenmagasin för att jämna ut flödetM Markarbetaren skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Ja det stämmer! På 50-talet var det vanligt med kombiledning för dag och spillvatten. I dom områdena vi har gått fram med nytt VA så har kunderna som vägrat separera dag och spill fått en betydligt högre VA-taxa då man inte vill rena dagvatten i reningsverket.L larsson r skrev:flera kommuner som jag jobbat mot tillåter dränen i spillen , sen finns det konmuner som vill ha dränvattnet i dagvattenledningarna , jag har ännu inte stött på nån kommun som kräver att man skall göra en stenkista i lerjord där du har för dåligt genomsläplighet , däremit kan du behöva göra ett vattenmagasin för att jämna ut flödet
Fördröjningsmagasin kommer mer och mer idag för att dagvattensystemen inte pallar med när det kommer störtregn.
Stenkista i lerjord låter inte som en speciellt lyckad konstruktion, det blir ju som en tät bassäng.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Oj vilket liv det blev i debatten!
Men vi har faktiskt havsutsikt på 10 km håll
- För att lugna alla, som oroar sig för vår bristande dränering så kan jag meddela att
- Vi har ingen källare, endast platta på mark. Det gäller både bostadshus, stall och garage.
- Vi har endast eget avlopp, ej kommunalt. Infiltration för bostadens avlopp, stenkistor för dagvatten (takvatten alltså), och en stenkista för stallets sadelkammare.
- Huset ligger 82 möh, på en slänt upp mot det Småländska höglandet.
Men vi har faktiskt havsutsikt på 10 km håll