S scim skrev:
Vet du vad dagvatten betyder?
Jajemen

L larsson r skrev:
När man gör en dränering för en källargrund så gör man det för att reglera grundvattennivån , komyn har som regel dragit dagvattenledningar för att koppla på drän å takvatten , vissa kommuner tillåter fortfarande dränen på spillen
Undrar varför jag dränerade min källare isåfall då jag har 5 meter till grundvattnet.

S scim skrev:
Undrar varför jag dränerade min källare isåfall då jag har 5 meter till grundvattnet.
Ibland är ju ytskiktet skadat å man vill sätta en isolering på utsidan , grunvattnet flukturerar samtidigt under årets månader , men man dränerar ju ALLDRIG bort ytvattnet med en husdrän

• Gilla
Robban_C
  • Laddar…
L larsson r skrev:
Jajemen
Ett tips: Dag betyder att finns ”i dagen”, dvs att det är synligt.

S scim skrev:
Ett tips: Dag betyder att finns ”i dagen”, dvs att det är synligt.
Dagvatten är en benämning på vattnet som inte är spill

L larsson r skrev:
Dagvatten är en benämning på vattnet som inte är spill
Här har du Naturvårdsverkets definition: Nederbördsvatten, dvs. regn- eller smältvatten, som inte tränger ned i marken, utan avrinner på markytan.

S scim skrev:
Här har du Naturvårdsverkets definition: Nederbördsvatten, dvs. regn- eller smältvatten, som inte tränger ned i marken, utan avrinner på markytan.
Oavsett så skall du inte dränera bort det med husdränen

L larsson r skrev:
Oavsett så skall du inte dränera bort det med husdränen
Vad pratar du om? Vem har sagt det?

S scim skrev:
Vad pratar du om? Vem har sagt det?
Fråga din kommun om vad dom betäcknar som dagvatten

L larsson r skrev:
Fråga din kommun om vad dom betäcknar som dagvatten
Jag hämtade definitionen från Linköpings kommuns hemsida, samma definition fanns på fler ställen.

M
S scim skrev:
Dränering är för att ta hand om vatten som kommer ovanifrån, punkt slut.
Det är per definition helt rätt! Allt vatten kommer ovanifrån i form av regn eftersom det dunstat från jordytan.

• Haha
scim
  • Laddar…
M
Allt vatten som avledes från en fastighet, oberoende om det kommer som vatten från himlen eller trycker upp underifrån, benämns när det lämnar fastigheten som dagvatten. I vissa områden så har man reglerat i kommunstadgarna vad som gäller beträffande dagvattnet och hur detta får ledas bort från fastigheterna. Man får ibland inte dränera bort grundvattnet hur som hellst för då kan husen sätta sig, och står hus på träpålar så kan dessa börja ruttna om man sänker grundvattennivån med dränering eller schaktar och lägger rör i dränerande material.

• Gilla
Robban_C och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Det är per definition helt rätt! Allt vatten kommer ovanifrån i form av regn eftersom det dunstat från jordytan.
flera kommuner som jag jobbat mot tillåter dränen i spillen , sen finns det konmuner som vill ha dränvattnet i dagvattenledningarna , jag har ännu inte stött på nån kommun som kräver att man skall göra en stenkista i lerjord där du har för dåligt genomsläplighet , däremit kan du behöva göra ett vattenmagasin för att jämna ut flödet

• Gilla
Robban_C och 1 till
  • Laddar…
M
L larsson r skrev:
flera kommuner som jag jobbat mot tillåter dränen i spillen , sen finns det konmuner som vill ha dränvattnet i dagvattenledningarna , jag har ännu inte stött på nån kommun som kräver att man skall göra en stenkista i lerjord där du har för dåligt genomsläplighet , däremit kan du behöva göra ett vattenmagasin för att jämna ut flödet
Ja det stämmer! På 50-talet var det vanligt med kombiledning för dag och spillvatten. I dom områdena vi har gått fram med nytt VA så har kunderna som vägrat separera dag och spill fått en betydligt högre VA-taxa då man inte vill rena dagvatten i reningsverket.
Fördröjningsmagasin kommer mer och mer idag för att dagvattensystemen inte pallar med när det kommer störtregn.
Stenkista i lerjord låter inte som en speciellt lyckad konstruktion, det blir ju som en tät bassäng.

• Gilla
Robban_C och 2 till
  • Laddar…
Oj vilket liv det blev i debatten!
  • För att lugna alla, som oroar sig för vår bristande dränering så kan jag meddela att
  • Vi har ingen källare, endast platta på mark. Det gäller både bostadshus, stall och garage.
  • Vi har endast eget avlopp, ej kommunalt. Infiltration för bostadens avlopp, stenkistor för dagvatten (takvatten alltså), och en stenkista för stallets sadelkammare.
  • Huset ligger 82 möh, på en slänt upp mot det Småländska höglandet.
Det var skönt när vi köpte marken 2008 att komma så högt, med tanke på den tidens panik över havsnivåhöjningen, som skulle dränka oss alla.
Men vi har faktiskt havsutsikt på 10 km håll :)

• Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.