201 690 läst · 2 243 svar
202k läst
2,2k svar
Barnen på förskolan när man är hemma och bygger
Vill du ha hänvisningar till paragrafer eller förarbeten får du nog hoppas på att någon (wannabe?-)jurist följer tråden. Själv har jag nöjt mig med att lita på sekundära källor, t.ex. https://forskolan.se/kluriga-regler-om-ratten-till-forskola/ (Lärarförbundet). Har jag fel är det ganska många som har fel.Okarlsson skrev:
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Inte ok enligt min kommun men enligt min personliga åsikt tycker jag det vore rimligt att få nyttja detta några timmar per månad åtminstone.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 086 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 086 inlägg
L Lenamajan skrev:
alla i sverige har ett gemensamt ansvar för landets framtid, man skulle enkelt kunna argumentera för en högre avgift för de som inte skaffar barn.
fast vi skulle få lov att kalla det något annat, t.ex barnbidrag som vi ger till de som skaffar barn (oh wait)...
Hade du inte låtit barnen träffa andra barn i närområdet annars?DennisCA skrev:I Finland har vi lite annorlunda syn än svenskarna tror jag. Brukade ha något som hetter subjektiv rätt till dagvård. I min kommun har kommunen fortfarande hållit fast vid det trots det inte längre var ett krav från statens sida.
Jag tycker personligen det har varit extremt givande för våra barn att få gå till dagis. Utan det skulle dom ha missat att få en massa vänner via dagis och nu förskolan. När dom gick på dagis och även förskolan (förskola är obligatoriskt annars i Finland) så får dom ta del av en massa erfarenheter och resor vi inte haft möjlighet/ork att ge dom.
Och "tanterna" på dagis och förskolan är så kompetenta och skickliga och hjälper verkligen i barnens uppfostran och fått fason på dom bättre än vad vi nånsin kunnat på egen hand, vi hade nog fuckat upp utan hjälp. Man får ingen magisk föräldrainsikt då barnen föds utan man famlar i mörket och hoppas på det bästa.
[länk]
Är ju inte jättesvårt att ha koll omkring sig när en är ute med barnvagnen, ser man andra med jämnåriga som bor i närheten är det bara att ta kontakt.
Föräldragrupper fungerar utmärkt i Sverige för såna möten, även öppna förskolor.
Ja dom får träffa andra barn, konstig sak att tro jag förbjuder sådant... Nej barnen får träffa vem dom vill, men det blir inte av och dom har inga vänner här i området som dom leker med... Dom är yngst i området (förutom några spädbarn), alla andra barn är flera år äldre och dom leker inte tillsammans. Utan dagis och förskola hade det blivit skralt med det sociala. Utanför det har dom inte visat något intresse heller att leka med dom andra äldre barnen som finns här.
Vi bor ju ganska glest och inte i nån svensk förort och således kan inte tillåta att barn under 6 år går flera kilometer längs vägar där bilar åker.
Så klart är den bästa lösningen dagis och förskola. Ja och det faktum att dom på dagis och förskolan klart är bättre än vi är på det pedagogiska så deras hjälp är guld värt.
Vi bor ju ganska glest och inte i nån svensk förort och således kan inte tillåta att barn under 6 år går flera kilometer längs vägar där bilar åker.
Så klart är den bästa lösningen dagis och förskola. Ja och det faktum att dom på dagis och förskolan klart är bättre än vi är på det pedagogiska så deras hjälp är guld värt.
Artikeln säger ju samma som jag. "Föräldrar har enligt lag rätt till förskola motsvarande tid som de arbetar och reser till och från jobbet. " Och "Det är minimikrav enligt skollagen."B bakterie skrev:
Din tes är då "Jag får utnyttja förskolan som jag själv vill utan begränsningar."Okarlsson skrev:
Det blir väl som vanligt.. En service/rättighet överutnyttjas mer och mer av en ökande skara jag-människor.
Villket leder till striktare regler och kontroller som gör livet surt för alla.
Vad som fascinerar mig är hur få människor det är som inser hur ömtåligt välfärdssamhället är.
Skulle tro att det i framtiden blir privat sjukvård, privat förskola, privat skola, privat säkerhet och privat pension.
Vill du ha något får du skaffa det själv, och då blir diskussioner som dessa meningslösa.
/ATW
Motsvarande eller samma. Motsvarande tolkar jag som lika lång tid men inte nödvändigtvis exakt samma timmar.
Återigen, familjen med två-tre barn som heltidsarbetar och samtidigt renoverar en bostad tror inte jag är de som hotar välfärdssamhället... Snarare de som har mer än 7 barn, är arbetslösa, inte använder sin fritid till att renovera en bostad, bär bidrag av olika slag och ändå har barnen på förskolan. Men för barnens skull är det nog oerhört viktigt att även denna grupp får ha sina barn på förskolan för ett bra socialt sammanhang...
Återigen, familjen med två-tre barn som heltidsarbetar och samtidigt renoverar en bostad tror inte jag är de som hotar välfärdssamhället... Snarare de som har mer än 7 barn, är arbetslösa, inte använder sin fritid till att renovera en bostad, bär bidrag av olika slag och ändå har barnen på förskolan. Men för barnens skull är det nog oerhört viktigt att även denna grupp får ha sina barn på förskolan för ett bra socialt sammanhang...
Där jag bor, i en stor Stockholmsförort, är det inte lätt eftersom alla barn i den åldern är på förskolan på dagtid.P Poxeman skrev:
Om vi nu diskuterar alternativa lösningar vardagar dagtid.
Nej, jag lämnar dom där så dom får någonting att göra, medans jag renoverar, inte att jag inte vill vara med dom, sen om dom vill får som vara hemma också, men jag lämnar dom inte på dagis/fritids så jag ska hinna renoveraS SueCia skrev:du skriver ju endast några inlägg upp ” Nåja, tydligen väljer en del att att lämna sina barn på dagis än att försöka umgås med dom”
Med det insinuerar du att folk inte vill umgås med sina barn.
sen skriver du själv att du lämnar dina barn till farmor/mormor istället för att försöka umgås med dom?
Har du svårt att hålla reda på allt du skriver?
”låter staten eller kommun betala”
Hmmm hur var det här nu igen, vart kommer kommunens eller statens pengar ifrån?
Ja pengarna kommer från skattebetalare, alla skattebetalare men man ska väl inte utnyttja och fuska bara för att man betalar skatt? Precis som många andra gör. Vare sig man har barn eller ej, har hus eller ej, renoverar eller ej.