Ursäkta otydligeheten. Jag lade planerna på diffussionstät duk åt sidan när alla gamla snickare sade åt mig att det var en dum idé att köra utan luftspalt och litade inte alls på de nya materialen. Nu får jag väl kolla upp det igen antar jag om ni säger att det är okej att använda med mineralull :)

Så om jag är tydligare så handlar det om att direkt på takstolarna lägga underlagstak, sedan läkt mot underlagstaket och plåt ovanpå. I stället för att köra board, läkt för luftspalt, råspont, papp, läkt och plåt. Jag vill gärna ha ner vikten upptill så mycket som möjligt.

Nauti Nauti skrev:
Så om jag är tydligare så handlar det om att direkt på takstolarna lägga underlagstak, sedan läkt mot underlagstaket och plåt ovanpå. I stället för att köra board, läkt för luftspalt, råspont, papp, läkt och plåt. Jag vill gärna ha ner vikten upptill så mycket som möjligt.
Har du sett mitt förslag på sandwich-element? Borde inte kunna bli så mycket lättare?

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har du sett mitt förslag på sandwich-element? Borde inte kunna bli så mycket lättare?
Jag läste men förstod inte riktigt hur de används och det kändes som att det blev ytterligare ett alternativ att förhålla sig till som det skulle vara ännu svårare att hitta folk med erfarenheter av. Läggs den direkt på takstolar?

Nauti Nauti skrev:
Jag läste men förstod inte riktigt hur de används och det kändes som att det blev ytterligare ett alternativ att förhålla sig till som det skulle vara ännu svårare att hitta folk med erfarenheter av. Läggs den direkt på takstolar?
Det är ju cellplast med limmad plåt på... Självbärande över rätt stora spännvidder...
Du borde kunna få en variant som gör att du slipper takstolarna helt...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.