21 617 läst · 88 svar
22k läst
88 svar
Nu måste vi snacka fönster
När det gäller tex RM vs Vinäs vs Allmoge. Är det hugget som stucket tror ni? På pappret levererar de väldigt lika produkter till väldigt lika pris. OBS! Det är alltså fönster med 3-glaskassett och utanpåliggande spröjs jag tittat på.
Redigerat:
Treglasfönster -U-värdet är iofs lågt för sådana fönster, men om du jagar låga energiförluster så ska du kolla vind och väggar i första hand.
Du tappar inte särskilt många kWh på att välja fönster med högre U_värde om priset är intressantare! (om du inte bor i glashus förstås...)
Du tappar inte särskilt många kWh på att välja fönster med högre U_värde om priset är intressantare! (om du inte bor i glashus förstås...)
Det stämmer nog. Det tvivlar jag inte en sekund på. Dessvärre är ju folk så styrda av konventioner så det inte är riktigt klokt. Andrahandsvärdet på kåken verkar ju gå rakt ner i källaren så fort man inte har treglas. Tvåglas verkar folk anse vara avsedda för sommarstugor och lekstugor.
Personligen tycker jag tvåglasfönster ofta är snyggare. Mindre bildörr. Mer fönster liksom.
Personligen tycker jag tvåglasfönster ofta är snyggare. Mindre bildörr. Mer fönster liksom.
Jag har byggt om alla mina original vackra enkelglasfönster med lösa innan enkelglasfönster från 1937 till
enkelglasfönster med (löstagbara) innan-tvåglasfönster. I praktiken treglasfönster, men med lagom ventilation mellan inner och ytterbågarna så imma förhindras. Hyfsat U-värde, troligen närmare 1,0 än 2,0.
Satte en extra glasruta (energiglas) innerst på innanfönsterbågen. Övervägde först att använd plast"glas" men tänkte att det skulle bli repigt efter fönstertvättar. Det blev ett tvåglasfönster med vanlig luft istf argon emellan. Jag skrev och frågade Pilkington om bästa avståndet mellan glasen och fick till svar att 18-20mm är bäst. Trots att alla isolerdubbel- eller trippelfönster har en spalt på typ 12mm. Mina innanfönster har med befintliga bågar fått precis rätt spalt, 18mm! Varför är det bra? Jo bara inte avståndet mellan glasen är för stort så står luften mellan glasen still och stillastående luft leder inte värme, skulle den cirkulera så transporteras värmen/kylan igenom fönstret.
Den som gör det med energiglas, vänd den metallbelagda glasytan inåt i spalten så slipper du bekymra dig för att repa den ytan. Vilken sida är det då? Jo, den som leder ström, kollas lätt med en motståndsmätning.
Ytterfönstren är original från 1937, naturligtvis varsamt renoverade.
enkelglasfönster med (löstagbara) innan-tvåglasfönster. I praktiken treglasfönster, men med lagom ventilation mellan inner och ytterbågarna så imma förhindras. Hyfsat U-värde, troligen närmare 1,0 än 2,0.
Satte en extra glasruta (energiglas) innerst på innanfönsterbågen. Övervägde först att använd plast"glas" men tänkte att det skulle bli repigt efter fönstertvättar. Det blev ett tvåglasfönster med vanlig luft istf argon emellan. Jag skrev och frågade Pilkington om bästa avståndet mellan glasen och fick till svar att 18-20mm är bäst. Trots att alla isolerdubbel- eller trippelfönster har en spalt på typ 12mm. Mina innanfönster har med befintliga bågar fått precis rätt spalt, 18mm! Varför är det bra? Jo bara inte avståndet mellan glasen är för stort så står luften mellan glasen still och stillastående luft leder inte värme, skulle den cirkulera så transporteras värmen/kylan igenom fönstret.
Den som gör det med energiglas, vänd den metallbelagda glasytan inåt i spalten så slipper du bekymra dig för att repa den ytan. Vilken sida är det då? Jo, den som leder ström, kollas lätt med en motståndsmätning.
Ytterfönstren är original från 1937, naturligtvis varsamt renoverade.
Varför är 18mm bättre än 12? Mer isolerande gas?B bopakoster skrev:Jag har byggt om alla mina original vackra enkelglasfönster med lösa innan enkelglasfönster från 1937 till
enkelglasfönster med (löstagbara) innan-tvåglasfönster. I praktiken treglasfönster, men med lagom ventilation mellan inner och ytterbågarna så imma förhindras. Hyfsat U-värde, troligen närmare 1,0 än 2,0.
Satte en extra glasruta (energiglas) innerst på innanfönsterbågen. Övervägde först att använd plast"glas" men tänkte att det skulle bli repigt efter fönstertvättar. Det blev ett tvåglasfönster med vanlig luft istf argon emellan. Jag skrev och frågade Pilkington om bästa avståndet mellan glasen och fick till svar att 18-20mm är bäst. Trots att alla isolerdubbel- eller trippelfönster har en spalt på typ 12mm. Mina innanfönster har med befintliga bågar fått precis rätt spalt, 18mm! Varför är det bra? Jo bara inte avståndet mellan glasen är för stort så står luften mellan glasen still och stillastående luft leder inte värme, skulle den cirkulera så transporteras värmen/kylan igenom fönstret.
Den som gör det med energiglas, vänd den metallbelagda glasytan inåt i spalten så slipper du bekymra dig för att repa den ytan. Vilken sida är det då? Jo, den som leder ström, kollas lätt med en motståndsmätning.
Ytterfönstren är original från 1937, naturligtvis varsamt renoverade.
Ja. Stillastående luft är ju isolering, ju tjockare desto bättre, 1,5ggr bättre U-värde jämfört med 12mm. Tydligen börjar luften cirkulera om avståndet blir större, om den kyls så sjunker den och varm stiger uppåt, cirkulationen gör att värme transporteras från varma till kalla sidan.K karlmb skrev:
Det är precis likadant i en brädvägg man hindrar luften att cirkulera med isoleringsmaterial, typ fibrer.
Varför just 18mm var bäst vet jag inte men det var det besked jag fick.
Våra aspekter på fönster/glasbyte.
Nummer ett för oss när vi nyligen bytte var nytt repfritt glas (japp glas slits med tiden vilket syntes tydligt efter bytet) och endast två sidor att putsa, samt att det mekaniska i de gamla var utslitet även om trävirket var friskt.
Och som lite plus blev det bättre isolervärde, men inte alls avgörande.
I källaren har jag renoverat och bytt glas. Blev 2-glaskassetter med argon, liten merkostnad med argon och hålla nere vikten.
Nummer ett för oss när vi nyligen bytte var nytt repfritt glas (japp glas slits med tiden vilket syntes tydligt efter bytet) och endast två sidor att putsa, samt att det mekaniska i de gamla var utslitet även om trävirket var friskt.
Och som lite plus blev det bättre isolervärde, men inte alls avgörande.
I källaren har jag renoverat och bytt glas. Blev 2-glaskassetter med argon, liten merkostnad med argon och hålla nere vikten.
Varför används argon om luft ändå inte konvekterar?B bopakoster skrev:Ja. Stillastående luft är ju isolering, ju tjockare desto bättre, 1,5ggr bättre U-värde jämfört med 12mm. Tydligen börjar luften cirkulera om avståndet blir större, om den kyls så sjunker den och varm stiger uppåt, cirkulationen gör att värme transporteras från varma till kalla sidan.
Det är precis likadant i en brädvägg man hindrar luften att cirkulera med isoleringsmaterial, typ fibrer.
Varför just 18mm var bäst vet jag inte men det var det besked jag fick.
Redigerat:
Stillastående gaser leder värme men absolut inte lika mycket som när den konvekterar (är i rörelse)K karlmb skrev:
Värmeledningsförmågan i (stillastående) luft är 0,026 [W m-1K-1].
Värmeledningsförmåga i (stillastående )Argon är 0,0177[W m-1K-1].
Det betyder att ett ett argongasfyllt fönster har ett 1,6ggr ggr lägre Uvärde än ett med luft.
Nu värde det inte bara gasskiktet som styr, även glastjocklek och värmeledning i karm o bågar inverkar på fönstrets totala U-värde.
Redigerat:
OK, har alltid trott det berott främst på konvektion att man vill ha en annan gas än luft. Förekommer det att man suger ut luften också, borde väl vara allra bäst? Termosar är ju konstruerade så.B bopakoster skrev:
Rätt absolut, Vakuum är bäst, ingen värmeledning alls,. men strålning..K karlmb skrev:
Skulle knappast tro att man vacuumsuger , glaset skulle tryckas ihop på mitten.
(Det var tillräckligt med problem i början av isolerglasfönstereran glaset buktar ut och in pga ändring av lufttrycket. Jag jobbade med ett sånt problem (på KTH, metallers bearbetning)...Stora sådana fönster sprack i hörnen. En liten ändring av al-profilens bockning löste det problemet. men jag tror även att limmet har betydelse där för när jag kollar mina fönster idag så är radien på Al-profileni hörnet nästan noll)
Redigerat:
Har hört att man tidigare använde "torr luft" före ädelgasen, men vet inte om det är sant.K karlmb skrev:
Hmm, ju en inbyktning borde det ju bli men om man hade ett "osynligt" stöd i mitten på normalstora rutor så kunde det kanske fungera. En lustig detalj i de fönster jag har som är argonfyllda är att de faktiskt buktar inåt... Kanske bara är vacuum trots allt...B bopakoster skrev:Rätt absolut, Vakuum är bäst, ingen värmeledning alls,. men strålning..
Skulle knappast tro att man vacuumsuger , glaset skulle tryckas ihop på mitten.
(Det var tillräckligt med problem i början av isolerglasfönstereran glaset buktar ut och in pga ändring av lufttrycket. Jag jobbade med ett sånt problem (på KTH, metallers bearbetning)...Stora sådana fönster sprack i hörnen. En liten ändring av al-profilens bockning löste det problemet. men jag tror även att limmet har betydelse där för när jag kollar mina fönster idag så är radien på Al-profileni hörnet nästan noll)
Tror jag inte, Hur kallt är det?
redigering: fel tänk! jag menar hur är barometertrycket, inbuktning högt, utbuktning lågt..
redigering: fel tänk! jag menar hur är barometertrycket, inbuktning högt, utbuktning lågt..
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Ännu en "måste jag göra om allt" tråd
Vatten & Avlopp -
Bytte kassett, vad måste man göra nu?
Ved, Pellets, Flis -
Påstått pluggad brunn - måste jag riva huset nu?
Grund & Markarbeten -
Vi måste snacka grundfärg. För snickerier invändigt.
Färg, Måla & Tapetsera -
Har fjärrvärme och nu har trycket börjat sjunka. Måste fylla på vatten en i gång I veckan
Värme allmänt