Vi ska riva bort en mönstrad masonitskiva i hallen. Bakom denna finns en vägg av råspont. Jag har inga problem att bredspackla väggarna och har dessutom en massa spackel över sen tidigare renovering. Anledning till att jag vill spackla istället för att sätta upp renoveringsgips är att det bygger mindre och att dörrlisternas utseende bevaras. MEN kommer spacklet på väggarna spricka upp "så mycket" av rörelserna i träet att det kommer synas genom tapeterna?
Vad tror ni?
Vad tror ni?
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 602 inlägg
Det kommer garanterat att spricka. Har du fler bilder, så att man kan se helheten?
Tack för svaren. Då skippar jag spacklandet. Får ta loss masoniten och flytta ut dörrlisterna istället. ALLA väggarna i huset är byggda med råspont så att ta bort den är inget alternativ. Kommer prova med renoveringsgips och hålla tummarna.
Kan du inte sätta väv på råsponten och spackla på? Det finns väl väv som är ganska slät vill jag minnas. Då spricker inte ytan väl. Synd om du ska behöva mecka med alla lister ju...De Stilj skrev:Vi ska riva bort en mönstrad masonitskiva i hallen. Bakom denna finns en vägg av råspont. Jag har inga problem att bredspackla väggarna och har dessutom en massa spackel över sen tidigare renovering. Anledning till att jag vill spackla istället för att sätta upp renoveringsgips är att det bygger mindre och att dörrlisternas utseende bevaras. MEN kommer spacklet på väggarna spricka upp "så mycket" av rörelserna i träet att det kommer synas genom tapeterna?
Vad tror ni?
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Renoveringsgips är skit. Använd vanlig 13 istället. Behåll råsponten bakom så kan du hänga upp vad som helst sen
Nu har jag lyssnat på er och talat med några hantverkare. Det blir vanlig 12,5mm gips ovanpå råsponten. Jag tar loss och flyttar ut listerna 10mm. Behöver ändå bygga nya dörrkarmar till en av dörrarna. Hon som bodde i huset innan oss satt i permobil så den dörren är av modern/bredare typ.
Liknande trådar
-
Spacklat gipstak möter putsad lättbetongvägg
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur tapetsera i detta snedtak/snedvägg?
Färg, Måla & Tapetsera -
Putsa eller spackla yttervägg?
Byggmaterial & Byggteknik -
Tapetsera på bredspacklad vägg
Färg, Måla & Tapetsera -
Måla/spackla/tapetsera vägg, med element mitt på
Färg, Måla & Tapetsera