16 258 läst · 30 svar
16k läst
30 svar
Routern tappar kontakten med internet (fiber)
Det vore märkligt om D-Link tillverkat och flera kedjor sålt en wifi-router som inte fungerar I 5 år. Kjell har den forfarande i (web)lager, pris 499kr och skriver ”...Levereras förinstallerad och redo att användas (nätverksnamn och lösenord står på undersidan)....”
Vad innebär släckt jordglob med undertexten DHCP, bild 2 i inlägg #10?
Skulle gissa på att lånetiden för IP-adressen gått ut (eller att DHCP-servern inte svarar).
Lite märkligt att routern forfarande har en ip-adress på WAN isf.
Det gröna strecket och bocken betyder väl att WAN-porten har fysisk kontakt.
(Men i princip ganska standard översiktsinfo, inte sämre än andra routrar).
Det kan vara bra idé att kolla tiden (tidsinställningen och ntp konfig).
Skulle kanske kunna vara fel och få routern att låta bli att förnya ip-adressen.
Att själv hitta på en egen IP-adress är ingen bra idé. Det måste ju vara en adress som operatören har i sitt nät och som inte används av någon annan. Din router och deras router måste dessutom skicka/routa paketen till varandra.
Jag hade kikat i LOG // STATUS , LOG FILES
efter rader med disconnected, WAN, DHCP, lease time, Link down etc
(Om du inte gillar dlink-routern men vill ha en billig och kraftfull wifi-router så kanske en TP-Link Archer C7 kunde vara något. Kan gå att hitta till riktigt bra pris. Prova GUI klicka här. Den stödjer även deras Onemesh så det går att bygga vidare på, eller använda som accesspunkt (AP)).
Internetoperatörens support kan vara lite medgörligare om du har deras router, men det är ingen garanti för bra support.
Har du skaffat någon USB/ethernet-adapter än...?
Skulle gissa på att lånetiden för IP-adressen gått ut (eller att DHCP-servern inte svarar).
Skulle kanske kunna vara fel och få routern att låta bli att förnya ip-adressen.
Att själv hitta på en egen IP-adress är ingen bra idé. Det måste ju vara en adress som operatören har i sitt nät och som inte används av någon annan. Din router och deras router måste dessutom skicka/routa paketen till varandra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(Om du inte gillar dlink-routern men vill ha en billig och kraftfull wifi-router så kanske en TP-Link Archer C7 kunde vara något. Kan gå att hitta till riktigt bra pris. Prova GUI klicka här. Den stödjer även deras Onemesh så det går att bygga vidare på, eller använda som accesspunkt (AP)).
Internetoperatörens support kan vara lite medgörligare om du har deras router, men det är ingen garanti för bra support.
Jag hade liknande bekymmer med VIASAT som leverantör, de använder IPONLY som ISP och då jag inte köpt deras egen Router (som t.o.m deras säljare erkänner är skräp) ville de inte hjälpa mig utan skyllde på min router.blackarrow skrev:
Först när jag testat tre routers med samma fel kunde de börja tro att nåt var fel hos dem och efter några veckors tjatande kom jag fram till nån på supporten som var lite kunnigare.
Det visade sig att mina problem uppkommit samtidigt som de övergått till nåt som kallas CGNAT och då strular det tydligen med tilldelningen av IP adress.
(Vet inte om detta hjälper dig men felet låter väldigt likt mitt)
/M
Allvetare
· Västra götaland
· 9 095 inlägg
I fem år? Jag skulle säga att mina första dåliga erfarenheter av D-Link kommer från 15 år tillbaka i tiden ...blackarrow skrev:Det vore märkligt om D-Link tillverkat och flera kedjor sålt en wifi-router som inte fungerar I 5 år. Kjell har den forfarande i (web)lager, pris 499kr och skriver ”...Levereras förinstallerad och redo att användas (nätverksnamn och lösenord står på undersidan)....”
[bild]
Jag har haft 3 olika konsumentroutrar från dem och de har alla haft samma problem som TS ...
Tusen tack för alla förslag.
Var inne och kollade status loggen efter tips här och märkte att tiden i routern inte alls stämmer. Routern tror att det är maj 2016. Ska slå på autosynkning av tiden och se om det hjälper.
Loggen såg ut såhär precis när internet försvunnit:
Och efter att jag tryckt på connect på easy set-up sidan såhär:
"WLAN1: A STA is expired" verkar vara det som triggar att kontakten med nätet tappas.
@Andy78: Gällande att ställa in "Keep connection alive" så hittar jag ingen sådan funktion. Har bara detta att välja på inne på advanced:
Hoppas att det är så enkelt som att det bara är klockan som går fel
Var inne och kollade status loggen efter tips här och märkte att tiden i routern inte alls stämmer. Routern tror att det är maj 2016. Ska slå på autosynkning av tiden och se om det hjälper.
Loggen såg ut såhär precis när internet försvunnit:
Logga in
Skapa konto
Och efter att jag tryckt på connect på easy set-up sidan såhär:
Logga in
Skapa konto
"WLAN1: A STA is expired" verkar vara det som triggar att kontakten med nätet tappas.
@Andy78: Gällande att ställa in "Keep connection alive" så hittar jag ingen sådan funktion. Har bara detta att välja på inne på advanced:
Logga in
Skapa konto
Hoppas att det är så enkelt som att det bara är klockan som går fel
När jag slog på autosync mot d-links ntp-server så hamnade jag ändå en timme fel. 16 istället för 15 så har ställt in tiden manuellt och hoppas på det bästa.
Syftade på dir-809 som funnits i 5år.Dan_Johansson skrev:
D-links GUI gillar jag inte (understatement),hade en 615 tror jag. Blev inte ett dugg ledsen när åskan tog den.
Välj en annan server det brukar finnas en lista så man kan välja flera, bättre med sync så kanske det håller uppkopplingen uppe.
Men det kanske har att göra med leverantören eftersom det andra nodemet inte fungerar.
Men det kanske har att göra med leverantören eftersom det andra nodemet inte fungerar.
Vill man ha en riktigt stabil och pålitlig router för fiber så rekommenderar jag tyska AVM 7590. Mycket bra wifi, utbyggbar med AVM mesh där routern styr tilldelningen av anslutningspunkt. Jag har flera sådana routrar på olika ställen, de går helt stabilt i åratal. Tyvärr är svenska konsumenter så insnöade på kinesiska och taiwanesiska produkter så de kan inte tänks dig något som ligger snäppet uppåt i kvalitet. I Tyskland har AVM 50 procent av routermarknaden för 4G, fiber och VDSL.
Dlink är bottenligan av kvalitet.
Dlink är bottenligan av kvalitet.
Tycker det verkar som din ISP inte svarar på DHCP renew.
DHCP fungerar så att du får en IP tilldelad av ISP:n. Denna IP har en ”lease time” därefter måste den förnyas, det är det som inte verkar fungera. Först när den skickar DHCP discover så får den svar med IP.
Skulle säga att antingen så är DHCP protokoll-implementationen felaktig i din router eller så är den felaktig hos din ISP.
DHCP fungerar så att du får en IP tilldelad av ISP:n. Denna IP har en ”lease time” därefter måste den förnyas, det är det som inte verkar fungera. Först när den skickar DHCP discover så får den svar med IP.
Skulle säga att antingen så är DHCP protokoll-implementationen felaktig i din router eller så är den felaktig hos din ISP.
Om ISP reagerar när routern anropar för att få en IP adress tilldelad genom DHCP kan man kolla med dos-kommando arp med en dator direkt till mediaomvandlaren. Googla för instruktioner.
AVM routrarna för fiber använder arp-kommando för att se om fiberlänken är uppe till noden. Blir det inget resultat kan routern gå ut via 4G (dongel med routern 7590). Vid avbrott på fibern tar det mindre än en sekund innan min AVM router går över på 4G. När länken kommer upp igen går det lika snabbt att gå från 4G till fiber. Bättre än ping som många routrar använder.
AVM routrarna för fiber använder arp-kommando för att se om fiberlänken är uppe till noden. Blir det inget resultat kan routern gå ut via 4G (dongel med routern 7590). Vid avbrott på fibern tar det mindre än en sekund innan min AVM router går över på 4G. När länken kommer upp igen går det lika snabbt att gå från 4G till fiber. Bättre än ping som många routrar använder.
Lyckades hitta en inställning så att klockan i routern ställde sig korrekt automatiskt. det var en sommartidskryssruta som behövde bockas ur. Tyvärr så hjälpte det inte på utan problemet kvarstod.
Så jag gick iväg och köpte mig en ny router. Vilket har fungerat fint i en vecka nu Som extra bonus når den även hela huset utan att behöva använda en extender.
Om någon använder den här tråden som referens i framtiden så kan jag meddela en sak som jag märkte när jag bytte router. På mediaboxen så började lampan för "LAN1" (som routern är kopplad till) att blicka snabbt grönt. Innan med den andra routern så blinkade den snabbt gult.
Tack alla för hjälpen! Har lärt mig massor på det här.
Så jag gick iväg och köpte mig en ny router. Vilket har fungerat fint i en vecka nu Som extra bonus når den även hela huset utan att behöva använda en extender.
Om någon använder den här tråden som referens i framtiden så kan jag meddela en sak som jag märkte när jag bytte router. På mediaboxen så började lampan för "LAN1" (som routern är kopplad till) att blicka snabbt grönt. Innan med den andra routern så blinkade den snabbt gult.
Tack alla för hjälpen! Har lärt mig massor på det här.