Hej alla kloka människor!

Vi lät renovera ett badrum för knappt ett år sedan och för någon månad sedan började det lukta från avloppet i tvättstället.
När jag började rensa vattenlås och anslutande rör märkte jag att problemet sannolikt är från röret som går från hålet på sidan av handfatet (översvämningshålet? ). Det backar nämligen vatten upp i det röret varje gång man spolar vatten i tvättstället.
Det var omöjligt att få helt rent i det röret eftersom det inte gick att ta loss och att det är som ett "dragspel", jag kan förstås skaffa nån specialborste och skrubba rent men är detta rimligt?
Ska smutsvatten kunna backa så att det ens ska bli smutsigt? Eller är det felkopplat på något sätt?
Jag tänker att problemet kanske är för låg lutning på avloppsröret från tvättstället, detta är svårt att åtgärda eftersom lådorna på kommod en precis får plats. Alternativt att röret från översvämningshålet egentligen borde ansluta "uppåt" och inte från sidan som nu.
Någon som haft liknande problem? Är det rimligt att det blir så smutsigt i översvämningsröret?

Tar tacksamt emot all hjälp!

• Vit handfat med synlig VVS-installation och rör under, inklusive dragspelsrör kopplat till översvämningshål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vyer under handfat som visar vattenlås och flexibelt rör som kan vara felkopplat.
    Skapa konto
  • Vatten backar upp från översvämningshålet i ett handfat täckt av bubblor och tvålvatten.
    Skapa konto
BirgitS
A Andraijah skrev:
När jag började rensa vattenlås och anslutande rör märkte jag att problemet sannolikt är från röret som går från hålet på sidan av handfatet (översvämningshålet? ). Det backar nämligen vatten upp i det röret varje gång man spolar vatten i tvättstället.
Välkommen till forumet!

Om vattnet från handfatet går baklänges upp i översvämningsskyddet så beror nog det på att vattnet inte kan rinna neråt som det är tänkt, alltså det finns ett stopp någonstans nedanför punkten där röret från handfatet och och röret från översvämningsskyddet möts. Stoppet kan vara helt eller delvis.

Du får nog ta isär allt igen och kolla igenom noga att det är rent överallt. Om det står vatten i rören under vattenlåset så är det ett stopp längre ner.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
ullet
Vi har ett Törnviken tvättställ från Ikea som jag tror har samma typ av vattenlås. Jag har märkt att om man använder mycket tvål kommer det gärna bubblor bakvägen genom översvämningsskyddet, vilket ju tyder på samma problem som du har. Däremot har jag inte märkt av någon dålig lukt.

Jag har inga problem med dålig avrinning i övrigt, utan jag tror det har med utformandet av vattenlåset att göra.

Ingen lösning på det hela, kanske förutom att faktiskt byta vattenlåset, men för mig är det inte värt det ännu, lite bubblor kan jag leva med. Blir det problem med lukt som du har får jag kanske ta mig en funderare.

Tusen tack för all input!
Intressant att du har samma problem med att det bubblar upp tvål i översvämningsskyddet ullet men inte fått luktproblem, hoppas att du slipper det framöver också!
Bra tips med ångtvätten murkla1949! Det ska jag helt klart överväga!

Jag hade mätt vilken diameter det är på bägge anslutningarna för översvämningsskyddet och sedan köpt en slät plast/gummislang och bytt ut den veckade slangen, för att minska mängden stående vatten.

• Gilla
Andraijah
  • Laddar…
Har du kollat att vattenlåset inte är igensatt? Det ser på första bilden ut som det kan vara svårt att skruva av botten på vattenlåset.

Demmpa Demmpa skrev:
Jag hade mätt vilken diameter det är på bägge anslutningarna för översvämningsskyddet och sedan köpt en slät plast/gummislang och bytt ut den veckade slangen, för att minska mängden stående vatten.

Smart idé, svårare för smuts att få fäste i en slät slang dessutom. Dock har jag inte lyckats få av slangen upptill och är lite rädd att jag ställer till med nåt som jag inte kan fixa sen.. Men vi kommer ha rörmokare här ganska snart för ett annat projekt så kan ju passa på att fråga dem då.

G Guson skrev:
Har du kollat att vattenlåset inte är igensatt? Det ser på första bilden ut som det kan vara svårt att skruva av botten på vattenlåset.
Det är kollat, rensat och klart!

A
Ta lös allting inklusive bottenventilen mm och rengör,finns inga genvägar....:D

Brukar stänga handfatet och låta det svämma över via bredavloppet för att skölja rent. Skulle säga att det är ett större eller mindre problem med alla handfat.

Tack för tips! Vi har också ett handfat från Ikea som luktar väldigt illa trots noggrann rengöring.
Vårt har dessutom fått någon form av beläggning/missfärgning på undersidan, se bild... handfatet är ca 2år gammalt.
Vet att vi har lite förhöjda halter av mangan i vattnet (egen brunn) men ett 30år gammalt Gustavsberg i det orenoverade badrummet ser ut som nytt...

Någon som har en bra idé om vad som kan ha hänt?

• Undersidan av ett handfat med missfärgning och beläggningar bredvid avloppsröret.
    Skapa konto
Ser nästan ut som mögel :(

A
S Stall Tostaryd skrev:
Tack för tips! Vi har också ett handfat från Ikea som luktar väldigt illa trots noggrann rengöring.
Vårt har dessutom fått någon form av beläggning/missfärgning på undersidan, se bild... handfatet är ca 2år gammalt.
Vet att vi har lite förhöjda halter av mangan i vattnet (egen brunn) men ett 30år gammalt Gustavsberg i det orenoverade badrummet ser ut som nytt...

Någon som har en bra idé om vad som kan ha hänt?
Ser det ut så där efter noggrann rengöring?

Handyman 1 skrev:
Ser det ut så där efter noggrann rengöring?
nej, det där är före rengöringen men missfärgningen försvinner inte helt. Det jag reagerar mest på är att jag aldrig har behövt rengöra handfat från undersidan tidigare...
Har haft Ikeas handfat i några tidigare hus och lägenheter men aldrig varit med om något liknande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.