Det blir ju samma sak som att ha en powerwall och supercharger hemma. Hur ofta man egentligen behöver fylla på så snabbt hemma med en vettig grundräckvidd?
 
blackarrow blackarrow skrev:
Jag drömmer om en bil med flödesbatterier som jag tankar med flytande elektrolyt som jag laddat hemma med solceller under dagen.
Man kommer hem, tankar redan laddad elektrolyt och är redo att köra igen.

Tyvärr ännu sämre energidensitet än Li-ion batterier. :(
Volymen är nog inget större problem, om man antar en faktor 5x eller liknande. Vikten däremot...
 
sunnis sunnis skrev:
Håller med, helt orimligt att genomföra och idag finns det heller knappt något behov heller för den delen. Snart lanserar Porsche Taycan med 350kW laddning, så innan denna extremt komplicerade lösning är på plats så finns det snabbladdning ner till 15minuter från 5% till 80% och i praktiken kanske man utnyttjar 5-10 minuter för en laddning
Snabbladdning är nog det som kommer helt klart.

Men de modulära batteripacken hade haft en till stor fördel, om man kunde lyckats med det.
Och det är att du inte behöver släpa runt på mer batterier än du behöver för dagen. Pendlar du 5-10 mil behöver du bara batterier för 5-10 mil varje dag. Ska du ut på långresa så komplettera bilen med fler batterier på en "mack". Det skulle innebära ett totalt sett betydligt mindre batteriproduktionsbehov. Mindre vikt att släpa runt på dagligdags. Lägre kostnader för bilisten.

Men som sagt jag tror det är en fullständig utopi.
 
Nåt som borde funka är en (standardiserad) anslutning i bagaget och ett platt batteri i lagom storlek man kan hyra och lägga in i botten av semesterpackningen.
Samma anslutning skulle kunna användas för en släpvagn med inbyggt extra batteri om man ska åka långt och ha med sig mer packning.
 
Bakom bakaxeln där reservhjulet brukar ligga skulle man kunna lägga in ett modulbatteri på 40kWh Problemet är att det måste till en lagstiftning för att företagen skall komma överrens om en sådan lösning.
 
Sen så fort någons fnösketorra packning börjat brinna eller de lösa batterierna dekapiterar såväl förare som passagerare i bilen vid krock så förbjuds allt och bilarna återkallas...

Det är klart att det finns tänkta scenarier där extrabatterier eller enkelt utbytbara diton skulle kunna göra nytta, men det är också lätt att se problem med sådana system.

Och ganska snart är det lösningar på gårdagens problem.
 
  • Gilla
aiskylos2
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Bakom bakaxeln där reservhjulet brukar ligga skulle man kunna lägga in ett modulbatteri på 40kWh Problemet är att det måste till en lagstiftning för att företagen skall komma överrens om en sådan lösning.
På min bil är det utrymmet redan upptaget av andra saker, exempelvis 12V batteri.
 
pacman42 pacman42 skrev:
På min bil är det utrymmet redan upptaget av andra saker, exempelvis 12V batteri.
På min med, och jag vet hur jobbigt det var att byta det batteriet om än bara 100Ah. Ett batteri med 30 gånger den kapaciteten, som föreslogs ovan, skulle vara hopplöst att lyfta i eller ur.
Eller skulle en robotarm göra det? Helst underifrån om man har packning i bagageutrymmet.
 
Det som många verkar missa här är storleken på batteriet. Eftersom batterierna har mycket lägre energidensitet än bensin eller diesel så är batterierna stora och behöver pusslas in i de utrymmen där det går att få in dem. Att sätta dit ett batteri som är lika stort (litet) som bensin/dieseltanken ger inte mycket räckvidd tyvärr. Ska batteriet kunna laddas i bilen behöver det dessutom kylning.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det som många verkar missa här är storleken på batteriet. Eftersom batterierna har mycket lägre energidensitet än bensin eller diesel så är batterierna stora och behöver pusslas in i de utrymmen där det går att få in dem. Att sätta dit ett batteri som är lika stort (litet) som bensin/dieseltanken ger inte mycket räckvidd tyvärr. Ska batteriet kunna laddas i bilen behöver det dessutom kylning.
Som redan beskrivits så har de flesta bilar en batterikaka under hela underredet (vilket gör att man inte bör köra på något). En Tesla har batterier både fram och bak dessutom.
 
Inte en elbil utan en tvåhjuling.

Pendlar 44km tur och retur tre fyra dagar i veckan. Det gnager i samvetet att bränna ca 6 liter bensin bara för att frakta mitt eget fläsk.
Har funderat på att byta till elbil. Dock svårt att få till en bra plan för ladd-logistiken.

Elbilar har sina begränsningar. Annars så är det så att säga dags för mig att byta bil. Så det hade kanske varit trevligt.
När verktyg och material skall fraktas så överväger fortfarande fördelarna med fossilbränsle för min situation. Men mer än hälften av milen är bara persontransport.

Har investerat i en elektrisk EU- moppe. Elbilar är lite dyrare än de borde vara. Moppar har kommit ner i nivåer som jag uppfattar som rimliga. 25kkr för en Vässla2 long range är inte farligt.

Är van vid mc sedan tidigare så jag har utrustning. Har nu åkt några vändor i kylan och kan delge erfarenheter.

Sträckan ena vägen tar i bästa fall 40 minuter med bil. Normalt ca 45 på morgonen och mer än en timme åt det andra hållet. Med moppen tar det 65-70 minuter

Den rimliga farten gör att kylan går att tåla. Någon minusgrad med vintervantar och vindskyddspåsar är uthärdligt i 44km. Har gjort det i regn en morgon och det gick det med.

Batterierna håller vad de lovat. Med två batterier är jag nere på 50% när jag är framme.
Att stå ut med lustempo är bara en fråga om inställning. Det går galant. När vädret blir bättre så kommer det gå lättare. Ljuset blir också trevligt.

Mvh Findus

PS. Är för övrigt löjligt billigt att ladda. Knappt värt att ha med den kostnaden i kalkylen. DS
 
  • Gilla
tompaah7503 och 8 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Inte en elbil utan en tvåhjuling.

Pendlar 44km tur och retur tre fyra dagar i veckan. Det gnager i samvetet att bränna ca 6 liter bensin bara för att frakta mitt eget fläsk.
Har funderat på att byta till elbil. Dock svårt att få till en bra plan för ladd-logistiken.

Elbilar har sina begränsningar. Annars så är det så att säga dags för mig att byta bil. Så det hade kanske varit trevligt.
När verktyg och material skall fraktas så överväger fortfarande fördelarna med fossilbränsle för min situation. Men mer än hälften av milen är bara persontransport.

Har investerat i en elektrisk EU- moppe. Elbilar är lite dyrare än de borde vara. Moppar har kommit ner i nivåer som jag uppfattar som rimliga. 25kkr för en Vässla2 long range är inte farligt.

Är van vid mc sedan tidigare så jag har utrustning. Har nu åkt några vändor i kylan och kan delge erfarenheter.

Sträckan ena vägen tar i bästa fall 40 minuter med bil. Normalt ca 45 på morgonen och mer än en timme åt det andra hållet. Med moppen tar det 65-70 minuter

Den rimliga farten gör att kylan går att tåla. Någon minusgrad med vintervantar och vindskyddspåsar är uthärdligt i 44km. Har gjort det i regn en morgon och det gick det med.

Batterierna håller vad de lovat. Med två batterier är jag nere på 50% när jag är framme.
Att stå ut med lustempo är bara en fråga om inställning. Det går galant. När vädret blir bättre så kommer det gå lättare. Ljuset blir också trevligt.

Mvh Findus

PS. Är för övrigt löjligt billigt att ladda. Knappt värt att ha med den kostnaden i kalkylen. DS
Kan man ladda dessa batterier i genom att ta med dessa upp. Har funderat på en elmoppe men försäkringarna är ju så förbaskat dyra.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Kan man ladda dessa batterier i genom att ta med dessa upp. Har funderat på en elmoppe men försäkringarna är ju så förbaskat dyra.
Vad kostar en elmoppe, och vad kostar försäkringen?
 
L Låset skrev:
Vad kostar en elmoppe, och vad kostar försäkringen?
Runt 20 tusen. Endast trafikförsäkringen går på 650 kr månaden i mitt fall. Det är lite saftigt kan jag tycka i synnerhet då jag betalar ca 1200 kr månaden i snitt för elbilen totalt (företagsbil).
 
  • Wow
Pin
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Kan man ladda dessa batterier i genom att ta med dessa upp. Har funderat på en elmoppe men försäkringarna är ju så förbaskat dyra.
Ja de flesta moppar har lösa batterier, har sett flera på kontoret som laddar batteriet vid skrivbordet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.