Hej!

Jag skulle bli så tacksam om någon ville hjälpa mig att tyda detta besiktningsprotokoll!

Det är ett renoveringsobjekt så jag förstår att det är mycket som behöver göras. Men skulle behöva lite hjälp att förstå omfattningen.

Vad är viktigast/mest akut anser ni?

Och det eventuella radonet i de murade väggarna i källaren, kan man ta bort det?

Jättetacksam för alla tänkbara tips/råd/avråd!

(Är egentligen inte ute efter ett renoveringsobjekt, men då utbudet i området vi vill bo är litet och det hela tiden är något ”fel” som är svåra att åtgärda (som att husen ligger för nära vägen osv) så har vi fått vidga våra vyer, och detta hus är förstås billigare än de i bättre skick.)

Sida ur besiktningsprotokoll med anteckningar om tillståndet i fastigheten och kontaktinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sida från besiktningsprotokoll med information om ett hus från 1956, dess skick och byggnadsspecifikationer.
Skapa konto

Sida ur besiktningsprotokoll med markeringar om riskområden och en bild av husets grund med växtlighet.
Skapa konto

Sida ur besiktningsprotokoll med bilder på avloppsrör, vind med isolering och mögel samt tak med mossa.
Skapa konto

Besiktningsprotokoll med bilder på skador: sprickor i betong och rostkadad armering i en utvändig trappa.
Skapa konto

Sida ur besiktningsprotokoll för fastighet med fokus på källarutrymmen, text och bild av mätutrustning på vägg.
Skapa konto

Sida ur besiktningsprotokoll med kontrollresultat för olika delar av en byggnad och notering om fukt i badrum.
Skapa konto

Sida ur besiktningsprotokoll med anteckningar om fukt och kontrollpunkter för olika rum.
Skapa konto

Där har du lite att ta tag i....:)
Jag skulle säga det mest akuta som ni kanske inte själva kan göra är en översyn på elen i huset, sedan hade i vart fall jag gått upp med högtryckstvätt nu när solen kommer åter och köra med anti mossa medel på taket, då får man en överblick över hur skicket är...det brukar lämnas reservpannor i de flesta fall...frugan kan ju samtidigt klättra omkring på vinden och se efter läckor?
Sedan dränera om, ser ut som det är stopp i avrinningen från stuprännorna, det måste fixas samt att man bör dränera om i samma veva, då blir fuktsituationen bättre för källarplanet...
Sen kan ni ta en bärs och fundera på vilka färger ni gillar....:)

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det är minst 1 miljon i åtgärder om ni ska låta någon fixa anmärkningar.
El 100.ooo
Tak 250.000
Badrum 175.000’
Omdränering 150.000
Omisolering vind 75.000
VVS 100.000’
Övrigt 250.000

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Hela huset behöver renoveras från tak till grund, utsida som insida, och allt däremellan. Är ni inte förtjust i tanken på renoveringar, så köp inte huset. Det lär kosta mycket pengar, den miljon som föregående inlägg pratar om skulle jag dubbla. Trädgården kommer att bli förstörd pga den omdränering som behövs. Eventuella radonhaltiga väggar bytas mm. Jag skulle aldrig köpa detta hus även om jag hade pengar till renoveringen.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Många har nog köpt sämre hus och renoverat pö om pö. Men det kräver förstås att tid och intresse finns.

Först skulle jag rekommendera att ni om ni köper gör det med en besiktningsklausul och låter göra en egen besiktning. ”Varudeklarerat” är väl en av de bättre varianterna av otyget säljarbesiktningar, men man ska aldrig glömma att fastighetsbesiktning i första hand handlar om att köparen ska få sig en korrekt bild av objektet. Så gör en egen besiktning, och i det här fallet kanske även av elen.

Jag skulle se prioritera ungefär såhär, med inställningen att allt kanske inte är så bråttom, men att man kan behöva tänka om fort:
  1. Dränering. Inte mycket att snacka om, det är nog mögel i hela källaren.
  2. Elen. Jordfelsbrytare behövs. Kanske behöver viss eller all el dras om.
  3. Radon. Det löses oftast med att radongaserna ventileras bort.
  4. Taket. Den tekniska livslängden är slut, men många tak har hållit betydligt längre än så.
  5. Allt inne. Gissar att såväl kök och badrum som ytskikt behöver ses över. Allt kostar...

Tusen tack för alla svar!

Då vi varken har kunskap eller tid att själva renovera så skulle vi i så fall anlita proffs för detta. Vi hade räknat med ca 1.5 miljoner för det så det låter som vi inte var helt fel ute ändå..

Källaren har nu ett rum som är inrett som ett sovrum, men vi hade inte tänkt använda det som det. Tanken var att ha källaren enbart som källare/tvättstuga och möjligen gym utan organiska material.

Behöver vi oroa oss för mögel ändå? Om man dränerar om och tar bort organiskt material i det inredda rummet?

Är det någon som vågar gissa på hur lång tid en sån här renovering kan ta om man anlitar folk för detta?

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Hela huset behöver renoveras från tak till grund, utsida som insida, och allt däremellan. Är ni inte förtjust i tanken på renoveringar, så köp inte huset. Det lär kosta mycket pengar, den miljon som föregående inlägg pratar om skulle jag dubbla. Trädgården kommer att bli förstörd pga den omdränering som behövs. Eventuella radonhaltiga väggar bytas mm. Jag skulle aldrig köpa detta hus även om jag hade pengar till renoveringen.
Tack för ditt svar!

Du skriver att du aldrig skulle köpa detta hus. Är det enbart pga tid och pengar för renovering eller tänker du att detta är ett dåligt hus även om man fixar det som behöver fixas? Eller någon annan anledning?

Det är inget som sticker ut. Det är ett äldre hus som inte renoverats just något. Det är ju en fördel om man kan göra en del själv om man köper ett sådant hus.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Hemmakatten
H Husmusens skrev:
Tack för ditt svar!

Du skriver att du aldrig skulle köpa detta hus. Är det enbart pga tid och pengar för renovering eller tänker du att detta är ett dåligt hus även om man fixar det som behöver fixas? Eller någon annan anledning?
Ni skrev att ni inte var inte intresserade av ett renoveringsobjekt. Detta är ett stort renoveringsobjekt! Man måste vara inställd på att det kommer att innebära MÅNGA år av renoveringar både invändigt och utomhus! 1,5 miljoner kommer INTE att räcka, räkna med mycket mer.

Vi har bott i hus från 70-talet, 80-talet, 60-talet och sedan byggde vi ett nytt hus. Efter det har vi också köpt ett nybyggt hus. Vi har haft våra beskärda delar av renoveringar i äldre hus.

Renoveringar tar tid och kostar mycket pengar. Är man inte intresserade av renoveringar (och då inkluderar jag inte tapetseringar och liknande) så är det mycket bättre att lägga de pengarna, 1-2 miljoner, på att köpa ett hus i bättre skick.

Det där är i princip likt det besiktningsprotokoll som jag hade på mitt helt vanliga 70-tals hus med källare och jag har i princip utfört alla de åtgärder som tas upp i inlägg #3 men det har skett under 13 års tid.

Ett hus som är 60-70 år gammalt där inget direkt är renoverat mer än underhåll har så klart en hel del underhållsbehov. Allt kommer ju behöva göras men frågan är om det behöver göras akut.

Jag skulle säga att taket är viktigast för huset då det kan dra med sig väldigt mycket på sikt. Elen är ju klart värd att se till att få kopplat rätt då det kan vara farligt på personnivå.

Dräneringen är ju helt klart ett problem men är ju kanske inget som behöver göras något åt för husets skull annat än att det är meningslöst att renovera något alls i källaren eller utvändigt i trädgården.

I mina ögon är det ett helt vanligt 50-talshus med de fel och brister man kan förvänta sig av ett sådant.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.