Hej!
Ngn av er som har koll på Philips Hue? Vill kunna installera en ”vanlig” strömbrytare med dubbla strömbrytare med dimmer och trappkoppling som får plats i en vanlig dosa + kunna släcka och tända i en app

det är en elektriker som kommer installera... men han har dålig koll på Hue

BirgitS
Philips Hue har ju sin egen dimmer i själva ljuskällan så det är tänkt att den ska ha 230 V in och inte någon spänning som en annan dimmer har ändrat i.

BirgitS BirgitS skrev:
Philips Hue har ju sin egen dimmer i själva ljuskällan så det är tänkt att den ska ha 230 V in och inte någon spänning som en annan dimmer har ändrat i.
okej men man måste ju kunna släcka den på ”vanlig” strömbrytare och styra via app + hue:s egna dimmer/brytare som är trådlös.

eller tänker jag fel?

Jag tror du tänker lite galet, eller rättare sagt det beror lite på vad du vill få ut av systemet.
Släcker du lampan med en vanlig strömbrytare så är lampan helt av och du når den inte från appen.

Vi har bara Philips Hue i hela lägenheten och jag personligen upplever att det fungerar absolut bäst när allt även är delvis automatiserat. Det finns en fjärrkontroll/lampknapp att köpa till som funkar fint om en vill ha en fysisk knapp.

Ja, du kan släcka och tända med brytaren i väggen men ifall du släckt med den så kan du sen inte tända med appen eller hues egna brytare.

BirgitS
R rickard_ch skrev:
okej men man måste ju kunna släcka den på ”vanlig” strömbrytare och styra via app + hue:s egna dimmer/brytare som är trådlös.

eller tänker jag fel?
Den vanliga strömbrytaren bör du bara använda när du vill göra lampan helt strömlös t.ex. när du ska byta ut taklampan mot en ny eller något inte fungerar. Vid alla andra tillfällen använder man antingen en av Philips egna dimmer/brytare (fjärrkontroller), Philips rörelsesensor, en kompatibel fjärrkontroll eller en app.

Det här är två kompatibla fjärrkontroller (dimmer/brytare) som ser ut som vanliga strömbrytare och passar i vanliga dosor:
https://www.webhallen.com/se/product/296298-Niko-Intense-White
https://www.webhallen.com/se/product/291622-Vimar-Plana-White

BirgitS
De två jag länkade till förut finns med på sidan du länkade till.

Om du vill använda den vanliga strömbrytaren för att tända, släcka och dimra så finns det ju andra system som är gjorda för det ihop med en dosdimmer. Det är väl sådana som din elektriker känner till.

Tack kikar vidare

Den här kanske kan funka: https://www.webhallen.com/se/produc...euHhC4so9DRUFWUldkkoeXuIgqQx9wycaAum9EALw_wcB

Det är en Sunricher Zigbee Switch som sitter bakom den vanliga strömbrytaren. Går att koppla till Hue Bridge och app, samt då använda även för vanliga lampor som en on/off switch.

Finns också ett tyskt märke som heter Ubisys som är dyrare och har en mindre puck. Alltså att den inte är lika djup som Sunricher.

LoweW
R rickard_ch skrev:
Hej!
Ngn av er som har koll på Philips Hue? Vill kunna installera en ”vanlig” strömbrytare med dubbla strömbrytare med dimmer och trappkoppling som får plats i en vanlig dosa + kunna släcka och tända i en app

det är en elektriker som kommer installera... men han har dålig koll på Hue
R rickard_ch skrev:
Tack kikar vidare
Fick du någon rätsida på det?

Har själv precis satt mig in hela Philips Hue systemet och hittat vad jag tror är en bra lösning. Jag skapade en tråd och bifogade en video på precis det du är ute efter. Deras väggbrytarmodul kom ut bara någon vecka efter att du skapade denna tråden tror jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.