Fast vad händer då rent juridiskt i dylika fall? Nån köper en fastighet, kanske får ett köpebrev/avtal och söker sen inte lagfart. Driver sen bilskrot illegalt eller kanske nån annan otillåten verksamhet. Vem ställer kommunen till svars? Kontraktet vid ev köp har ju köparen? Och hitta kopior på det hos ev säljare eller företag sen 30-40 år kan ju ha sina sidor. Och då finns det ju ingen ägare...........

H hempularen skrev:
Faaast är det inte så att OM du inte söker lagfart, och säljaren säljer den en gång till, den nya köparen söker lagfart. Då kommer fastigheten att tillfalla den nya köparen. Du som missade att söka lagfart kan iofs kräva köpeskillingen tillbaka, och ev. ett skadestånd från säljaren, men du får inte fastigheten.
Jo det är därför det är bra att söka lagfart på en fastighet man äger.

Då f¨år man gå till tings och så får de försöka reda ut det hela. Att köpa en fastighet där nuvarande äganre inte har lagfart kan vara lite råddigt...

Förvånar mig inte att en illegal bilskrot inte har en lagfaren ägare.

• Gilla
MrXman och 1 till
  • Laddar…
Jag har fått för mig att man får böter om man inte söker lagfart. Men det ska ju uppdagas också isf. Som någon annan var inne på kan du fortfarande vara ägare till fastighet genom köp utan att vara lagfaren ägare. Dock kan man inte utnyttja alla rättigheter som följer med lagfart på fast egendom såsom att pantsätta tex.

När vi (anställd i kommun) säljer fastighet så får vi manuellt bevaka att köparen sökt lagfart. Görs det inte skickar vi påminnelse till köparen. Struntar dom i det då så går det att få den tvångsskriven på köparen. Kan inte detaljerna men just det sista har mig veterligen inte hänt. Däremot glöms det bort/tar lång tid ibland. Innebär mkt administration för oss.

Iof oftast (typ enbart) företag som köper mark. Men tror inte det finns ngn sanktion mot köparen...

• Gilla
MrXman
  • Laddar…
Jag tror att LM kan ge föreläggande att lagfart ska sökas? Inget som bevakas aktivt, men om det uppstår en situation där det blir något problem går det att trycka på lite. Vet inte om det kan läggas på vite också ifall inget händer ändå?

Är det för oklart/tillstrulat går det att begära en äganderättsutredning. Då kan någon ges lagfart med den som grund även om inte hela kedjan med tidigare ägare och deras lagfarter håller ihop.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Står rätt tydligt i jordabalken om att vite kan utdelas.

"K20.png3 § Sökes ej lagfart inom föreskriven tid, får inskrivningsmyndigheten förelägga vite för lagfartsskyldighetens fullgörande."

Men som sagt, hur skall de veta att fastigheten bytt ägare, om ingen berättar det för dom?

Mer om lagfart:
https://lagen.nu/1970:994#K20

• Gilla
claesborjesson och 2 till
  • Laddar…
@Stefan1972, vad är målet? Vill du kunna köpa fastigheten på ett tryggt sätt? I så fall måste man se till att det finns tydliga fångsthandlingar i hela kedjan sen senaste lagfarne ägare och söka lagfart med för de mellanliggande ägarna på vägen. Vill du få miljökontoret att göra något åt en skabbig fastighet är kanske inte lagfarten det viktigaste. Om nuvarande ägare deklarerar för fastigheten ska väl mycket till för att denne samtidigt ska kunna ljuga sig ur annat ansvar för den. Då gäller det bara att kommunens handläggare bryr sig mycket nog för att följa ett ovanligt ärende.

• Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Finns inget mål med saken alls annat än att jag är nyfiken. Har alltid varit nyfiken i hela härvan från start för jag sprang mycket på skroten i unga år och tyckte väl att det var lite synd att den sanerades. Vet att det var proppfullt med karosseridelar i en lada där som de lät vara men nu har jag inte varit dit på många år och nu är det ju mycket enklare att söka på nätet och det gjorde jag en dag här bara.......man får väl cykla dit i sommar en sväng..........

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Om man kollar bakom kulisserna, så är fastighetsindelnigen och registret inte alltid så himla välordnat. Fastigheter som inte är utredda sedan den tiden man sämjedelade, fastigheter som inte har någon känd ägare, m fl.

Samma dag som jag skulle skriva kontrakt på mitt hus gick jag in på lantmäteriets hemsida – och upptäckte till min stora fasa att säljarna inte var lagfarna ägare till den tomt som ligger bredvid tomten med fastigheten på, och som också skulle ingå i köpet. Mäklaren höll nog på att kissa ner sig när jag ringde och påtalade detta (på väg till kontraktsskrivningen). Han lyckades få tag i ägarna (som redan flyttat ur huset) och de hittade köpekontraktet på tomten, som var köpt av kommunen kan tilläggas.

Detta landade i att vi skrev in en klausul i kontraktet att köpet kunde hävas om inte lagfarten var klar inom ett visst datum. Om jag minns rätt behöll vi det tilltänkta tillträdesdatumet då det låg strax efter Lantmäteriets dåvarande tid för behandling av inkomna ärenden. Det kan tilläggas att vi hade gjort upp om snabbt övertag tillträde.

När det var några dagar kvar ringde mäklaren och sa att de fått avslag på ansökan - kvittot som kommunen skrivit på tomten var inte godkänd som köpebevis! Jag ska inte säga vad jag kände i den stund (j*vl* amatörer!!). Så vi fick skjuta på tillträdet vilket så klart ställde till det då jag lejt flyttfolk och helt enkelt behövde tak över huvudet.

Jag har för mig att jag kollade runt lite (eller en hel del, men jag minns inte) och följden för lagfarten måste följa ägare, man kan alltså inte hoppa över ett led. Men det skulle ju kunna ställa till det.

Idag är det för övrigt exakt 1 år sedan jag tillträdde. Och ja, jag har sökt ut lagfarterna.

Hej!

Lagfart ska sökas inom 3 mån från köpet enligt JB precis som någon ovan skrev. Det är inte ofta vite utdöms men det kan förstås hända.

För att söka lagfart måste en legal kedja av köp kunna följas, det innebär att om man köper fastighet av ett dödsbo måste säljaren först ha en dödsbolagfart. Läs mer om detta här: https://www.lantmateriet.se/sv/fastigheter/andra-agare/

Om det är oklart vem som innehar lagfarten fastigheten kan en äganderättsutredning behöva göras. Det är en lantmäteriförättning.

Ett satans otyg med folk som inte söker lagfart (säger det med glimten i ögat men även på allvar). Tänk också på att det är möjligt att lantmäteriförrättning ansöks om på en grannfastighet där det innebär att nämnda fastighet blir inblandad, tex om fastighetsbestämning krävs. Eller om en gemensamhetsanläggning ska tillskapas. Jag har varit med om detta i egna förrättningar. Det stoppar upp förrättningen för den som sökt och kräver att utredningen görs då direkt, då har ägaren utan lagfart inte längre något val...

Att vara fastighetsägare innebär inte bara rättigheter som många tror utan även skyldigheter. Därför kan man även bli skyldig att delta i lantmäteriåtgärder mot sin vilja (och dessutom behöva betala för dem). Då kommer det uppdagas att fastigheten inte innehar lagfart och hela processen är igång. Dessutom riskeras ju det där vitet att utdelas också.

Förutom det där med lagfarten: När jag hör att området varit bilskrot och att det funnits föroreningar i marken... Då blir jag mörkrädd. Eftersom du har kännedomen om det (verkar vara allmänt känt) så kommer du få stå för nya saneringskostnader om det finns markföroreningar kvar. Allt enligt miljöbalken. Skulle avråda från köp av den anledningen. Elle åtminstone låta säljare göra undersökningar och genomföra eventuella kompletterande saneringar innan köp annars. Sanering är en sanslöst dyr historia!

Hälsningar lantmätaren

• Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Om en fastighet ligger kvar i ett dödsbo så är det inte säkert att arvingarna söker lagfart. I det fall jag känner är det 15 "ägare", men ingen vill egentligen ha fastigheten och marknadsvärdet är noll. Sedan 10 år är den fortfarande taxerad på dödsboet. Så det behöver inte vara något konstigt i sig.

K
H hempularen skrev:
Faaast är det inte så att OM du inte söker lagfart, och säljaren säljer den en gång till, den nya köparen söker lagfart. Då kommer fastigheten att tillfalla den nya köparen. Du som missade att söka lagfart kan iofs kräva köpeskillingen tillbaka, och ev. ett skadestånd från säljaren, men du får inte fastigheten.

Detta skall då inte förväxlas med fall där någon skaffat sig lagfart på förfalskade underlag (lagfartskapning). Bedragaren säljer då vidare till någon som i god tro köper fastigheten. I det fallet får den ursprunglige ägaren tillbaka sin fastighet, lagfartskapningen gjorde visserligen bedragaren till lagfaren ägare, men på ogiltiga underlag.

I det fallet blir till slut staten ersättningsskyldig till den som köpte i god tro (eftersom kaparen troligen trollat bort sin vinst).
Det är inte riktigt sant, den som hade köpt fastigheten först kan stämma om bättre rätt på fastigheten och kan då bli lagfaren ägare.

Jag har varit med om att fastighet som bytt ägare mellan stat och kommun ofta görs som: du får våran så får vi din istället alltså rena byten utan stålar så struntar myndigheterna i att söka lagfart då det kostar pengar detta gällde givetvis fastigheter utan byggnader!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.