6 581 läst · 28 svar
7k läst
28 svar
Bastugolv, lutning
Sida 1 av 2
Har du BDT i bastun? jag har bad och dusch i relaxrummet.N Northsun skrev:
Lutning inte viktigt i en bastu, jag skulle inte ens sätta in en golvbrunn, överkurs om du frågar mig. Torka upp överblivet vatten med en handduk om det blir mycket, annars dunstar/torkar det ju bort.
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
Nä det måste inte renas om det inte är BDT vatten, jag duschar iaf både innan och efter jag bastar.N Northsun skrev:
Vattnet jag kastar på stenen och/eller sköljer mig med räknas inte som BDT vatten.
Har inte hört någon som renar vatten som används i utomhusdusch eller som man sköljer över sig när det är varmt.
Har du inget vattenutkast i bastun kan ingen kräva att du måste ha golvbrunn.
Jag har en spygattgolvbrunn i min bastu som leder till en annan golvbrunn i tvättstugan. Enda gången det hamnar vatten i den golvbrunnen är då golvbrunnen i tvättstugan torkat ut och jag häller i vatten själv (eftersom golvbrunnen i tvättstugan ligger svåråtkomligt till).
Kanske jag håller på med överkurs. På landet finns ju tusentals bastun och har inga problem. Utanför min bastu sprider storlantbruket tiotusetals liter koskit och urin, men vi får inte ens pissa utanför stugan. Ibland undrar man om lagstiftarna är kloka.
Tack för fina kommentarer.QUOTE="Jonatan79, post: 3580665, member: 153013"]Lutning inte viktigt i en bastu, jag skulle inte ens sätta in en golvbrunn, överkurs om du frågar mig. Torka upp överblivet vatten med en handduk om det blir mycket, annars dunstar/torkar det ju bort.[/QUOTE]
Tack för fina kommentarer.QUOTE="Jonatan79, post: 3580665, member: 153013"]Lutning inte viktigt i en bastu, jag skulle inte ens sätta in en golvbrunn, överkurs om du frågar mig. Torka upp överblivet vatten med en handduk om det blir mycket, annars dunstar/torkar det ju bort.[/QUOTE]
S Stefan1972 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
ja alltså rent juridiskt så kanske ts har rätt men jag skulle vilja se den som driver ett sådant ärende..........Dylika former av bastu har ju funnits i tusen år typ och slabba med vatten har man alltid gjort och jag tror ingen tänker nå speciellt på var det vattnet tar vägen. Inte tror jag det torkas upp och hälls undan i godkända system iallafall.........