Hej och ge mig gärna lite tips.
Jag tömde min grävda brunn idag eftersom översta ringen (skarven på denna) läcker och ger grumligt dricksvatten vid kraftiga regn. Klantig som man var gick jag på dass eftet detta och när jag spolade gick pumpen igång, innan vattennivån i brunnen hunnit stiga till inloppet/silen på pem-slangen. Nu sög hydropresspumpen luft istället för vatten. Efter detta vill den inte ge vatten. Hur blir jag av med luften för att kunna suga vatten.
Tack på förhand.

/Peter

Redigerat:
Har du en bild på pumpen?

Du får lossa slangen där den går in i pumpen och fylla den med vatten.

• Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Vissa pumpar har en skruv man kan lossa och fylla pumphuset.

• Gilla
PeterGrö
  • Laddar…
Hydropressen är vattenbehållaren. Den har inte med saken att göra i det hör fallet.

Börja med att fylla pump och sugslang så mycket det går. Hur man gör beror på dragningen. För att få ut resten av luften kan man lossa slangen från pumpen och stoppa ner i en hink med vatten. Sedan startar man och stoppar pumpen upprepade gånger. Då får den ut sug lite luft vid varje start och suger tillbaka vatten.

Nä precis, hydropressen är väl kärlet. Ok jag behöver lite gängtänger och sen försöka hosta igång pumpen. Jag förstår på ett ungefär.

D Daniel 109 skrev:
Hydropressen är vattenbehållaren. Den har inte med saken att göra i det hör fallet.

Börja med att fylla pump och sugslang så mycket det går. Hur man gör beror på dragningen. För att få ut resten av luften kan man lossa slangen från pumpen och stoppa ner i en hink med vatten. Sedan startar man och stoppar pumpen upprepade gånger. Då får den ut sug lite luft vid varje start och suger tillbaka vatten.
Om jag behöver lossa inkommande slang behöver jag väl ett par pollygrip.
Kan det vara problem att täta slanfen sen i gängorna när jag lossat den. Köpa på mig lite gängtejp?

/Peter

De flesta har en test knapp, hur många gånger har du försökt starta den. Vår pump räcker det att man fyller pump huset med vatten på våren (via luftskruven) och sen trycker på test/start knappen två - tre gånger. Har du ventil från pump till tank testa att bara sätta den lite på glänt istället för hel öppen. Nu vet jag inte vilken pump du har, men skulle rekommendera dig att fylla vi luftnings hål innan du börjar skruva väck slangarna (ofta plastgängor som kan va jobbiga att få plats igen)

Jag tackar för bra information. Jag ska försöka fylla den med vatten efter jobbet och se om det löser problemet.
Igår försökte jag köra pumpen 3-4 gånger i ett par minuter men utan framgång.

/Peter

Det räcker med 10s i taget. Det brukar höras när den går som den ska.

JAg tar till mig detta!
Igår när jag letade info hörde jag att jag kunde försöka "lufta ur" hydropressen. Alltså släppa ut tryck i luftnippeln till 1,8 bar och sedan försöka starta. Detta hjälpte ju inte heller.
Jag vet inte om det påverkar möjligheten att försöka fylla pumpen med vatten i eftermiddag?

/Peter

Det gör varken till eller från.

Tack Daniel :)
Märkte det igår och det förstörde min goda natts sömn ;)

De flesta pumpar har en skruv på pumphuset som man lossar och sedan fyller på vatten tills det pumphuset är fyllt. Börja med denna åtgärd. ’funkar det inte ta loss slangen från pumpen och fyll den full med vatten.

• Gilla
TheImprovisor och 1 till
  • Laddar…
Det ska poängteras att de flesta dylika pumpar suger väldigt dåligt eller nästan inte alls. Det som gör att det fungerar vattenfyllt är ju att vattenpelaren i sig drar med sig vatten när pumpen trycker det framåt för det är den bra på. Därför måste man fylla upp dylika system .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.