3 563 läst · 19 svar
4k läst
19 svar
Val av lättviktstak till tinyhouse
Sida 1 av 2
Hejsan! Första inlägget här, även om jag läst ett oändligt antal trådar genom åren.
Går i tankarna och planerna på att bygga ett litet flyttbart hus till sommaren och ägnar halva dagarna i Sketchup nu för tiden (nätterna går uppenbarligen också åt som det verkar). Började diskutera med en som byggt många mindre bostäder samt hus på hjul och han rekommenderade diffusionsöppen duk, ingen luftspalt och att lägga duken direkt på takstolar, klämma fast duken med ströläkt, på med bärläkt, plåt och sedan klart.
Konstruktionen verkar fungera enligt många, men överallt står det om cellulosaisolering och meningarna går isär om hur lämplig denna takkonstruktion är med mineralull. Därför tänkte jag att ni kanske kan hjälpa mig, och antagligen andra, med att reda ut om det är en bra konstruktion eller ej. Min blygsamma erfarenhet säger bara att om det är ordentligt tätt inifrån och tätt ovanifrån så borde det väl gå lika bra med mineralull som cellulosabaserad isolering?
Går i tankarna och planerna på att bygga ett litet flyttbart hus till sommaren och ägnar halva dagarna i Sketchup nu för tiden (nätterna går uppenbarligen också åt som det verkar). Började diskutera med en som byggt många mindre bostäder samt hus på hjul och han rekommenderade diffusionsöppen duk, ingen luftspalt och att lägga duken direkt på takstolar, klämma fast duken med ströläkt, på med bärläkt, plåt och sedan klart.
Konstruktionen verkar fungera enligt många, men överallt står det om cellulosaisolering och meningarna går isär om hur lämplig denna takkonstruktion är med mineralull. Därför tänkte jag att ni kanske kan hjälpa mig, och antagligen andra, med att reda ut om det är en bra konstruktion eller ej. Min blygsamma erfarenhet säger bara att om det är ordentligt tätt inifrån och tätt ovanifrån så borde det väl gå lika bra med mineralull som cellulosabaserad isolering?
Så som jag har förstått det så kan du inte ha mineralull eller annan oorganisk isolering om du kör diffussionsöppet då det innebär att viss fukt kan vandra genom konstruktionen åt båda håll. Oorganisk isolering kan inte hantera fukt och börjar då mögla. Ska du bygga så så behöver du cellulosa, träfiber, hampa eller liknande som kan buffra fukt och släppa ut den samt torka ut själv. Mineralull torkar typ aldrig om den blir våt. Hoppas det hjälper
En motfråga, blir det så mycket dyrare för dig med cellulosa? Tänkte att det ändå borde vara rätt så liten mängd det rör sig om.Nauti skrev:Hejsan! Första inlägget här, även om jag läst ett oändligt antal trådar genom åren.
Går i tankarna och planerna på att bygga ett litet flyttbart hus till sommaren och ägnar halva dagarna i Sketchup nu för tiden (nätterna går uppenbarligen också åt som det verkar). Började diskutera med en som byggt många mindre bostäder samt hus på hjul och han rekommenderade diffusionsöppen duk, ingen luftspalt och att lägga duken direkt på takstolar, klämma fast duken med ströläkt, på med bärläkt, plåt och sedan klart.
Konstruktionen verkar fungera enligt många, men överallt står det om cellulosaisolering och meningarna går isär om hur lämplig denna takkonstruktion är med mineralull. Därför tänkte jag att ni kanske kan hjälpa mig, och antagligen andra, med att reda ut om det är en bra konstruktion eller ej. Min blygsamma erfarenhet säger bara att om det är ordentligt tätt inifrån och tätt ovanifrån så borde det väl gå lika bra med mineralull som cellulosabaserad isolering?
Jag sitter o skall tilläggsisolera ett äldre trähus, och har läst på o kollat en del, och lärt mig lite om fukt o varm o kall sida osv osv. Samt om plåttak.
Jag har plåt som yttervägg , och bara den mängd vatten som skapas på insidan av kondens osv , får mig att respektera att det inte bara handlar om att ”få helt tätt”. Andra på detta forum kan mer o berätta om det.
När jag kollade litet snabbt och skulle jämföra skivor, då var det många gånger dyrare med iCell. Har inte jämfört ordentligt kanske och inte jämfört lösull.
Funderar på att bara köra mineralull och plasta insidan :/ Inte lika ekologiskt och miljöriktigt antar jag men om jag inte har råd så har jag inte. Skall kolla vidare på det litet dock och i och med att fabriken ligger så nära här, så kanske det kan gå att få till någon deal med litet tur.
Funderar på att bara köra mineralull och plasta insidan :/ Inte lika ekologiskt och miljöriktigt antar jag men om jag inte har råd så har jag inte. Skall kolla vidare på det litet dock och i och med att fabriken ligger så nära här, så kanske det kan gå att få till någon deal med litet tur.
Jag ser ingen isolering alls i din beskrivning i första inlägget. Kan du ta hela konstruktionen?
Jag ser inget problem med mineralull om konstruktionen görs för det.
Jag ser inget problem med mineralull om konstruktionen görs för det.
Ja de är ganska mycket dyrare än mineralull. Jag ska själv bygga nästa år och kommer använda huntons träfiberskivor. De är 2-3 ggr dyrare än mineralull, men har fantastiskt mycket bättre ljudisolering, samt att de kan andas och hantera fukt. De är helt enkelt mycket mer miljövänliga och praktiska enligt min mening. Men oavsett konstruktion, bygger du som man ska för respektive material så går det ju fintNauti skrev:När jag kollade litet snabbt och skulle jämföra skivor, då var det många gånger dyrare med iCell. Har inte jämfört ordentligt kanske och inte jämfört lösull.
Funderar på att bara köra mineralull och plasta insidan :/ Inte lika ekologiskt och miljöriktigt antar jag men om jag inte har råd så har jag inte. Skall kolla vidare på det litet dock och i och med att fabriken ligger så nära här, så kanske det kan gå att få till någon deal med litet tur.
För att? Mineralull funkar utmärkt i väldigt många konstruktioner.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 469 inlägg
Mineralull fungerar utmärkt. Takkonstruktionen du nämner är standard i Finland och säkert minst 80% av husen har den konstruktionen. Med mineralull. Varför skulle det inte fungera?
Men mineralull kan inte hantera fukt. Har du en diffussionsöppen duk så kommer troligen viss fukt vandra i väggarna. Eller är jag fel ute? Det kanske bara gäller om du kör diffussionsöppet hela vägen igenom, dvs ingen plast på insidan.F Finndjävel skrev:
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 469 inlägg
TS pratar om undertaket, det som kommer på kalla sidan av konstruktionen.T Tinyhouse skrev:
Man måste välja mellan tät konstruktion (den konventionella med plastduk och mineralull) eller den diffusionsöppna (den ekologiska utan fuktspärr, andas, genom cellulosaisoleringen och trä). Varför man alltid har diffusionstät plast innanför mineralull, det är väl det som är frågan. Jag tror att det mest är för att man vill stänga ute de små vassa fibrerna och kemikalierna i mineralull. Kanske även för diffusionsegenskaperna, mineralerna buffrar inte fukt utan fukt är i fri form så att det kan mögla eller förstöras av fukt, kanske inte just ullen som möglar men anliggande trä med mer.
För att den konventionella konstruktionen ska fungera på konventionellt sätt måste man vara noggrannare än med ett hus som andas.
1. Inga köldbryggor, isoleringen måste vara lika effektiv överallt, annars kondenserar fukt vid köldbryggan och det möglar i tapeten / innerskivan.
2. Inga glipor i den diffusionstäta plasten, särskilt inte i taket, för då tränger fuktig luft ut där och kondenserar i isoleringen. (Förutom att otäcka fibrer och kemi kan komma in när det blåser.) Försiktighet när man skruvar upp lampor och lägger el. Eller renoverar eller bygger till.
3. Inte kallställa huset. Om det blir kallare inne i huset än utanför kan det kondensera på utsidan av den diffusionstäta spärren, Alltså mögla inne i konstruktionen.
Det ekologiska huset utan plastfilm är mer förlåtande på alla dessa punkter.
Efter vad jag kommer ihåg från Byggfysiken.
För att den konventionella konstruktionen ska fungera på konventionellt sätt måste man vara noggrannare än med ett hus som andas.
1. Inga köldbryggor, isoleringen måste vara lika effektiv överallt, annars kondenserar fukt vid köldbryggan och det möglar i tapeten / innerskivan.
2. Inga glipor i den diffusionstäta plasten, särskilt inte i taket, för då tränger fuktig luft ut där och kondenserar i isoleringen. (Förutom att otäcka fibrer och kemi kan komma in när det blåser.) Försiktighet när man skruvar upp lampor och lägger el. Eller renoverar eller bygger till.
3. Inte kallställa huset. Om det blir kallare inne i huset än utanför kan det kondensera på utsidan av den diffusionstäta spärren, Alltså mögla inne i konstruktionen.
Det ekologiska huset utan plastfilm är mer förlåtande på alla dessa punkter.
Efter vad jag kommer ihåg från Byggfysiken.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
varför inte sandwichpaneler?
typ nått sånt här; https://www.emimar.se/produkter/sandwichpaneler-med-polyuretan/
typ nått sånt här; https://www.emimar.se/produkter/sandwichpaneler-med-polyuretan/
Jag tolkade det som att TS funderade på en öppen duk på utsidan. Det kan man absolut ha med mineralull.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 469 inlägg
Ja det var nog det ts pratade om även fast det var lite otydligt.
Underlagstak, en slags plast som är diffusionsöppen underifrån men ska hålla tätt uppifrån. Det brukar vara nått ludd på undersidan som ska absorbera kondensvatten. Sen släpper den genom vattenånga vartefter genom ovansidan som är nån slags plastyta med små rispor i. Risporna är så små så dom släpper inte igenom vatten, endast vattenånga.
Duken är menad att ersätta råspont+filttak som annars skulle användas under plåten.
https://www.bauhaus.se/underlagstak-divoroll-top-ru-1-5x50m
Underlagstak, en slags plast som är diffusionsöppen underifrån men ska hålla tätt uppifrån. Det brukar vara nått ludd på undersidan som ska absorbera kondensvatten. Sen släpper den genom vattenånga vartefter genom ovansidan som är nån slags plastyta med små rispor i. Risporna är så små så dom släpper inte igenom vatten, endast vattenånga.
Duken är menad att ersätta råspont+filttak som annars skulle användas under plåten.
https://www.bauhaus.se/underlagstak-divoroll-top-ru-1-5x50m