Har efter omstrukturering i garaget fått ett par förvaringshyllor över som skulle göra sig bra i kallförrådet (oisolerat). Det är Biltemas förvaringshyllor i galvad stål med hyllplan i MDF.

Klarar MDF-hyllplanen av fukten som uppstår om de är obehandlade eller kommer hyllplanen mjukna/bågna med tiden? Eller måste jag starta upp ett målningsprojekt om hyllplanen ska stå där?

Har inte mätt men har aldrig upplevt att det blir blött/fuktigt i förrådet. Ingen aktiv ventilation finns där men det är inte tätat vid takfoten, så jag antar att fuktkvoten följer efter vädret och årstiderna.

• Gilla
henq
  • Laddar…
Ställde ut en förvaringshylla med hyllplan i MDF i mitt oisolerade garage för ett par år sedan. Dessa skivor har svällt/bågnat lite så det är inte optimalt...

Rickard.
Mdf oavsett behandling tycker inte om att vara någonstans där du inte trivs i bara kalsonger.

Tycker själv att råspont gör ett bra hyllmaterial i kalla utrymmen. Den smalast, tunnaste och billigaste (95x17 kanske?) duger ofta bra med någon tvärslå

• Gilla
Marcussjogren och 2 till
  • Laddar…
Orden ”MDF” och ”fukt” gör sig inte bra i samma mening. Jag vet inget bygg- och konstruktionsmaterial som är så till den milda grad fuktkänsligt. Och nej, det räcker inte att måla det. Minsta mikroskopiska otäthet i färgskiktet — ett litet ”skavsår” räcker — och MDF:en sväller upp som rostblommorna på en gammal Alfasud.
I en fuktig miljö är det massivträ eller plyfa som gäller, eller ännu hellre oorganiska material, t ex (pulverlackad) plåt.

Men Biltema säljer ju hyllplan i massivträ (limfog).
Mycket bättre än MDF

Protte

• Gilla
1
  • Laddar…
Nu vet jag inte hur ditt garage ser ut, men jag har satt en vägg med "Elfa-profiler" (kan vara annat fabrikat också) och som redan skrivits råspont 5,3m långa och 3-4 våningar. Du kan variera bredd och sedan hyvla/såga bort fjädern och snygga till framkanten.

Det är ju stålprofiler som bär upp hyllplanen på alla håll, så för själva ytan räcker det nog med endast masonit/MDF.
Det är ju så de säljs.

PS
Behöver du fler är de säkert superbilliga på Harald N nu, när de lägger ner butikerna i Sverige:
https://www.harald-nyborg.se/2-pack-stalhylla.html

Okej, så kontentan är att MDF-hyllplanen skulle behöva bytas ut så småningom till råspont eller något annat som tål fukt bättre.

Rickard.
M M_H skrev:
Okej, så kontentan är att MDF-hyllplanen skulle behöva bytas ut så småningom till råspont eller något annat som tål fukt bättre.
Mest troligt, så vill du ha den hyllan och är förbered att du kanske behöver byta mdfen så är det bara att slå till och prova. Men lägg absolut inte någon tid på att behandla den

• Gilla
Fuse12345
  • Laddar…
En gammal tråd, men jag kan bekräfta att dessa hyllplan bågnar i kallförråd och dessutom möglar lätt. 175kg hyllan (galvad plåt) klarar miljön sämre än 275kg hyllan med målad plåt. Jag ska nog ersätta hyllplanen med formplyfa så man kan ha lite oljiga saker på dem också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.