Hej!
Jag håller på och lägger ett massivt golv av spontat gran. 32mm.
Golvet var inte helt torrt när det hyvlades och har nu torkat inomhus. Dessutom är masskinen som hyvlade från tiden då saker drevs av ånga. Alltså väldigt gammal.... om det nu påverkar.
Bräderna är med andra ord inte 100% raka, lite svagt bananformade. Det går om man tar i som bara fasen att få ihop det men jag känner att jag verkligen skulle behöva ett verktyg som bilden visar.
Var får man tag i det?
Jag håller på och lägger ett massivt golv av spontat gran. 32mm.
Golvet var inte helt torrt när det hyvlades och har nu torkat inomhus. Dessutom är masskinen som hyvlade från tiden då saker drevs av ånga. Alltså väldigt gammal.... om det nu påverkar.
Bräderna är med andra ord inte 100% raka, lite svagt bananformade. Det går om man tar i som bara fasen att få ihop det men jag känner att jag verkligen skulle behöva ett verktyg som bilden visar.
Var får man tag i det?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 099 inlägg
Borde nog gå att göra själv, av två grövre vinkeljärn, två kraftigare skruvar+mutter och ett spännband..
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Hålla på med kilar och dylikt är det jag har testat. Problemet är att det är totalt 140m² golv jag ska lägga och det tar för lång tid och är för jobbigt.
Dessutom är det inte så enkelt att göra som i alla förslag ovan, av olika orsaker...
Biltemas verktyg ser lurigt ut. Ska man skruva fast det? Känns också lite vekt men kanske nåt att testa ändå...?
Jag skulle gärna köpa ett "proffsverktyg" även om det kostar ett par tusen..
Dessutom är det inte så enkelt att göra som i alla förslag ovan, av olika orsaker...
Biltemas verktyg ser lurigt ut. Ska man skruva fast det? Känns också lite vekt men kanske nåt att testa ändå...?
Jag skulle gärna köpa ett "proffsverktyg" även om det kostar ett par tusen..
Medlem
· Västernorrland
· 10 856 inlägg
Nu är jag ingen timmerman men brukar man inte grovsåga först, torka och sen hyvla? Man kan ju rimligen inte hålla på och spänna ihop golvvirke som är bananformat........
Det handlar i mitt fall om att trycka ihop de sista 3mm på en längd av 5,1m. Så det är inte frågan om några icke godkända EU bananer här...
Det är bara det att de är alla lite böjda åt olika håll, man kan trycka ihop det mesta för hand men de sista mm är väldigt tröga.
Att hålla på med kilar går väldigt långsamt. Jag ska lägga 140m² golv och behöver en metod att lägga det rationellt.
Det är bara det att de är alla lite böjda åt olika håll, man kan trycka ihop det mesta för hand men de sista mm är väldigt tröga.
Att hålla på med kilar går väldigt långsamt. Jag ska lägga 140m² golv och behöver en metod att lägga det rationellt.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 301 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 301 inlägg
Sist jag la furugolv hade jag ett par grova skruvar och ett par snabbtvingar (vändasså de pressar utåt) till hjälp för att pressa ihop springor. Gick hyfsat fort att dra i en skruv som mothåll och pressa med tvingen.
Ok, det finns snabbtvingar man kan vända på så att de går åt andra hållet?S swirve skrev:
Jag har ju kommit in på det gamla golvet nu och sågar bort spånskivor och lägger brädgolv om vartannat så kanske kan man pressa från spånskivan...
Verktygstokig
· Sörmland
· 301 inlägg
Aldrig stött på en snabbtving som inte går att vända på, så har du några liggande är det troligt att du kan använda domHuddingebo skrev:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Verktyg för att klämma / fästa ihop rep? (skärmdumpar i tråden)
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Verktyg/redskap för att jämna till grusplan
Trädgård allmänt -
Verktyg för att dra åt kran underifrån
Vatten & Avlopp -
Verktyg för att byta backventil i duschblandare
Badrum -
Verktyg för att klippa sönder taggtråd
Verktyg, Maskiner & Fordon