Hej! Får man enligt gällande regelverk sätta uttag för ugn samt micro i samma dosa. Se bild.
Vi har beställt ikeas ugn samt deras micro - ugn combo.
Är jobbet korrekt gjort av elektriker.
P.S fakturan skickade han redan samma kväll, så den är betald.
Vi har beställt ikeas ugn samt deras micro - ugn combo.
Är jobbet korrekt gjort av elektriker.
P.S fakturan skickade han redan samma kväll, så den är betald.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 411 inlägg
Hade ni kommit överens om att både micro och ugn ska kunna användas samtidigt?
Det fanns förr ett råd om att spis (och därmed ugn) skulle ha sin egen särskilda gruppledning, och det är fortfarande ett gott råd. Så denna installation kan ses som olämplig. Men förutsättningarna, inkl vad som beställts, är oklart så det är svårt att säga om det är direkt fel. Handlar det om en gammal enfaslägenhet finns ju ingen vinst med att dra fram separata grupper.
Det fanns förr ett råd om att spis (och därmed ugn) skulle ha sin egen särskilda gruppledning, och det är fortfarande ett gott råd. Så denna installation kan ses som olämplig. Men förutsättningarna, inkl vad som beställts, är oklart så det är svårt att säga om det är direkt fel. Handlar det om en gammal enfaslägenhet finns ju ingen vinst med att dra fram separata grupper.
Detta är en villa som ska få nytt ikea kök. Därför installerar vi ny el för de ställen i köket som behöver det.
Vad jag beställt? Jag har inte beställt ngt speciellt... Utan jag Har bara sagt att han ska installera uttag för kyl, frys, ugn, micro.
Kom hem och såg detta. Tänkte inte mer på de. Sedan sa en vän att de kan bli tungt om båda är på samtidigt
Vad jag beställt? Jag har inte beställt ngt speciellt... Utan jag Har bara sagt att han ska installera uttag för kyl, frys, ugn, micro.
Kom hem och såg detta. Tänkte inte mer på de. Sedan sa en vän att de kan bli tungt om båda är på samtidigt
Normalt sett drar man ju 3G2,5 till ugn och sedan en separat 3G1,5 till mikro. Är det en kombiugn med mikro räcker kanske inte det heller. Oavsett vad som beställts tycker jag detta är fel.
För att förtydliga. Jag har inte beställt ngt ”speciellt”. Har önskat framdragning av el till kyl/frys/micro/ugn. Det är beställningen.
Som icke professor i elektrisk elinstallation har jag inte specifikt sagt att de ska ha separata dosor då jag inte haft en aning om att så kanske är fallet.
Finns det ng webbplats där man kan läsa på?
Som icke professor i elektrisk elinstallation har jag inte specifikt sagt att de ska ha separata dosor då jag inte haft en aning om att så kanske är fallet.
Ser ut som 3G1,5mm men kan du kolla vad kabeln är avsäkrad med?J Johan41 skrev:För att förtydliga. Jag har inte beställt ngt ”speciellt”. Har önskat framdragning av el till kyl/frys/micro/ugn. Det är beställningen.
Normalt sett så drar man en grupp till varje, en 10A till micro och en 16A till ugn
Hej! Nu har jag fått i mig kaffe och är på gott humör. Jag har ”tagit saken i egna händer” haha och hjälpt mig själv så att säga...
Det som kan hända är att proppen går om man har 10A i proppen. Men man kan lugnt byta den proppen till 13A då de klarar den att dra ugn och micro samtidigt utan problem!
”Felet som elektrikern gjorde” va att han borde väll ha informerat mig om detta så att jag slapp lägga 2tim av min tid för att ta reda på det på egen hand..
Det som kan hända är att proppen går om man har 10A i proppen. Men man kan lugnt byta den proppen till 13A då de klarar den att dra ugn och micro samtidigt utan problem!
”Felet som elektrikern gjorde” va att han borde väll ha informerat mig om detta så att jag slapp lägga 2tim av min tid för att ta reda på det på egen hand..
Fick svar att en 13A klarar att dra detta..P Pöz skrev:
J Johan41 skrev:Hej! Nu har jag fått i mig kaffe och är på gott humör. Jag har ”tagit saken i egna händer” haha och hjälpt mig själv så att säga...