Vi har bott i huset ca 2 månader och idag har det regnat och stormat rejält.
Upptäcker att det droppar vatten från 2 av köksfönstren i överkant.
På utsidan är det en inglasad altan. Fönstret på övervåningen är också lite fuktigt längs karmen på insidan.
Verkar sitta bleck både över och under.
Frågan är om blecken är rätt monterade?
Som det ser ut på bilderna så är ytterpanelen blöt, och då kan väl inte droppblecken göra sin funktion när dom inte går bakom den bakomliggande ytterpanelen? Förklara gärna funktionen för mig med ytterpanel och vatten.
Upptäcker att det droppar vatten från 2 av köksfönstren i överkant.
På utsidan är det en inglasad altan. Fönstret på övervåningen är också lite fuktigt längs karmen på insidan.
Verkar sitta bleck både över och under.
Frågan är om blecken är rätt monterade?
Som det ser ut på bilderna så är ytterpanelen blöt, och då kan väl inte droppblecken göra sin funktion när dom inte går bakom den bakomliggande ytterpanelen? Förklara gärna funktionen för mig med ytterpanel och vatten.
Om det är blott så långt upp under takutsprånget där är det blöta då inte läckage uppifrån?
dessutom, huset må vara från 1920, du har ny(are) panel och bleck. Förutom att de inte sitter som dom bör känns det ändå väldigt galet att du får in vatten så det droppar om stormen nu inte redan är hos er och du har horisontellt slagregn mot fasaden
dessutom, huset må vara från 1920, du har ny(are) panel och bleck. Förutom att de inte sitter som dom bör känns det ändå väldigt galet att du får in vatten så det droppar om stormen nu inte redan är hos er och du har horisontellt slagregn mot fasaden
Men tror ni att droppblecken kan vara anledningen till att det kommer in vatten? På övervåningen är det ett väldigt gammalt fönster, vet inte hur utsidan ser ut där. Men man kan väl tänka att det rinner in innanför panelen på övervåningen, och bara rakt ner till fönstrerna på nedervåningen, och ingen plåt stoppar upp vattnet där.
Eller är jag ute och cyklar?
Fönsterna är bytta för ca 13 år sedan och det var nog då dessa bleck sattes dit.
Fönsterna är bytta för ca 13 år sedan och det var nog då dessa bleck sattes dit.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Min gissning är att altanen är problemet. Vattnet rinner in bakom panelen från anslutningen av altanen/balkongen. Det är ett vanligt problem om man inte tänker till på anslutningen balkong/altan mot fasad. Vi riktigt skitväder trycker det in vatten mot väggen den vägen och det rinner längs vindskyddet innanför panelen och rinner in i ovankant fönster. Därför ska man sätta plåten på insidan av vindskyddet om man gör det riktigt ordentligt.hnnie skrev:Men tror ni att droppblecken kan vara anledningen till att det kommer in vatten? På övervåningen är det ett väldigt gammalt fönster, vet inte hur utsidan ser ut där. Men man kan väl tänka att det rinner in innanför panelen på övervåningen, och bara rakt ner till fönstrerna på nedervåningen, och ingen plåt stoppar upp vattnet där.
Det råkad jag också utför när jag byggde mitt uterum, det kom en j**kla regnstorm och vattnet blåste uppför in under takutspånget och rinner ner för väggen, precis som dina bilder.
Jag fick sätta en ny fotbräda + en al-list som ansökt direkt på lamelltaket, sedan dess har det varit tätt.
Jag fick sätta en ny fotbräda + en al-list som ansökt direkt på lamelltaket, sedan dess har det varit tätt.