hsd
:thinking:
Kabelavlastning :sweat:
 
niklasn niklasn skrev:
Jorå, såatteh...
[bild]
Tycker dagens ungdom gnäller för mycket. Är det bara råbandsknop fungerar det men är det käringknut kan jag förstå klagomålet. Kom ihåg att sätta en gammal prisetikett eller liknande runt som isolering.
 
  • Haha
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Magnus E K Magnus E K skrev:
Är den vita FK:n verkligen från 30-talet?
Nej, all FK är naturligtvis från annat årtal än byggåret.
Allt ursprungligt är OVIR i pansarrör, och kanske lite bergmanrör också. Det håller på och rensas ut nu.
Allt svart-fas/vit-nolla är från en eller några senare moderniseringar/ombyggnader.

Huset har en tid i sin historia hyst ett fik/enklare servering, då tillkom det fler centraler och grupper med roliga namn som numera har annan funktion, är borttagna eller bara slutar som strömförande ledare någonstans. De svart/vita FK tror jag mest härör från denna tid.
Men det blir sakta och säkert upprensat nu, ett rum på nedervåningen som har kvar OVIR, som ska ytskiktrenoveras under året, så jag har sagt att då passar vi på och rycker ur all gammal kabel då och byter apparater. Det verkar som att ÖV saknar OVIR, verkar nästan så, det lilla jag kikat. Så det blir nog bra till sist det här.

Nu blev det OT förstås. :oops: :cool:
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
niklasn niklasn skrev:
Jorå, såatteh...
[bild]
Det där är bilder taget från en video som visar hur man förbinder två kablar. Jag såg den häromdagen, men hittar inte den nu. Tror det är en så kallat ”lifehack” -video. Skall se om jag kan hitta den.
 
K knipo skrev:
Det där är bilder taget från en video som visar hur man förbinder två kablar. Jag såg den häromdagen, men hittar inte den nu. Tror det är en så kallat ”lifehack” -video. Skall se om jag kan hitta den.
Förkastligt i vilket fall! Skal man göra det så skall man göra det rätt!

old-splice4.jpg

Är det enkelledare så naturligtvis en modifierad Western Union splice:

modWUtwistpliers.jpg

Att det inte finns folk idag som kan göra ett riktigt jobb!


;)


(Det verkar ju fö som om Torixen kom till för att göra den vanliga Rat Tail splice:en Rattail_splice.jpg åtminstone lite säker mot drag i ledaren. Egentligen ett snyggt sätt att lösa problemet i övergången. "Gör som du alltid gjort men skruva på den här efteråt!")
 
  • Gilla
big mike och 10 till
  • Laddar…
Torixen kom nog till efter och pga diverse WireNut, kanske här genom Konex och ärvde den lilla förbättringen med fjäderinsatsen.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Båtfolk som kan splitsa linor kan naturligtvis även göra snygga skarvar.
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
T
Skruvades upp av en elektriker för sju år sedan. Skruvades ner av mig idag. Kanske räcker med en kardel, de andra kanske bara är för redundans? Närbild av en äldre, dammig ljusknappskontakt med frilagda ledningar och borttagen mekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Torixen kom nog till efter och pga diverse WireNut, kanske här genom Konex och ärvde den lilla förbättringen med fjäderinsatsen.
Ja, skulle skrivit ”torix”. Har faktisk sparat några förlagor som åkt i renoveringar.
 
Inte så mycke en dålig koppling, mer placeringen som får en att fundera. Vad skall man göra med två el uttag inne i duschen? Är man riktigt hårig och behöver nätdriven trimmer så hade det väll räckt med ett uttag.
Två vita eluttag monterade på kakelvägg inne i en dusch med öppen glasdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
ricebridge
  • Laddar…
Mikael_L
T tanaris skrev:
Skruvades upp av en elektriker för sju år sedan. Skruvades ner av mig idag. Kanske räcker med en kardel, de andra kanske bara är för redundans? [bild]
Sitter anslutningen för skyddsjord där, verkligen?
 
Ja, det är väl inte orimligt? Inte rakt fram då, där de spretande kardelerna går, utan nedåt mot skruven, närmast vinkelrätt från kabeln.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Dom få jordade dubbeluttag (i vårt hus) som var original från när huset byggdes hade jorden ansluten i ramen på ungefär det stället, vårt hus är från -69/-70.
Jag skulle tippa på att det uttaget på bilden i inlägg 7749 är från 80-talet.
 
T topmount skrev:
Är man riktigt hårig och behöver nätdriven trimmer så hade det väll räckt med ett uttag
Ett uttag för att trimma upptill och ett för att trimma nedtill.
 
  • Haha
  • Gilla
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.