Nu är jag semi-hobby (har gjort en del kökssnickerier bla) lite på tid som varit över men jag har mer än en gång tänkt att en kantlistmaskin vore en bra investering. Kanske inte för dom pengarna men allt beror ju på vad levebrödet är. Matar man som du ut skivor så betalar sig den där maskinen kanske rätt fort..
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Gjort inte bara i dag utan 29 timmar den här veckan.
Ca 600 meter dekorlist. Fräst och klyvt. Hyvlat och putsat.
Staplar av noggrant bearbetade dekorlister i trä på ett arbetsbord, redo för montage i entrepartier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjort en såggigg för överdrivna geringar.
Notera det improviserade minimala skyddet. Sågens ordinarie skydd är för mycket i vägen för den här sortens sågningar.
En verkstadsbild med sågade dekorlister, en anpassad såggigg för sneda snitt och markerade mått på arbetsbänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett indexsystem med centrumtapp för att byta till olika anhåll. BB passar på BB så att jag vet vilken mall som skall vara var någonstans.
En träplatta med utsågade bokstäver A och B och träpinnar märkta med B för positionering vid snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

780 bitar i olika mått.
Frästa och klyvda trädekorlister i olika längder och vinklar med handsåg och tång på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Några med lite mer krångel.
Två frästa träliständar bildar en överdriven gering, med andra lister och arbetsbord i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blir panel på 15 entrepartier.
Hyvlade och putsade dekorlister i olika storlekar i en snickarverkstad med synlig såggigg och anhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blir bra när allt är limmat.
Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Wow
Dsundet och 19 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Gjort inte bara i dag utan 29 timmar den här veckan.
Ca 600 meter dekorlist. Fräst och klyvt. Hyvlat och putsat.
[bild]
Gjort en såggigg för överdrivna geringar.
Notera det improviserade minimala skyddet. Sågens ordinarie skydd är för mycket i vägen för den här sortens sågningar.
[bild]
Ett indexsystem med centrumtapp för att byta till olika anhåll. BB passar på BB så att jag vet vilken mall som skall vara var någonstans.
[bild]
780 bitar i olika mått.
[bild]
Några med lite mer krångel.
[bild]
Blir panel på 15 entrepartier.
[bild]
Blir bra när allt är limmat.
Mvh Findus
Är pussel din andra stora hobby? (y)

Dag
 
Redigerat:
A
Tycker jag absolut att du ska göra. En enklare för smältlimsbelagd list kan man ibland få för inget, och de har ju fördelen att det enda som kan gå sönder är ju varmluftsblåsen. Jag har kvar min som jag köpte för 15 år sedan, helt kanon ibland OCH man kan ju kanta runda saker.
 
@stigen
Det är sånt jag får betalt för att göra ;). Ingen hobby.
Det finns inga instruktioner eller anteckningar om hur det gjordes på dörrarna som skall ersättas. De som gjort jobbet för 70 år sedan är döda sedan länge. Jag måste uppfinna metoderna för varje nytt projekt.

Har limmat in lister överallt för att det skall gå att limma dekorerna i press.
Obehandlad träkonstruktion av en dörr med inlimmade lister, placerad i en verkstad med andra dörrar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är ett lite speciellt jobb. Jag har ingen möjlighet att testa metoder utan måste fundera ut ett sätt och sedan åka och hoppas att jag har tur igen...
Det är sidoljus också.
Träsnickeri av ersättningsdörrar med limmade lister som metod i arbetslokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Wow
Lilllen och 28 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
@stigen
...
Det är ett lite speciellt jobb. Jag har ingen möjlighet att testa metoder utan måste fundera ut ett sätt och sedan åka och hoppas att jag har tur igen...
...

Mvh Findus
Jag är inte helt säker på att det är tur... (y)
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
S snuttekudden skrev:
Jag är inte helt säker på att det är tur... (y)
Stenmarks-tur kanske?
Porträtt av en skidåkare i gul jacka med skidor, citerandes "Ju mer jag tränar, desto mer tur har jag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Nuså är äntligen alla stora maskiner anslutna till spånsugssystemet! Känns väldigt skönt att slippa hålla på och koppla om slangar hela tiden! Verkstadsutrustning ansluten till ett spånsugssystem med slangar och rör längs en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
erikssonandreas och 14 till
  • Laddar…
Imponerande och snyggt! :) Är det fanerad plywood dom är klädda med @findus42 ?
 
Det är dörrplyfa med diffspärr av aluplåt. Yta 1,5mm knivskuret ekfaner. Föreskrivet i beställningen.
Mvh Findus
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Prototyp av en ny bandslip med synliga svetsar och pusselbitar på en metallarbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

pillrat lite med en prototyp på en ny bandslip... Det var svårt att få rent i pusselbitarna (denna har funkat som testbänk för olika placeringar av armar osv) så tyvärr är svetsarna därefter. Well well... tiggen gillar inte schmutz. Anpassad för de flesta flänsmonterade motorerna genom en adapterplatta.

Närbild på en metallprototyp med svetsfogar och pusselbit-formade utskärningar, smuts och märken synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Prototypdel till bandslip med synliga svetsfogar och en monterad skruvfläns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en prototyp av en bandslip med fokus på dess pusselbitar och flänsmonterade armar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en prototyp av en bandslip med en adapterplatta och flera synliga skruvar och muttrar, med smärre svetsrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Prototyp av en bandslip med svetsade metallbitar och pusselbitar på ett metallbord med flänsmonteringshål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Prototyp av bandslip med synliga svetsar och pusselbitskonstruktion, inte helt ren från schmutz.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lilllen och 6 till
  • Laddar…
Två metallfötter på en arbetsbänk, förberedda för bockning med en mall och press.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en metallfot framför en 20 ton verkstadspress som förberedelse för bockning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska bocka fötter till den med en mall och en 20t press.... vi ser ju hur det går haha.
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Böjd metallbit i en verkstadspress där skadan indikerar överbelastning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Böjd stålbalk mellan tryckpressverktyg, skadad efter belastning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart metallstycke böjt under tryckprovning, skadat pga hög belastning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på defekt hydraulisk domkraft i ett garage, indikerar skada efter belastning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oooch därför kan man inte ha fina saker... pallade inte ens 10 ton
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
[bild]
pillrat lite med en prototyp på en ny bandslip... Det var svårt att få rent i pusselbitarna (denna har funkat som testbänk för olika placeringar av armar osv) så tyvärr är svetsarna därefter. Well well... tiggen gillar inte schmutz. Anpassad för de flesta flänsmonterade motorerna genom en adapterplatta.

[bild]

[bild]

[bild] [bild] [bild] [bild]
Kan du inte starta en projekttråd om slipmaskinbygget? Intressant att följa :)
 
  • Gilla
Alltgår och 3 till
  • Laddar…
Invigt dominon! Grym maskin, men märker redan att jag behöver bygga @Ola C dominojigg.
Verktygsbänk i trä med en ny Domino-fräs, träbitar och en Dominojigg under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.