29 395 läst · 125 svar
29k läst
125 svar
Nekad lån för husbygge kostnad 2.4 miljoner
Jag tror att många banker har kvar traditionellt sätt, att prata. Jag bytte bank för ett år sen och då hade jag samtal via tele, likaså när jag bytte bank förra gången knappt tio år sen. Jag ligger nog inte på gränsen med fast jobb, hus och belåningsgrad under 50% bor i en av Sveriges 10 största städer.M Markarbetaren skrev:Inget svar på frågan men jag funderar på detta med ”mjuka parametrar”, är det verkligen så idag? Jag vet att när mina föräldrar byggde för 45 år sedan så blev dom nekade lån i sin bank. Sedan pratade dom med en god vän med eget företag med 50 anställda som var kund i samma bank, samma kontor, som sa ”bestäm ett nytt möte och hälsa att om dom vill ha kvar mig som kund fortsättningsvis så hjälper dom er”. Dom gjorde så och då blev banken plötsligt väldigt smörig och det var inga som hellst problem.
När jag själv gjorde husaffär för 20 år sedan så skötte jag ALLT via nätet. Jag menar, banken säger ju X% i belåningsgrad, inkomstkrav för att klara X% ränta osv.
Så ni som köper hus idag, ”pratar” man med banken öht.? Jag trodde det var förlegat sedan 20 år. Eller det kanske beror på bostadsort? Mindre orter så blir det kanske mera ”men du gick ju i samma klass som min kusin, kan vi inte få låna en 100-ing till?” Lite ironi kanske, men jag är nyfiken på hur det fungerar.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Vad har ett kontant bilköp med detta att göra förstår jag inte.
Jo jag vet att hela proceduren med bolån brukar resultera i att man får ett telefonsamtal från banken. Men annars så är väl det inte så mycket mjuka parametrar att ens diskutera idag? Man har sina kriterier för hur mycket man får belåna ett objekt, eller hur mycket man får låna utifrån taxerad inkomst. Känns inte som att det är så mycket att diskutera många gånger. Har man invändningar som TS i fallet med nån annans pengar som kan backa upp så får man väl antingen ta upp dessa pengar som sin egna kontantinsats i ansökan eller så får denna träda in som borgenär om banken tvekar på återbetalningsförmågan.
När jag köpte min första lägenhet i stockholm för 25 år sen så hade jag problem med att få lån i handelsbanken, råkade nämna det för min VD på en fikarast var på han gick in på sitt rum och ringde ett samtal och 10 minuter senare ringde banktjänstemannen som tidigare nekat mig och berättade att mitt lån var beviljat.M Markarbetaren skrev:Inget svar på frågan men jag funderar på detta med ”mjuka parametrar”, är det verkligen så idag? Jag vet att när mina föräldrar byggde för 45 år sedan så blev dom nekade lån i sin bank. Sedan pratade dom med en god vän med eget företag med 50 anställda som var kund i samma bank, samma kontor, som sa ”bestäm ett nytt möte och hälsa att om dom vill ha kvar mig som kund fortsättningsvis så hjälper dom er”. Dom gjorde så och då blev banken plötsligt väldigt smörig och det var inga som hellst problem.
Med rätt kontakter så är det lättare
1 sök er till en annan bank (danske bank är bra om man är med i vissa fackförbund)
2 sluta snacka om era föräldrars pengar utan bara säg hur mycket ni har i insats
3 med era inkomster borde ni kunna få låna ca 3 miljoner (baserat på att man får låna ca 5xhushållets bruttolön), sen kan ni givetvis nå i taket för fastighetens värde
2 sluta snacka om era föräldrars pengar utan bara säg hur mycket ni har i insats
3 med era inkomster borde ni kunna få låna ca 3 miljoner (baserat på att man får låna ca 5xhushållets bruttolön), sen kan ni givetvis nå i taket för fastighetens värde
Danske bank verkar ha lite lägre krav än övriga.
https://www.di.se/nyheter/lista-har-far-du-lana-mest-till-bostadskopet
https://www.di.se/nyheter/lista-har-far-du-lana-mest-till-bostadskopet
Du kan väl bara säga att du kan lägga 500k i kontantinsats (om det var summan av din och din mammas bidrag). Det är väl ointressant att säga att 300k av detta är en gåva/lån av din mamma. Det spelar ju ingen roll i sammanhanget om det är så att handläggaren är "kinkig".
De räknar upp levnadsomkostnaderna en del när man har 3barn. Så de där 3Mkr är jag långt ifrån säker på att de accepterar.
När jag snackade med vår bankman på SEB sa han att de hade som riktmärke på 5x[årsbruttoinkomsten för hushållet] för vad max kan låna, sen kan det givetvis justeras upp och ner något beroende på omkostnader men det rör sig inte om några större belopp om man inte har extrema omständigheter som att man äger 20 bilar, har 10 barn och exeptionella driftkostnader.D Daniel 109 skrev:
Jag blev nekad att flytta ett lån som var klart lägre än så. Då var det tre barn och tre bilar jag uppgivit. Det var lite dumt uppgivet då det bara var två i drift, ingen belånad. Men de räknar den typen av tillgångar som en utgift. Även barn räknar de med att är utgifter. Vilket de ju är. Men unga köpare räknar de inte med att de skaffar barn av någon anledning.
Har ev fått grönt via annan bank men är osäker på om jag vill fortsätta , det känns som att den första banken tvivlar på värdet för fastigheten helt enkelt. Tror jag väntar och ser ifall någon annan börjar bygga först helt enkelt på platsen
Har arbetat mycket med banker. Bl a för att få försöka få ordning på/stötta en del av deras företagskunder som landat i problem.
En bank vill aldrig sätta någon kund i problem. Vare sig privatskolan eller på företagssidan. Det kan kosta enormt mycket i dålig PR vilket ingen bank är intresserad av. Samtidigt vill dom göra affärer och tar inga direkta risker.
Det finns då vissa situationer som är extremt svåra att hantera. T ex om en ort i princip har en enda (eller fåtal) stor arbetsgivare. Ett exempel var SAAB i Trollhättan. Banken vet oftast att företaget har problem och kanske riskerar att gå omkull. (Företaget håller på att säljas kan vara en annan anledning.) De anställda har ingen aning. Så de planerar friskt för framtiden med husköp etc. Bolåneansökningarna väller in och budgivningarna ökar. Linalbankerna börjar svettas...
Pratade med en Bankdirektör och han mådde inte direkt bra beroende på detta. Han försökte ta så mycket ansvar han kunde bl a genom att neka lån eller avråda. Banksekretessen gör dock att han aldrig kan säga som det var.
Vet inte om detta är skälet för er, om ni jobbar på samma arbetsplats, vad snittvärdet för villor är i ert område, vilket utbud som finns, etc. (Just nu är det fortfarande högkonjunktur så ”mitt” scenario är kanske helt osannolikt.)
Den lokalkännedomen om lokala marknaden sitter ofta bankernas lokalkontor med. Telefon-/internetbankerna har ingen aning. Så det borde gå att få lån den vägen.
Vill ni verkligen bygga så kör igång ändå!
En bank vill aldrig sätta någon kund i problem. Vare sig privatskolan eller på företagssidan. Det kan kosta enormt mycket i dålig PR vilket ingen bank är intresserad av. Samtidigt vill dom göra affärer och tar inga direkta risker.
Det finns då vissa situationer som är extremt svåra att hantera. T ex om en ort i princip har en enda (eller fåtal) stor arbetsgivare. Ett exempel var SAAB i Trollhättan. Banken vet oftast att företaget har problem och kanske riskerar att gå omkull. (Företaget håller på att säljas kan vara en annan anledning.) De anställda har ingen aning. Så de planerar friskt för framtiden med husköp etc. Bolåneansökningarna väller in och budgivningarna ökar. Linalbankerna börjar svettas...
Pratade med en Bankdirektör och han mådde inte direkt bra beroende på detta. Han försökte ta så mycket ansvar han kunde bl a genom att neka lån eller avråda. Banksekretessen gör dock att han aldrig kan säga som det var.
Vet inte om detta är skälet för er, om ni jobbar på samma arbetsplats, vad snittvärdet för villor är i ert område, vilket utbud som finns, etc. (Just nu är det fortfarande högkonjunktur så ”mitt” scenario är kanske helt osannolikt.)
Den lokalkännedomen om lokala marknaden sitter ofta bankernas lokalkontor med. Telefon-/internetbankerna har ingen aning. Så det borde gå att få lån den vägen.
Vill ni verkligen bygga så kör igång ändå!