Hej!

Köpte hus i somras och kanske är lite naiv i min okunskap, men tidigare ägarna hade lämnat fönsterna öppna i kattvindarna vilket jag tänkte var lite onödigt eftersom det släpper in kalluft. Jag stängde till dem och den ena kattvinden har klarat sig bra, men på andra sidan huset så har det kommit till en massa vitmögel på taket i kattvinden. Direkt under kattvinden så sitter vår luftvärmepump och det är som allra tjockast med mögel direkt ovanför den.

Hur ska jag gå tillväga för att ta bort det här? Är det någon fara i det här stadiet? Kan man spruta nåt medel på möglet för att ta kål på det? Man kan ju se att möglet fortsätter längre upp på snedtaket än vad man kommer åt att skrapa bort eller vad man ska göra. Sen undrar jag ifall man kan sätta några luftventiler bredvid fönsterna på kattvinden för att skapa ett drag genom rummet, för jag antar att vad jag gjort är att se till att luften står still där inne vilket gör att kondens bildas på taket i lugn och ro. Det känns inte som någon vidare bra lösning att ha fönsterna på glänt eftersom jag antar att det kan komma in lite regn och elände på så vis.

Tar gärna emot alla tips ni kan komma med!

Vitmögel syns på träbjälkar i en kattvind, tecken på fuktproblem och dålig ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mögeltillväxt i kattvind med träbjälkar och öppet mellanrum, indikerande fuktproblem.
Skapa konto
Vitmögel på träytan i en kattvind indikerar fuktskador och dålig ventilation.
Skapa konto
Ett gammalt fönster med imma och mögelspår på träram och fönsterbleck, indikerar fuktproblem.
Skapa konto
Inredningen på en kattvind med fukt- eller mögelskador, träväggar och ett litet fönster.
Skapa konto

Vad har du för ventilation i huset?
Fukt i kattvind/kallvind kommer ofta ifrån boytan om man har för dålig ventilation där.
Har tidigare ägaren löst det genom att ha ett fönster på glänt så skulle en ventil i ytterväggen ge ungefär samma resultat utan risken för regn m.m kommer in.

FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Vad har du för ventilation i huset?
Fukt i kattvind/kallvind kommer ofta ifrån boytan om man har för dålig ventilation där.
Har tidigare ägaren löst det genom att ha ett fönster på glänt så skulle en ventil i ytterväggen ge ungefär samma resultat utan risken för regn m.m kommer in.
Jadu, jag tror inte vi har haft någon ventilation i huset. Vi eldar några gånger i veckan, men utöver det så har det nog inte varit något särskilt. Vi installerade en badrumsfläkt nu i veckan som går konstant, det kanske räcker? Men i övrigt så testar jag väl att sätta in ventilationshål i väggarna i kattvinden. Men hur ska jag göra för att få bort möglet som sitter där?

Jag skulle börja med vädring och värme för att torka ut vinden sedan stryka med typ "Mögel-fri" eller liknande.
Då det är ett slutet utrymme skulle jag undvika att spruta något medel då dessa inte är nyttiga vid inandning eller hudkontakt.
Och även för möglet skulle jag använd en bra andningsmask vid arbete i vindsutrymmet.

FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Jag skulle börja med vädring och värme för att torka ut vinden sedan stryka med typ "Mögel-fri" eller liknande.
Då det är ett slutet utrymme skulle jag undvika att spruta något medel då dessa inte är nyttiga vid inandning eller hudkontakt.
Och även för möglet skulle jag använd en bra andningsmask vid arbete i vindsutrymmet.
Mögel-fri säger du. Det lät ju väldigt lämpligt att använda där. Ska ta att ringa deras kundtjänst imorgon och höra hur de tycker jag ska gå tillväga med vinden där. Tack för hjälpen!

Och jo, är det någon idé att sätta in värme där nu när våren kommer och värmer upp om ett par månader? Hur pass illa tycker du eller någon annan här att det ser ut? Jag tänker lite på att jag inte tror ett element hade gjort särskilt stor skillnad värmemässigt där inne om jag ventilerar från båda hållen av vinden.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.