Cheesen
Vi har ju ostlig vind... Så i dagarna två har man fått dra merparten av snön på räven... Slungan driver bara tillbaka snön på gården... Snöskottning med snöräven belamrad med nysnö framför en snödriva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Kanske gränsfall för trådens ämne men för en tid sedan byggde jag av regelrester ett ståbord för mitt flugbindande. Det står under trappan och har visat sig vara perfekt för allt möjligt pyssel. Jag är inte den som ”drar mig undan” utan föredrar att fixa och dona där jag är. Och om jag och fru framöver flyttar till lägenhet så tänker jag ha en arbetsbänk som denna. Man kan göra förvånansvärt mycket som man tror man måste ha en stor verkstadslokal med Sjöberg till på en sådan här liten arbetsbänk. Och det är nära familj och kaffebryggare...

Hemmagjort träståbord med hylla och bordslampa under en trappa, intill ljusslinga och väggprydnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetsbänk med diverse verktyg och material för flugbindning inklusive tänger, trådar och låsdelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa steg blir att putsa träet och kanske lägga på en skiva av annat material.
 
  • Gilla
Jiji och 7 till
  • Laddar…
Absolut inget gränsfall, tycker ditt bygge passar utmärkt tråden.
Bra idé dessutom!

//Ronnie
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Monterat mer lyse i garaget.

Nyinstallerad lysrörsarmatur i taket av ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Rotar lite under huven på ena bilen, verkstaden ville ha runt 10 tkr, men det finns en välkänd workaround som kostar en 100-lapp och någon timmes jobb.

Sen tycker jag det faktiskt är lite roligt att återuppliva gamla bilmekarskills emellanåt :D.

Bilens motorrum med öppen motor och verktyg, någon är i färd med att meka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ska jag bara få ihop det igen :crysmile:
 
  • Gilla
Tokslut och 7 till
  • Laddar…
Vad är det för bil och för fel?
 
Audi A4 TDI Quattro dieselgate edition :D

Det är en spjällmotor som fastnar men med en liten aluminiumpryl från eBay flyttar man ändläget lite grann så den inte ska kunna fastna igen.

Så nu är Bacho hylsnyckelsatsen från julakampanjen invigd.
 
  • Gilla
-RB- och 10 till
  • Laddar…
Donat lite i garaget för att få plats med alla cyklarna. Allt är inte gjort idag, men jag fick upp det sista nu.

Jag slängde ihop en arbetsyta för mekande i somras. Jag hittade några gamla konsoler i källaren och använde dom och överblivet golv. Det var rätt bra till en början, men den blev genast belamrad med verktyg och annat krafs, gamla slangar, lampor, hjälmar m.m. Nu har jag gjort två lådor till den, en för verktyg och en för cykelprylar. Sedan slängde jag ihop en hylla för hjälmar och skor och slutligen har cyklarna kommit upp på väggen.

En ordnad arbetsbänk i ett garage med skruvstäd och cyklar i bakgrunden, visar organiserat verktyg och cykelutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemmagjord arbetsyta i garage med två trä lådor, verktyg, och en cykel svagt synlig i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bänken kan användas igen. Drog fram en grendosa också för att kunna ladda batterier lätt.


Organiserad garagehylla med hjälmar och skor, cykel på krok och arbetsyta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hjälmar och skor på en plats. Det finns plats för en hylla till om det skulle behövas.

Flertalet cyklar förvarade på väggen och golvet i ett garage med organiserad arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Organiserat garage med mountainbike upphängd på väggen, verktygslådor, och hylla för hjälmar och skor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mtb och landsvägshojjarna har kommit upp på väggarna. Jag köpte krokar till tre, sedan byggde jag en ställning till en.


Organiserat garage med cyklar upphängda på väggen, en arbetsbänk, och hyllor för hjälmar och skor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pendelcyklarna och lillens mtb får stå framme på golvet efter som dom används hela tiden.

Allt som allt, så blev det rätt lyckat. Krokarna för cyklarna och skenorna till lådorna var dyrast, totalt gick det på runt 400 skulle jag tro, kanske lite mer.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 9 till
  • Laddar…
Lboxx kompressor 2.0. Har gjort klart uppgraderingen av min första som var en ljudisolerad låda med kompressorn i. Den fungerade bra till att dämpa ljudet. Men det blev väldigt varmt. Så för att råda bot på detta har jag byggt in motorn med akrylplast och ljudisolerat samt borrat hål för fläkt och intag. Tyvärr gör hålen att ljuddämpningen inte är helt bra men den fungerar iaf som förvaring till lite annat.
Modifierad Lboxx-kompressor med externa kontroller och fläkt, står på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gul kompressor uppgraderad med ljudisolering och akrylplast, placerad i en öppen låda med sladdar och fläkthål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
-RB- och 8 till
  • Laddar…
S snuttekudden skrev:
Donat lite i garaget för att få plats med alla cyklarna. Allt är inte gjort idag, men jag fick upp det sista nu.

Jag slängde ihop en arbetsyta för mekande i somras. Jag hittade några gamla konsoler i källaren och använde dom och överblivet golv. Det var rätt bra till en början, men den blev genast belamrad med verktyg och annat krafs, gamla slangar, lampor, hjälmar m.m. Nu har jag gjort två lådor till den, en för verktyg och en för cykelprylar. Sedan slängde jag ihop en hylla för hjälmar och skor och slutligen har cyklarna kommit upp på väggen.

[bild]
[bild]
Bänken kan användas igen. Drog fram en grendosa också för att kunna ladda batterier lätt.


[bild]
Hjälmar och skor på en plats. Det finns plats för en hylla till om det skulle behövas.

[bild]

[bild]
Mtb och landsvägshojjarna har kommit upp på väggarna. Jag köpte krokar till tre, sedan byggde jag en ställning till en.


[bild]
Pendelcyklarna och lillens mtb får stå framme på golvet efter som dom används hela tiden.

Allt som allt, så blev det rätt lyckat. Krokarna för cyklarna och skenorna till lådorna var dyrast, totalt gick det på runt 400 skulle jag tro, kanske lite mer.
Vad är det för krokar du köpt? Och funkar de bra? Jag har en eller två cyklar jag behöver bli av med och funderar lite på bästa sätt för mig..
Och med så många cyklar antar jag att du har någon form av mekställ? Något att rekommendera? Bör i så fall fungera både för elcykel och reguljär cykel...
 
  • Gilla
snuttekudden
  • Laddar…
Monterat socklar i gästrummet med hjälp av något rapid-fix. Ovant, men oväntat bra.
 
A
Gamla Bettan har lagt på sina sista meter kantlist hos mig nu. Servat, bytt till nya radiestål mm till den blivande ägaren. I veckan kommer ny maskin:love: En nyservad kantlistmaskin märkt Felder G 560 i ett verkstadsutrymme, redo för nästa ägare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kantlistmaskin i arbete med synlig spånansamling och nyinstallerade radiestål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygsmaskin som fäster kantlist, nyservad med nya delar, redo för nästa ägare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Kontrollpanel av märket FELDER med symboler och en röd nödstoppknapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbearbetningsmaskin med kantlistningsverktyg och nya skär, redo för den nya ägaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
erikssonandreas och 6 till
  • Laddar…
Idag är det maskinvård...rengöring och polering av gjutjärnsbord en masse. Här är vertikalfräsen:83604998_2805619532847882_5044888304076455936_o.jpg
 
  • Gilla
katos och 7 till
  • Laddar…
S snuttekudden skrev:
Donat lite i garaget för att få plats med alla cyklarna. Allt är inte gjort idag, men jag fick upp det sista nu.

Jag slängde ihop en arbetsyta för mekande i somras. Jag hittade några gamla konsoler i källaren och använde dom och överblivet golv. Det var rätt bra till en början, men den blev genast belamrad med verktyg och annat krafs, gamla slangar, lampor, hjälmar m.m. Nu har jag gjort två lådor till den, en för verktyg och en för cykelprylar. Sedan slängde jag ihop en hylla för hjälmar och skor och slutligen har cyklarna kommit upp på väggen.

[bild]
[bild]
Bänken kan användas igen. Drog fram en grendosa också för att kunna ladda batterier lätt.


[bild]
Hjälmar och skor på en plats. Det finns plats för en hylla till om det skulle behövas.

[bild]

[bild]
Mtb och landsvägshojjarna har kommit upp på väggarna. Jag köpte krokar till tre, sedan byggde jag en ställning till en.


[bild]
Pendelcyklarna och lillens mtb får stå framme på golvet efter som dom används hela tiden.

Allt som allt, så blev det rätt lyckat. Krokarna för cyklarna och skenorna till lådorna var dyrast, totalt gick det på runt 400 skulle jag tro, kanske lite mer.
Vilka krokar är det? Funderar på att göra likande lösning här hemma innan man drunkar fullständigt i alla cyklar som dräller omkring överallt :D
 
tveksamt tveksamt skrev:
Vad är det för krokar du köpt? Och funkar de bra? Jag har en eller två cyklar jag behöver bli av med och funderar lite på bästa sätt för mig..
Och med så många cyklar antar jag att du har någon form av mekställ? Något att rekommendera? Bör i så fall fungera både för elcykel och reguljär cykel...
Jag köpte dessa krokar: https://www.bikester.se/rcp-cykelhaengare-355760.html. Funkar bra till cyklar med mindre däck, funkar ok till mtb. Det är lite krångligt att få in hjul med lite fetare däck. Överlag så får dom godkänt.

Japp, jag har ett mekställ. "Made" heter märket. Det fungerar bra till våra cyklar, men dom är rätt lätta. Min gamla mtb, är den tyngsta cyklen vi har, och den klarar den utan problem. Jag skulle dock kunna tänka mig att en tung elcykel är lite i det tyngsta laget. Men för oss funkar den utmärkt, den är lätt och smidig och det är lätt att fälla ihop den så att man kan ställa undan den. Annars är ju Parktool premium märket bland cykelverktyg, dom har några ställ som är mer stadiga. Kostar lite mer dock.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.