Hejsan! Jag är ny här och behöver hjälp av er som har eller håller på att bygga hus eller precis som jag är vilsen!
jag och min sambo bor i en liten kommun i Västra Götaland och har börjat tänka på att bygga ett hus istället för att köpa ett ”renoverings projekt”. Vi har kollat ut en tomt, med markarbete, VVS, el osv skulle den kosta 440000kr. Nu till den stora frågan, vi vill helst ha 1,5 plans men gärna 2 vånings hus, det skall vara totalentreprenad och 4 sovrum till framtida familj. Kan vi komma runt 2,5 miljoner totalt? Hjälp och tips mottages gärna på bland annat husföretag mm! Tack på förhand, alla tips mottages med glädje.
jag och min sambo bor i en liten kommun i Västra Götaland och har börjat tänka på att bygga ett hus istället för att köpa ett ”renoverings projekt”. Vi har kollat ut en tomt, med markarbete, VVS, el osv skulle den kosta 440000kr. Nu till den stora frågan, vi vill helst ha 1,5 plans men gärna 2 vånings hus, det skall vara totalentreprenad och 4 sovrum till framtida familj. Kan vi komma runt 2,5 miljoner totalt? Hjälp och tips mottages gärna på bland annat husföretag mm! Tack på förhand, alla tips mottages med glädje.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Hej Beatrice, välkommen till Bygga Hus-forumet!
En lista över hustillverkare hittar du här: https://www.byggahus.se/hustillverkare.
Där kan man även se vilka som visar sina priser öppet, t.ex.
Själv kan jag inte råda, då vi byggde i lösvirke för 10 år sedan.
Men jag gissar att det kan bli lite tajt med din budget.
En lista över hustillverkare hittar du här: https://www.byggahus.se/hustillverkare.
Där kan man även se vilka som visar sina priser öppet, t.ex.
Själv kan jag inte råda, då vi byggde i lösvirke för 10 år sedan.
Men jag gissar att det kan bli lite tajt med din budget.
2.5 för ett färdigt 2 plans/1.5 plans hus är nog svårt att komma till om man inte gör en del grejer själv. Men visst, med låga standarder och en billig hustilverkare som typ älsvbyhus så är det nog fullt möjligt.
Håller med föregående talare. Som exempel byggde vi ett 1.5-planshus från Älvsbyhus. Det är 129 m2 på nederplan, 3 sovrum samt badrum/wc + liten wc. Oinrett uppe. Våra kostnader utöver tomt och hus, dvs markarbete, va, geotekniska undersökning mm var ca 550 000. Då var det lite mer schakt än normalt men ingen pålning el sprängning. Huset med dryga 100 000 i tillval gick på ca 1900 0000. Dock har utgångspriserna höjts lite sen dess. Har du tomt + allt runt omkring 440' så bör det gå fint.
Ta offert som nämnts ovan. Min bild är dock att Smålandsvillan, som vi också tittade på, är relativt dyra jämfört med Älvsby. För samma standard. Älvsby har inte kaklat badrum men jag skulle kunna gjort det via firma och ändå kommit under Smålandsvillan. Titta isf på Hjältevadshus som är snäppet dyrare men också ger lite mer valmöjligheter. Dock verkar de gå knackigt ekonomiskt, värt att kolla upp.
Ta offert som nämnts ovan. Min bild är dock att Smålandsvillan, som vi också tittade på, är relativt dyra jämfört med Älvsby. För samma standard. Älvsby har inte kaklat badrum men jag skulle kunna gjort det via firma och ändå kommit under Smålandsvillan. Titta isf på Hjältevadshus som är snäppet dyrare men också ger lite mer valmöjligheter. Dock verkar de gå knackigt ekonomiskt, värt att kolla upp.
Nja, nu kanske vi inte skall diskutera detta i denna tråden, men måste bara påpeka att det är vad jag tycker högre standard i SMV än Älvsby. Grunden är en stor sak, du har ett kontrollerat system med fläkt som alltid bör hålla fuktigheten på rätt nivå. I Älvsby är det självdrag enbart, personligen hade jag inte vågat ha det så utan att installerat en avfuktare. Spån i väggarna istället för gips. Laminatgolv istället för trägolv. Plast i taket istället för oljeboard. Föresten, kaklat badrum är tillval i SMV. Med det sagt tycker jag Älvsby är ett helt ok hus. Båda är i det lägre segmentet där priset speglar vad man får till viss del.S Skåning82 skrev:Ta offert som nämnts ovan. Min bild är dock att Smålandsvillan, som vi också tittade på, är relativt dyra jämfört med Älvsby. För samma standard. Älvsby har inte kaklat badrum men jag skulle kunna gjort det via firma och ändå kommit under Smålandsvillan. Titta isf på Hjältevadshus som är snäppet dyrare men också ger lite mer valmöjligheter. Dock verkar de gå knackigt ekonomiskt, värt att kolla upp.
Tittade en del på Hjältevad när vi valde, fördelen med det mot SMV var golvvärme. Annars tyckte jag inte det var någon större skillnad i kvalitén. Prisskillnaden låg på minst 200tkr när vi jämförde liknande hus (Kalmar mot Spira).
Osäker på om 2,5 milj är med kostnaden för tomt osv? I så fall tror jag det blir väldigt svårt. Vi byggde för cirka 2,8 milj, men det är oinredd vind, ingen trädgård eller uppfart, exklusive garage. När detta är klart kommer vi hamna på 3,7-3,8 milj (garaget är större/dyrare än vad många skulle bygga).
Men ta en diskussion med banken, viktigast är hur mycket pengar ni har till insatsen samt inkomster. Ni bör ha en insats på 500tkr minst skulle jag vilja säga.
Lycka till!
Redigerat:
Vi byggde ett Älvsbyhus 2017 och då var det standard med avfuktare i grunden.Shakula skrev:Nja, nu kanske vi inte skall diskutera detta i denna tråden, men måste bara påpeka att det är vad jag tycker högre standard i SMV än Älvsby. Grunden är en stor sak, du har ett kontrollerat system med fläkt som alltid bör hålla fuktigheten på rätt nivå. I Älvsby är det självdrag enbart, personligen hade jag inte vågat ha det så utan att installerat en avfuktare. Spån i väggarna istället för gips. Laminatgolv istället för trägolv. Plast i taket istället för oljeboard. Föresten, kaklat badrum är tillval i SMV. Med det sagt tycker jag Älvsby är ett helt ok hus. Båda är i det lägre segmentet där priset speglar vad man får till viss del.
Tittade en del på Hjältevad när vi valde, fördelen med det mot SMV var golvvärme. Annars tyckte jag inte det var någon större skillnad i kvalitén. Prisskillnaden låg på minst 200tkr när vi jämförde liknande hus (Kalmar mot Spira).
Osäker på om 2,5 milj är med kostnaden för tomt osv? I så fall tror jag det blir väldigt svårt. Vi byggde för cirka 2,8 milj, men det är oinredd vind, ingen trädgård eller uppfart, exklusive garage. När detta är klart kommer vi hamna på 3,7-3,8 milj (garaget är större/dyrare än vad många skulle bygga).
Men ta en diskussion med banken, viktigast är hur mycket pengar ni har till insatsen samt inkomster. Ni bör ha en insats på 500tkr minst skulle jag vilja säga.
Lycka till!
Golven är inte laminat utan trä, dock inte slipbara men ser än så länge väldigt fina ut trots barn som leker hårt.
Shakula skrev:Nja, nu kanske vi inte skall diskutera detta i denna tråden, men måste bara påpeka att det är vad jag tycker högre standard i SMV än Älvsby. Grunden är en stor sak, du har ett kontrollerat system med fläkt som alltid bör hålla fuktigheten på rätt nivå. I Älvsby är det självdrag enbart, personligen hade jag inte vågat ha det så utan att installerat en avfuktare. Spån i väggarna istället för gips. Laminatgolv istället för trägolv. Plast i taket istället för oljeboard. Föresten, kaklat badrum är tillval i SMV. Med det sagt tycker jag Älvsby är ett helt ok hus. Båda är i det lägre segmentet där priset speglar vad man får till viss del.
Lycka till!
Älvsbyhus har stängd grund samt, markisolering + kjolar upp mot grunden. De kör även smart avfuktare som enbart går vid behov med display uppe i huset. Ser inte att det skulle vara en sämre lösning än SMV. Båda är krypgrunder som löser de problem krypgrunden normalt sett har. Takplasten har jag inte hittat någon funktionsmässig hake på. Har också använts länge. Visst SMV har kakel som tillval men mycket annat är dyrare och grunden ingår inte. Då har man marginal att kakla i egen regi.Shakula skrev:Nja, nu kanske vi inte skall diskutera detta i denna tråden, men måste bara påpeka att det är vad jag tycker högre standard i SMV än Älvsby. Grunden är en stor sak, du har ett kontrollerat system med fläkt som alltid bör hålla fuktigheten på rätt nivå. I Älvsby är det självdrag enbart, personligen hade jag inte vågat ha det så utan att installerat en avfuktare. Spån i väggarna istället för gips. Laminatgolv istället för trägolv. Plast i taket istället för oljeboard. Föresten, kaklat badrum är tillval i SMV. Med det sagt tycker jag Älvsby är ett helt ok hus. Båda är i det lägre segmentet där priset speglar vad man får till viss del.
Lycka till!
Fanèrgolv kör Älvsby med. Är såklart tunnare men jag tycker det är tåligare än de trägolv jag haft tidigare. Enkelgips kan man diskuterar huruvida det är en fördel eller ej.
Å andra sidan ingår alla trappor, fönster på övervåningen i Älvsby. Vilket det inte gör på SMV. Älvsby erbjuder även isolerade innerväggar som tillval numera.
Man kan nog, som du påpekar, rättvist säga att både SMV och Älvsby kompromissar men på olika saker. Ingen av dem är ett dåligt val. Men man bör nog kolla upp de skillnaderna själv. Tillverkarna utvecklar sina produkter, vad jag skrivit här är säkert inte helt aktuellt
Bor i ett Älvsbyhus byggt 2015. Avfuktare i grunden med display i tvättstugan där man ser RF% (relativ luftfuktighet).
Dom två största nackdelarna enligt mig är att huset är lyhört. Ingen isolering i innerväggar.
Samt att det upplevs dragigt och kallt pga tilluft bakom radiatorer. Nu är ju termisk komfort något som varierar stort bland människan, för många är det här inget problem.
Men för pengarna så skulle jag säga att det är ett ganska prisvärt hus, om man inte har så stor budget. Det finns väl en anledning till att dom säljer flest hus i landet.
Dom två största nackdelarna enligt mig är att huset är lyhört. Ingen isolering i innerväggar.
Samt att det upplevs dragigt och kallt pga tilluft bakom radiatorer. Nu är ju termisk komfort något som varierar stort bland människan, för många är det här inget problem.
Men för pengarna så skulle jag säga att det är ett ganska prisvärt hus, om man inte har så stor budget. Det finns väl en anledning till att dom säljer flest hus i landet.
Vårt hus var färdigt i februari 2019. Då fanns ännu inte isolerade innerväggar som tillval. Det infördes strax efter. Men som tillval då som sagt, inte i standardutförande.L Låset skrev:
Jag måste nog säga att jag inte alls upplever något drag från tilluften. Men det är kanske subjektivtL Låset skrev:Bor i ett Älvsbyhus byggt 2015. Avfuktare i grunden med display i tvättstugan där man ser RF% (relativ luftfuktighet).