Det är jord framdragen och kopplad till min existerande fläkt. Jorden är ansluten till fläktmotorn.
Den fläkt jag nu köpt (https://www.clasohlson.com/se/Badrumsfläkt-Flexit-100F/p/36-4561) har ingen jordkabel och verkar inte vara anpassad för det heller då dess kopplingsplint inte plats för jord.
Ska jag dra jord till den nya fläkten (utifrån att jord är draget till nuvarande fläkt antar jag att all el är jordad i badrummet)? Om ja, hur fäster jag jorden på markerad plats, se bild (den satt där på den gamla fläkten med hjälp av en ”sådan där o-klammer”)?
Den fläkt jag nu köpt (https://www.clasohlson.com/se/Badrumsfläkt-Flexit-100F/p/36-4561) har ingen jordkabel och verkar inte vara anpassad för det heller då dess kopplingsplint inte plats för jord.
Ska jag dra jord till den nya fläkten (utifrån att jord är draget till nuvarande fläkt antar jag att all el är jordad i badrummet)? Om ja, hur fäster jag jorden på markerad plats, se bild (den satt där på den gamla fläkten med hjälp av en ”sådan där o-klammer”)?
Produkter som diskuteras: "Badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 52 281 inlägg
Troligen är din nya fläkt dubbelisolerad. Den har i såfall en symbol med två kvadrater i varandra. I så fall skall inte jord kopplas in på fläkten.
Medlem
· Södermanlands län0
· 972 inlägg
Ja, den fläkten som det länkas till hos Classe är dubbelisolerad och ska inte jordas.
Tack för svar! Jag ser nu att detta är angivet i manualen, sorry.
För att helt undvika misstag, skall kopplingsschemat 2a tolkas som att L skall överst in i plint om fläktens position är som den skall vara på vägg? Jag frågar då båda kablarna i fläkten är svarta.
För att helt undvika misstag, skall kopplingsschemat 2a tolkas som att L skall överst in i plint om fläktens position är som den skall vara på vägg? Jag frågar då båda kablarna i fläkten är svarta.
Tack för svar, fläkten fungerar.
Tyvärr har belysningen i badrumsskåp slutat fungera. Den fungerade efter inkoppling av fläkt (bild 1) men ibland tog det ett tag innan de tändes eller så behövdes en liten smäll på skåpet. Ena lysröret var svart i ändarna. Har testat med två nya lysrör, men det hjälper ej.
Ström kommer från vägg till badrumsskåp, därifrån går ström till fläkt ([bild 2] kabeln ovanför fläktens kabel kan ni bortse ifrån, den kommer in separat och går enbart till avstängt elelement). Eluttag för rakapparat i skåp fungerar.
Någon idé om vad som är felet?
Bild:
1: Fläkt
2. Strömtillförsel
3. Vänster sida skåp
4. Till höger om bild 2
5. Höger sida skåp inkl. uttag för rakapparat.
Tyvärr har belysningen i badrumsskåp slutat fungera. Den fungerade efter inkoppling av fläkt (bild 1) men ibland tog det ett tag innan de tändes eller så behövdes en liten smäll på skåpet. Ena lysröret var svart i ändarna. Har testat med två nya lysrör, men det hjälper ej.
Ström kommer från vägg till badrumsskåp, därifrån går ström till fläkt ([bild 2] kabeln ovanför fläktens kabel kan ni bortse ifrån, den kommer in separat och går enbart till avstängt elelement). Eluttag för rakapparat i skåp fungerar.
Någon idé om vad som är felet?
Bild:
1: Fläkt
2. Strömtillförsel
3. Vänster sida skåp
4. Till höger om bild 2
5. Höger sida skåp inkl. uttag för rakapparat.
Moderator
· Stockholm
· 52 281 inlägg
Glimtändaran säger jag också.
Men bara en kontrollfråga: de nya lysrören är vanliga rör? Inte LED lysrör?
Men bara en kontrollfråga: de nya lysrören är vanliga rör? Inte LED lysrör?
Ja, det ska vara vanliga rör: https://www.bauhaus.se/osram-lysror-lumilux-18w-827-g13#go-to-descriptionH hempularen skrev:
Tack! Bara för min förståelse, jag trodde utifrån bifogad länk att glimtändare inte var ett krav för att rören ska fungera, utan att deras funktion enbart var en bättre/skonsammare tändning?MugAssMaz skrev:
Ska jag ha tändare för seriekoppling eller singelkoppling (gissar det förstnämnda)?
https://www.bauhaus.se/glimtandare-osram-st-151-bli-22w-2-p
Utan glimtändare tänder inte rören.E sthlm01 skrev:
Ta av dom gamla och ta med till affären.
Tror tom Coop mfl. säljer.
Redigerat:
Utan tändare tänder inte rören om man ska vara petig. När de lyser behövs den inte längre.
Det ser ut att vara en ballast, då ska det vara serie.
Det ser ut att vara en ballast, då ska det vara serie.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Kraftig badrumsfläkt som del av F-system
Ventilation -
Isolerade yttervägg suterräng - Gjordes det rätt?
Isolering -
Hur koppla oanvänd/ej fastsatt jordsladd i ytterlampa där det bara finns 4-sockerbit?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Koppla jordat dcl-kontakt till ojordad (dubbelisolerad?) Ikea-lampa
Belysning -
Jordfelbrytare - problem
El