Det är jord framdragen och kopplad till min existerande fläkt. Jorden är ansluten till fläktmotorn.

Den fläkt jag nu köpt (https://www.clasohlson.com/se/Badrumsfläkt-Flexit-100F/p/36-4561) har ingen jordkabel och verkar inte vara anpassad för det heller då dess kopplingsplint inte plats för jord.

Ska jag dra jord till den nya fläkten (utifrån att jord är draget till nuvarande fläkt antar jag att all el är jordad i badrummet)? Om ja, hur fäster jag jorden på markerad plats, se bild (den satt där på den gamla fläkten med hjälp av en ”sådan där o-klammer”)?

• Fläktmotor med kopparlindningar, ingen synlig jordkabel ansluten, omgiven av vita ytterdelar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Troligen är din nya fläkt dubbelisolerad. Den har i såfall en symbol med två kvadrater i varandra. I så fall skall inte jord kopplas in på fläkten.

Ja, den fläkten som det länkas till hos Classe är dubbelisolerad och ska inte jordas.

Tack för svar! Jag ser nu att detta är angivet i manualen, sorry.

För att helt undvika misstag, skall kopplingsschemat 2a tolkas som att L skall överst in i plint om fläktens position är som den skall vara på vägg? Jag frågar då båda kablarna i fläkten är svarta.

• Diagram visar elektriska kopplingsscheman och måttillägg för installation av fläkt, med olika modeller och konfigurationer.
    Skapa konto
Motorn är inte polariserad, den kommer att snurra oberoende hur F/N ansluts.

Tack för svar, fläkten fungerar.

Tyvärr har belysningen i badrumsskåp slutat fungera. Den fungerade efter inkoppling av fläkt (bild 1) men ibland tog det ett tag innan de tändes eller så behövdes en liten smäll på skåpet. Ena lysröret var svart i ändarna. Har testat med två nya lysrör, men det hjälper ej.

Ström kommer från vägg till badrumsskåp, därifrån går ström till fläkt ([bild 2] kabeln ovanför fläktens kabel kan ni bortse ifrån, den kommer in separat och går enbart till avstängt elelement). Eluttag för rakapparat i skåp fungerar.

Någon idé om vad som är felet?

Bild:
1: Fläkt
2. Strömtillförsel
3. Vänster sida skåp
4. Till höger om bild 2
5. Höger sida skåp inkl. uttag för rakapparat.

• Ventilationsfläkt monterad på badrumsvägg med kakel, anslutning synlig ovanför.
    Skapa konto
  • Eluttag och ledningar i ett badrumsskåp, inklusive anslutningar med kablar i blått och gult för belysning och fläkt.
    Skapa konto
  • Interiör av badrumsskåp med två tomma lysrörsfästen upplysta av pannlampa.
    Skapa konto
  • Två nya lysrör monterade i ett badrumsskåp med synliga kablar och kakelvägg i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Interiör av badrumsskåp med elektrisk koppling och blå kakelvägg.
    Skapa konto
Glimtändarna kassa.

• Gilla
Eken08
  • Laddar…
Glimtändaran säger jag också.

Men bara en kontrollfråga: de nya lysrören är vanliga rör? Inte LED lysrör?

• Gilla
Eken08
  • Laddar…
Mugmaz MugAssMaz skrev:
Glimtändarna kassa.
Tack! Bara för min förståelse, jag trodde utifrån bifogad länk att glimtändare inte var ett krav för att rören ska fungera, utan att deras funktion enbart var en bättre/skonsammare tändning?

Ska jag ha tändare för seriekoppling eller singelkoppling (gissar det förstnämnda)?

https://www.bauhaus.se/glimtandare-osram-st-151-bli-22w-2-p

E sthlm01 skrev:
Tack! Bara för min förståelse, jag trodde utifrån bifogad länk att glimtändare inte var ett krav för att rören ska fungera, utan att deras funktion enbart var en bättre/skonsammare tändning?

Ska jag ha tändare för seriekoppling eller singelkoppling (gissar det förstnämnda)?

[länk]
Utan glimtändare tänder inte rören.
Ta av dom gamla och ta med till affären.
Tror tom Coop mfl. säljer.

Redigerat:
Utan tändare tänder inte rören om man ska vara petig. När de lyser behövs den inte längre.

Det ser ut att vara en ballast, då ska det vara serie.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.