2 811 läst · 18 svar
3k läst
18 svar
Larm för avbrott på fiber för hundralappen
Sida 1 av 2
En del bryr sig, andra inte. Om att fibern är ansluten i en utvändig väl synlig dosa så som IP Only envist hävdade att det skulle vara (en del klarade ändå att få dosan invändigt, men det är OT). Även de tunnskaliga skåpen (FiberOptisk Samlingspunkt FOS) riskerar att utsättas för åverkan.
Det är enkelt att ansluta larmövervakning av att fibern är intakt. Den gröna WAN-dioden på mediakonvertern XG6846 lyser bara om laserljuset når mediakonvertern från närmsta nod (ungefär en per socken). Om leverantören får fel på internetförbindelsen lyser det ändå. Men blir det avbrott i fibern slocknar ljuset. Det är inte fiberljuset som syns för det är IR och detekteras i SFPinsatsen i mediakonvertern. Det som lyser är små led, grönt om förbindelsen är 1000 eller 100 mbit/s, gult om lägre.
Ljuset från led kan man fånga upp med en Velleman byggsats för skymningsrelä, MK 125, som kostar ca 80 kronor exkl frakt och är enkel att plocka ihop om man har en lödpenna. På den tryckta kretsen finns plats för en fotoresistor. Anslut den med en sladd istället och sätt resistorn över WAN-led. Vill man ha starkare ljus kan man försiktigt lyfta den halvmillimetertjocka styva plastfilmen med symboler och sätta fotoresistorn direkt över plexiglaskonen som leder ljuset från led. Testa på led för PWR eller någon ansluten LAN.
Reläet är rätt primitivt och drar ca 45 mA när det är aktiverat vilket sker om WAN slocknar ("skymning"). Vill man ha ett annat relä löder man inte fast byggsatsens för det kommer att bli svårt att få loss.
Vid fiberavbrott > öppen reläkontakt aktiveras larm, i mitt fall SMS-sändare mm. Om många har larmat sin fiberanslutning kanske tjuvar låter bli installationerna. Sabbad fiber går enligt IP Only på fastighetsförsäkringen samtidigt som de hävdar att det är deras egendom (fibern kan därmed juridiskt sett inte vara byggnadstillbehör vilket riskerar att göra att försäkringsbolag nobbar ersättning. IP Onlys kundtjänst begriper inte jordabalkens finesser om tillbehör och inkongruent ägande och utgår från att kundens försäkring täcker deras egendom (från fastighetsgränsen??).
Det är enkelt att ansluta larmövervakning av att fibern är intakt. Den gröna WAN-dioden på mediakonvertern XG6846 lyser bara om laserljuset når mediakonvertern från närmsta nod (ungefär en per socken). Om leverantören får fel på internetförbindelsen lyser det ändå. Men blir det avbrott i fibern slocknar ljuset. Det är inte fiberljuset som syns för det är IR och detekteras i SFPinsatsen i mediakonvertern. Det som lyser är små led, grönt om förbindelsen är 1000 eller 100 mbit/s, gult om lägre.
Ljuset från led kan man fånga upp med en Velleman byggsats för skymningsrelä, MK 125, som kostar ca 80 kronor exkl frakt och är enkel att plocka ihop om man har en lödpenna. På den tryckta kretsen finns plats för en fotoresistor. Anslut den med en sladd istället och sätt resistorn över WAN-led. Vill man ha starkare ljus kan man försiktigt lyfta den halvmillimetertjocka styva plastfilmen med symboler och sätta fotoresistorn direkt över plexiglaskonen som leder ljuset från led. Testa på led för PWR eller någon ansluten LAN.
Reläet är rätt primitivt och drar ca 45 mA när det är aktiverat vilket sker om WAN slocknar ("skymning"). Vill man ha ett annat relä löder man inte fast byggsatsens för det kommer att bli svårt att få loss.
Vid fiberavbrott > öppen reläkontakt aktiveras larm, i mitt fall SMS-sändare mm. Om många har larmat sin fiberanslutning kanske tjuvar låter bli installationerna. Sabbad fiber går enligt IP Only på fastighetsförsäkringen samtidigt som de hävdar att det är deras egendom (fibern kan därmed juridiskt sett inte vara byggnadstillbehör vilket riskerar att göra att försäkringsbolag nobbar ersättning. IP Onlys kundtjänst begriper inte jordabalkens finesser om tillbehör och inkongruent ägande och utgår från att kundens försäkring täcker deras egendom (från fastighetsgränsen??).
Här är en annan som använt fotoresistor för att kolla led. Elfa har inte kvar sin byggsats och Kjell o Co för inte längre MK125. Men den är lätt att köpa på nätet.
https://www.automatiserar.se/tavlingsbidrag-lasa-av-status-pa-securitas-larm/
https://www.automatiserar.se/tavlingsbidrag-lasa-av-status-pa-securitas-larm/
Rättelse: tar tillbaka uppgift om färg på WAN. Enligt manual ska det vara gult vid 100 men hos mig var det grönt så snart noden var inkopplad. Det tog ett par dagar innan internet kunde beställas genom anslutning till mediakonvertern. Gult har aldrig synts. Färgen spelar nog ingen roll för larmfunktionen men vill man kan man filtrera bort den ena färgen med ett färgfilter såsom beskrivs i andra inlägget.
Smart ide !
Jag är iofs lyckligt lottad som får in fibern på "säkert" markdjup i källaren. Fasadboxar fanns nog inte på den tiden (2010) jag fick min anslutning.
En annan lösning kan vara att ha nån app som fjärransluter till routern. Jag har loggning av min bergvärme som skickar info varannan minut, försvinner den så kan jag försöka logga in på routern. Lyckas jag inte nå routern så blir nästa instans att kolla driftsinfo i stadsnätet. Är ungarna hemma är det den bästa övervakningen
Är väl även rätt vanligt att tjuvar bryter strömmen. I regel sitter ju mätartavlan åtkomlig med vanlig standard nyckelvred , så riktigt skyddad blir man nog aldrig. Bryts strömmen gäller det att man har batteridriven SMS sändare , alternativt UPS som matar larm, fiber, router etc.
Jag är iofs lyckligt lottad som får in fibern på "säkert" markdjup i källaren. Fasadboxar fanns nog inte på den tiden (2010) jag fick min anslutning.
En annan lösning kan vara att ha nån app som fjärransluter till routern. Jag har loggning av min bergvärme som skickar info varannan minut, försvinner den så kan jag försöka logga in på routern. Lyckas jag inte nå routern så blir nästa instans att kolla driftsinfo i stadsnätet. Är ungarna hemma är det den bästa övervakningen
Är väl även rätt vanligt att tjuvar bryter strömmen. I regel sitter ju mätartavlan åtkomlig med vanlig standard nyckelvred , så riktigt skyddad blir man nog aldrig. Bryts strömmen gäller det att man har batteridriven SMS sändare , alternativt UPS som matar larm, fiber, router etc.
Risken är att tjuvar ger sig på fiberfördelningsskåpet FOS. Jag fick en extra duct till skåpet med en fiber inblåst. Blåsfibern innehåller i själva verket två fibrer, en röd och en blå. Dessa svetsades ihop i skåpet och på så vis har jag en fiberslinga som är öppen i huset. Jag kör in ljus i ena änden och tar ut i andra änden. Blir det avbrott så går larm vis larmsändare mm. Det larmet ligger utöver det som tråden beskriver vilket bara övervakar att fibern är intakt mellan noden och huset. Går båda larmen vet jag att någon gett sig på skåpet eller fibern in till huset som även hos mig går in dolt.
Luckan till elmätaren är larmad. Dessutom har jag en larmkrets som känner av om spänningsfältet kring ingående trefas försvinner vilket ligger utöver det installerade larmets rapportering om strömbortfall.
Allt går med backup. Faller fibern bort når jag hus och kameror över 4G. PS råkar vara elektronikroad tidigare radioamatör.
Luckan till elmätaren är larmad. Dessutom har jag en larmkrets som känner av om spänningsfältet kring ingående trefas försvinner vilket ligger utöver det installerade larmets rapportering om strömbortfall.
Allt går med backup. Faller fibern bort når jag hus och kameror över 4G. PS råkar vara elektronikroad tidigare radioamatör.
Släcker inte din operatör LAN porten i CPEn om den tappar ljuset på WAN?G gråsten skrev:En del bryr sig, andra inte. Om att fibern är ansluten i en utvändig väl synlig dosa så som IP Only envist hävdade att det skulle vara (en del klarade ändå att få dosan invändigt, men det är OT). Även de tunnskaliga skåpen (FiberOptisk Samlingspunkt FOS) riskerar att utsättas för åverkan.
Vet inte för jag är inte på plats. Jag testar på två lösa inteno switchar som inte är anknutna till fiber. Led vid lanport 1-5 lyser om porten är ansluten lokalt. Drar jag ut SFP blir den femte porten en WAN port. Det spelar ingen roll om jag kör in en signal på wan-sidan eller ej, led vid en lanport lyser vid förbindelse till annan utrustning på lansidan.
så det är bara WAN led som slocknar om WAN signal faller bort. Harcdu någon annan erfarenhet?
så det är bara WAN led som slocknar om WAN signal faller bort. Harcdu någon annan erfarenhet?
Det skiljer sig åt vid olika CPEer, vissa går att konfigurera så LAN sidan slocknar om WAN går ner. Lite som transpondrar (OEO).G gråsten skrev:Vet inte för jag är inte på plats. Jag testar på två lösa inteno switchar som inte är anknutna till fiber. Led vid lanport 1-5 lyser om porten är ansluten lokalt. Drar jag ut SFP blir den femte porten en WAN port. Det spelar ingen roll om jag kör in en signal på wan-sidan eller ej, led vid en lanport lyser vid förbindelse till annan utrustning på lansidan.
Det enkla larmet bygger på att ljuset när det finns WAN är tillräckligt starkt för att fotoresistorn ska göra skillnad. Det funkar på Intenon men jag vet ibte hur det är med andra CPE. Vitsen är att jag inte behöver in i Intenon för att detektera signalen. I värsta fall går det alltid att plocka ut en spänning över led och förstärka den med en transistor och sedan vidare. har jag gjort med fiberslingan till FOS. Där plockar jag ut spänningen över en led i en tp-link fiber/ethernetkonverter.
Jo, jag förstår hur du tänkt göra, min tanke var att om LAN sidan (som blir din routers WAN sida) också går ner så kan din router själv hantera larmet utan någon extern pryl.G gråsten skrev:
Oavsett hur du gör så kommer du ju aldrig vara säker på att det är annat än ett avbrott, CPEn kan ju gå sönder tex.
Nördig som jag är och bosatt långt bort så har jag sett till att ha en hel del redundans. Går fibern ned så når jag nätverket och fiberroutern via 4G genom en annan router. Om fibern gått av vid FOS eller närmre huset så har jag ett separat larm för det som känner av en fiberslinga bort till FOS och tillbaka. Dessutom har jag ytterligare en fiberanslutning för framtida bruk där dukten går paralllellt med den använda. Kan sätta ett likadant larm på den för WAN lampan lyser på den trots att det inte finns något internetabonnemang. Slutligen kan jag låta en videokamera som finns i utrymmet titta på båda CPE.
Men det är sant att det inte är lätt att kolla om det har uppstått fel i CPE enbart eller i SFP. Om CPE faller bort får fiberroutern inte sin macadresslåsta ip-adress från Bahnhof. Vi vet att CPE har en egen macadress som man förmodligen bara kan läsa utifrån. En lite knölig lösning att se om switchfunktionen i CPE är igång vore att koppla in något som har en macadress på den femte porten, den bredvid SFP. Den porten bör jag nå via fiberroutern och arp-kommandot. Jag har faktiskt en radiolänk till grannen också så jag kommer ut via deras fiberanslutning om jag vill. In i mitt lan via egen 4G och ut via grannens fiber? Så det kanske skulle funka att ansluta grannens lan till femte porten i nödfall för kontroll att CPE-switchen fungerar. Jag har VPN till 4G och fiberrouter så jag kommer in på routrar och eget lan. Inte färdigtänkt, förslag är välkomna.
Det viktigaste är att man fått reda på att något är fel samt att larm och kameror inte är beroende av fibern.
Men det är sant att det inte är lätt att kolla om det har uppstått fel i CPE enbart eller i SFP. Om CPE faller bort får fiberroutern inte sin macadresslåsta ip-adress från Bahnhof. Vi vet att CPE har en egen macadress som man förmodligen bara kan läsa utifrån. En lite knölig lösning att se om switchfunktionen i CPE är igång vore att koppla in något som har en macadress på den femte porten, den bredvid SFP. Den porten bör jag nå via fiberroutern och arp-kommandot. Jag har faktiskt en radiolänk till grannen också så jag kommer ut via deras fiberanslutning om jag vill. In i mitt lan via egen 4G och ut via grannens fiber? Så det kanske skulle funka att ansluta grannens lan till femte porten i nödfall för kontroll att CPE-switchen fungerar. Jag har VPN till 4G och fiberrouter så jag kommer in på routrar och eget lan. Inte färdigtänkt, förslag är välkomna.
Det viktigaste är att man fått reda på att något är fel samt att larm och kameror inte är beroende av fibern.
Låter väldigt krångligt?G gråsten skrev:Nördig som jag är och bosatt långt bort så har jag sett till att ha en hel del redundans. Går fibern ned så når jag nätverket och fiberroutern via 4G genom en annan router. Om fibern gått av vid FOS eller närmre huset så har jag ett separat larm för det som känner av en fiberslinga bort till FOS och tillbaka. Dessutom har jag ytterligare en fiberanslutning för framtida bruk där dukten går paralllellt med den använda. Kan sätta ett likadant larm på den för WAN lampan lyser på den trots att det inte finns något internetabonnemang. Slutligen kan jag låta en videokamera som finns i utrymmet titta på båda CPE.
Jag kör med https://uptimerobot.com/ och pingar min router och lite andra andra enheter på närverket, får mejl inom ett par minuter om något inte fungerar som det ska.
Ja, jag kör med gratisversionen, 5 minuters intervaller räcker gott för mig.G gråsten skrev:
Har använt det ett par år, har fungerat som det ska, skaffade det från början för att övervaka ett Sonoff wifirelä som styr poolpumpen, relät tappade uppkopplingen ibland och pumpen stod stilla.
Nu har jag koll på 7 olika enheter, dessa ligger på olika faser, då får man en snabb indikation på om någon huvudsäkring gått eller om det är strömavbrott.
Routern drivs med en ups, så den märker ju inte om strömmen gått.