A
Finns det någon energideklaration som kan ge ledtrådar? Vårt hus förra ägare hade över 8000 kWh i el, vi har nu under 4000 med ett eluppvärmt golv mer. Jag tror deras elförbrukning var kommenterad i energideklarationen, att man skulle kolla upp var elen tog vägen.

J Johan456 skrev:
Det känns normalt. Man kan räkna 5000 kWh på hushållsel samt 5000 kWh på varmvatten. Det ger dig 10000 kWh. Sen har du värmen kvar då, 8000 kWh. En elslinga kan lätt förbruka 1,5 kWh per installerad Watt. Nu vet jag inte hur stora toaletter/badrum du har men räknar vi att du har cirka 15kvm med golvvärme ger det cirka 1500W. Golvvärmen skulle då kunna förbruka 1500x1,5=2250kWh/år. Sen kan du addera lite bergvärmedrift på det. Men mkt beror så klart på inomhustemperatur, hur man hushåller med varmvattnet, temperatur på golvvärmen Mm. Jag förutsätter att huset är äldre än 25 år då man har elektrisk golvvärme. Hur gammalt det är påverkar då man isolerade mindre förr.
Man kan räkna cirka 1,5kr/kWh men alla avgifter mm. Det låter med andra ord inte överdrivet mycket i mina öron.
Ska inte varmvattnet räknas i bergvärmen. Då bergvärmen även ska värma upp varmvattnet. Det tyder då på att det blir ovanligt högt. 5000+ca 6000 kWh= 11000 kWh på bergvärmen. Äldre bergvärmesystem ligger runt 6000 kWh i drift. Vill man höja det till 8000 kWh så blir det ändå ca 3000 kWh som försvinner. Nu vet vi ju inte var huset ligger. Men jag sållar mig till dem som tycker att elförbrukningen är hög.

Jo håller med. Ställde frågan till honom i inlägg #12 ang varmvatten hur han har räknat. Men inget svar.

• Gilla
slurppe99
  • Laddar…
El-golvvärme kan dra ganska mycket om man som vissa vill ha 23-24 grader och varma golv året om i badrummen. Vi har ett badrum på ca 5 kvm med el-golvvärme och där snittar förbrukningen på ca 1300 kWh/år men då har vi ställt den ganska lågt (ca 21 grader) och har den avstängd på sommaren.

useless useless skrev:
Det blir över 100 GWh på ett år. :surprised: Äger du en hel stad?
Haha jag hade missat din fråga .. ja jag heter Ingvar Kamprad aka ikea-man säger inte mer vill vara anonym ... nejdå jag skojade bara ... jag heter inte ingvar men mitt mellan namn är Ingemar och det kanske är värt lite ?? en rättning* 12.700 på ett år istället för 33.000 innan konvertering

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.