J JoggiB skrev:
Är plejd mycket enklare än Fibaro prylar?
Ja, det får man nog säga. Med Plejd har du ingen controller, du kan inte programmera något och du kan inte styra något annat än belysning.
 
J JoggiB skrev:
Jag vill att det ska funka och kommer inte ha tid eller ork att sitta och fixa lösningar. Är plejd mycket enklare än Fibaro prylar?
Fast Shelly är lika "lätt" att konfa som Plejd (vad jag har läst) och dessutom öppet om man senare vill "pilla" lite, ex så kan man slå på mqtt..
 
J JoggiB skrev:
Jag vill att det ska funka och kommer inte ha tid eller ork att sitta och fixa lösningar. Är plejd mycket enklare än Fibaro prylar?
Ja verkligen!
PLEJD är som Apple allting fungerar ingen fördröjning, ingen manual, ingen kontroller i en garderob, kan frugan ställa in väckningen i en smartphone så kan hon ställa in allt i PLEJD.
Det är inte konstigt att elektrikerna sätter in Plejd när det behövs en dimmer för närvarande 70000st/månad, alla andra är det ett evigt skruvande med en mejsel eller ställa parametrar och adresser genom en kontroller.
Jag testade Google Homes med orden " hej google dimma i hallen till 35%" och Plejd dimmar spottar i taket till 35% !

Det enda som på sikt kan börja att konkurrera är den nya standarden (Connected Home over IP) förkortat CHIP.
Det är dom 3 stora på röststyrning Amazon, Apple och Google som tillsammans med IKEA Silikon Lab, NXP, Samsung, Schneider Electric, Comcast. Alla dessa har tagit plats i Zigbees styrelse! man kommer att låna från Dotdot. och Thred samt Zigbee nuvarande standard.
Dom stora har insett att man kan inte ha egna standard vilket hela tiden medför Gateway och översättningar av protokoll som medför fördröjning.
I styrelsen för PLEJD sitter också Schneider Electric!
Z-Wave och övriga hempulareprylar är inte med.
 
J
L Leif i Skåne skrev:
Ja verkligen!
PLEJD är som Apple allting fungerar ingen fördröjning, ingen manual, ingen kontroller i en garderob, kan frugan ställa in väckningen i en smartphone så kan hon ställa in allt i PLEJD.
Det är inte konstigt att elektrikerna sätter in Plejd när det behövs en dimmer för närvarande 70000st/månad, alla andra är det ett evigt skruvande med en mejsel eller ställa parametrar och adresser genom en kontroller.
Jag testade Google Homes med orden " hej google dimma i hallen till 35%" och Plejd dimmar spottar i taket till 35% !

Det enda som på sikt kan börja att konkurrera är den nya standarden (Connected Home over IP) förkortat CHIP.
Det är dom 3 stora på röststyrning Amazon, Apple och Google som tillsammans med IKEA Silikon Lab, NXP, Samsung, Schneider Electric, Comcast. Alla dessa har tagit plats i Zigbees styrelse! man kommer att låna från Dotdot. och Thred samt Zigbee nuvarande standard.
Dom stora har insett att man kan inte ha egna standard vilket hela tiden medför Gateway och översättningar av protokoll som medför fördröjning.
I styrelsen för PLEJD sitter också Schneider Electric!
Z-Wave och övriga hempulareprylar är inte med.
Jag hör dig men frågan är även om plejds teknik med Bluetooth funkar bra i ett 300+ kvm hus med tjocka väggar och armerad betong mellan planen?
 
L Leif i Skåne skrev:
alla andra är det ett evigt skruvande med en mejsel eller ställa parametrar och adresser genom en kontroller.
Du är inte uppdaterad på den senaste tekniken hör jag. Det är inte bara Plejd som har lyckats göra en dimmer som själv identifierar vilken typ av last den styr och anpassar sig därefter...
 
J JoggiB skrev:
Jag hör dig men frågan är även om plejds teknik med Bluetooth funkar bra i ett 300+ kvm hus med tjocka väggar och armerad betong mellan planen?
Beror väl helt på hur mycket grejer du ska ha, iom det är ett meshnätverk. Det är väl bara att sätta en dimmer I en takdosa om man inte klarar överföringen mellan brytarna på tvåplan
 
  • Gilla
Murtaza Musavi
  • Laddar…
J JoggiB skrev:
Jag hör dig men frågan är även om plejds teknik med Bluetooth funkar bra i ett 300+ kvm hus med tjocka väggar och armerad betong mellan planen?
Vid det här laget har nog detta testats i diverse installationer. Räckviddsproblemen lär gälla för idag samtliga radiobaserade grejor.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
D
L Leif i Skåne skrev:
Ja verkligen!
PLEJD är som Apple allting fungerar ingen fördröjning, ingen manual, ingen kontroller i en garderob, kan frugan ställa in väckningen i en smartphone så kan hon ställa in allt i PLEJD.
Det är inte konstigt att elektrikerna sätter in Plejd när det behövs en dimmer för närvarande 70000st/månad, alla andra är det ett evigt skruvande med en mejsel eller ställa parametrar och adresser genom en kontroller.
Jag testade Google Homes med orden " hej google dimma i hallen till 35%" och Plejd dimmar spottar i taket till 35% !

Det enda som på sikt kan börja att konkurrera är den nya standarden (Connected Home over IP) förkortat CHIP.
Det är dom 3 stora på röststyrning Amazon, Apple och Google som tillsammans med IKEA Silikon Lab, NXP, Samsung, Schneider Electric, Comcast. Alla dessa har tagit plats i Zigbees styrelse! man kommer att låna från Dotdot. och Thred samt Zigbee nuvarande standard.
Dom stora har insett att man kan inte ha egna standard vilket hela tiden medför Gateway och översättningar av protokoll som medför fördröjning.
I styrelsen för PLEJD sitter också Schneider Electric!
Z-Wave och övriga hempulareprylar är inte med.
Oj, jadu, framtid är framtid, den som lever får se.

Idag är det väl så enkelt att ZigBee och Z-Wave är det närmaste standarder man kan komma och om man har, eller tror sig få, intresse för hemautomation så håller man sig där.

Har man inte det men ändå vill ersätta sina dimmrar och timers med ngt bättre så är säkert Plejd ett bra alternativ. Är man en genomsnittlig elektriker så tror jag Plejd lockar, väldigt mycket osäkerhet kan ju undvikas om man exkluderar miljöer som kunden själv ska kontrollera.
 
Man får även tänka på om man bor ensam eller har sambo av något slag,
Min tant är totalt ointresserad, det skall bara funka när man trycker på knappen, gör det inte det, vet hon inte hur man skall lösa det.
 
Sådär ja, nu är även jag PLEJD-ägare. Lite bakgrund: Har sedan tidigare Astrour i normcentralen som styr nästan all utebelysning men en lampa (som snart ska bli tre lampor) har vi bara styrt manuellt med en brytare.

Satte en PLEJD-controller bakom brytaren och nu tänds och släcks lampan med soluppgång respektive solnedgång. Det var väldigt enkelt att montera och ställa in själv. Jag valde att ha kvar brytaren och kan på så vis tända och släcka manuellt också.

Kvalitetsintrycket av produkten är hög, har tidigare monterat en hel del dosdimmers från Eltako och Malmbergs men PLEJD kändes som ett snäpp upp. Har redan beställt deras krondimmer så att tonårsdottern kan styra sina två ljuskällor med mobilen liggande i sängen.
 
Hej!

Tänkte installera en plejd krondimmer. I första skedet tänkte jag bara använda en av ingångarna.

Någon kunnig som vet hur jag ska koppla :)

Hand håller en Plejd krondimmer framför en öppen väggdosa med oskruvade elledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Schematisk ritning av ett kopplingsschema för elinstallation med märkningar för L (fas) och N (nolla) anslutningar.
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Haj!
Har precis satt in ett gäng Plejd i vårt nybygge. Skall nu investera i ljuskällor. Mest E27, men även ett par lysrör. Någon som har tips om bra produkter som gillar att bli dimmade? Kelvin på runt 2700, tänker jag. Har inte bott någonstans med Plejd eller vanliga dimmer-knappar tidigare, så har inte behövt fundera i dessa banor tidigare..

Är det någon nackdel att köra starka lampor (typ motsvarande gamla 60W) nerdimmade för det mesta? Skönt att kunna brassa på när det skall städas och så.
 
Lysrör tror jag inte du ska dimma, men jag kan fel
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Det finns LED lysrör som går att dimma, samt speciella vanliga lysrör som har kontinuerligt drivning av glödtråden dessa kan dimmas 0-100% men det är verkligen special.
 
  • Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.