Hej. Har en fråga gällande gammal läcka från yttertak. Det är så att det varit en gammal läcka från yttertaket, taket är bytt och ”läckan” är det stopp på. Det var några takplattor som gått sönder.
Nu till min fråga.
Det är lite vattenfläckar på innertaket från denna läcka, och jag undrar om det är någon fara? Allting är torrt. Är det bara att måla över dem med en spärr och sen vanlig färg? Eller måste jag återgärda det på något annat sätt?
Tacksam för svar!

• Vattenfläckar på ett innertak, visar torra märken där gammal läcka tidigare drabbat taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenfläckar på brun innertaksskiva som följd av tidigare takläcka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Torrt och fint bara måla , se bara till att du förstryker med patentfärg som har samma kulör som färdigmålning,det kan slå igenom annars, gärna 2 ggr före färdigstrykning

Masonit (som det ser ut att vara) kan suga väldigt många strykningar med färg. Se till att köpa kvalitet hos en dedikerad färghandlare. Annars, testa att bredspackla först.

Kan man spackla dessa skarvar? Stänger man inte ute/inne fukten då? Är inte så kunnig...

Stänger ytan gör du ju redan med färgen. Men att spackla dom skarvarna och få det att funka blir svårt.

Men måla borde funka va? Men skippa spacklingen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.