H hjulia skrev:
I huset jag växte upp gick det ett ventilationsrör upp genom golvet på övervåningen och ut genom taket. Det var inbyggt i en liten låda och det var inget man tänkte på. Enda gången den var störande var om jag och syrran fick för oss att möblera om, men bara ett rör hade varit lika mycket i vägen i så fall
Okej, får fundera lite mer på detta. Jag tänker att jag ska börja med att skippa lådan, och upplever jag det högljutt och jobbigt så kommer jag lösa det i framtiden :)
 
  • Gilla
hjulia
  • Laddar…
Ok, vad kommer stå mot väggen där avloppsröret är då?
 
C crazytok skrev:
Ok, vad kommer stå mot väggen där avloppsröret är då?
Inga planer just nu. Någon idé?:D:thinking:
 
Funderade mest på hur man snyggast kunde bygga in rören och få det estetiskt snyggt utan att man bara ser det som en ”låda”.

Man får ju försöka bygga det som en ”platsbyggd möbel” av något slag, kanske med infällda spotlights och hyllor eller liknande. Därför jag undrade lite hur möblemanget skulle se ut här och vad som kunde tänkas passa till det. :)

Jag tycker du ska strunta i att byta rören och istället köpa ett par gipsskivor och bygga in det. Men på ett sätt så det inte uppfattas som konstiga lådor som du säger. Det är snabbt och enkelt gjort. Dessutom kan du trycka in isolering i lådan!
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Ett alternativ är ju annars att sätta skjutdörrar eller garderober längs hela denna väggen och ha sin klädförvaring här.

Får ju bara hoppas att inte kläderna luktar skit när dom ska användas! :crysmile:
 
  • Gilla
Martin Berggren
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Funderade mest på hur man snyggast kunde bygga in rören och få det estetiskt snyggt utan att man bara ser det som en ”låda”.

Man får ju försöka bygga det som en ”platsbyggd möbel” av något slag, kanske med infällda spotlights och hyllor eller liknande. Därför jag undrade lite hur möblemanget skulle se ut här och vad som kunde tänkas passa till det. :)

Jag tycker du ska strunta i att byta rören och istället köpa ett par gipsskivor och bygga in det. Men på ett sätt så det inte uppfattas som konstiga lådor som du säger. Det är snabbt och enkelt gjort. Dessutom kan du trycka in isolering i lådan!
Ja precis, jag har med funderat på detta! Det jag funderar mest över är dock vinkeln på röret. Det gör så att jag måste antingen ha vinkel på hyllan med eller bygga den rak men lite tjockare. Tror detta blir lättare att tänka på sen när resterande är färdigt i rummet!

C crazytok skrev:
Ett alternativ är ju annars att sätta skjutdörrar eller garderober längs hela denna väggen och ha sin klädförvaring här.

Får ju bara hoppas att inte kläderna luktar skit när dom ska användas! :crysmile:
Hahaha ja bra tanke, dock så har jag en gigantisk garderob precis utanför!
 
På bilderna ser det ut som fallet på röret är onödigt stort. Räcker med 1cm/m vanligtvis. Om ni tänkte byta rören så kan man nog slimma till det lite. det se även ut som bakfall där det kommer genom väggen men det kanske bara provisoriskt
 
  • Gilla
Jakob_
  • Laddar…
Snabbuppdatering

Ikväll ska vi flyta hela golvet, äntligen!

Här är lite bilder på vad vi ska använda ikväll. Ja jag vet att det är mer säckar än vad vi behöver, vi tippar på att det går åt 14-15st. :)

För övrigt så målade jag och tjejen andra strykningen igår, kommer lite bilder på det med ikväll! Vi har lyckats måla lite grått i taket så blir att fylla på med lite vit färg där med

Kommer en till uppdatering ikväll!

På återseende!
Stapel med många säckar av flytspackel redo för användning i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Flertalet stängda säckar av självutjämnande spackel staplade på ett golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand håller en flaska med byggprodukt från Schönox, troligen primer, framför en säck i ett byggområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F fangalid skrev:
På bilderna ser det ut som fallet på röret är onödigt stort. Räcker med 1cm/m vanligtvis. Om ni tänkte byta rören så kan man nog slimma till det lite. det se även ut som bakfall där det kommer genom väggen men det kanske bara provisoriskt
Har ingen aning om fallet är för stort faktiskt, kan mäta ikväll eller imorgon och se
Tror endast det uppfattas som bakfall på bilden, men ska dubbelkolla detta med. Bra att du är uppmärksam!
Tror det ser ut som bakfall då det är en vinkel där, men ska kika sen
 
  • Gilla
fangalid
  • Laddar…
Uppdatering nummer fem - Flytspackling av golvet & heltäckningsmatta

Tjena! Glömde lägga upp när vi hade flutit klart golvet, så här kommer det!
Totalt använde vi 14st säckar, av dem 20 vi hämtade.

Lite bilder:
Flytspacklat golv och en vägg i ett uppgraderingsprojekt för hemmet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyflytspacklat golv med jämn yta i ett tomt rum med synliga rör och elledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyligen flytspacklat golv i ett rum med synliga rör och elledningar längs väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyflytspacklat golv och en utrullad heltäckningsmatta i ett hörn av ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även hämtat mattan och rullar ut den så jag kunde kolla hur det såg ut, det blev såhär:
Nyflytspacklat golv i ett rum med rullad heltäckningsmatta intill väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utrullad heltäckningsmatta på nygjutet och flytspacklat golv i ett rum med synlig kabelkanal och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyligen flytspacklat golv i ett hörnrum med synliga rör och delvis utrullad heltäckningsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Flytspacklat golv med utrullad heltäckningsmatta i hörn av ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förhoppningsvis kommer min polare som är golvläggare inom dem närmsta dagarna så vi kan hjälpas åt att skära ner den.

Allt gott!
-Jakob
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Men så snyggt det blir! Vad köpte du mattan!?
Vore grymt att få veta hur den skärs till, dvs vad din golvläggarkompis gör
 
J Jakob_ skrev:
Det kommer ju förmodligen se konstigare ut om jag bara bygger en liten låda kring hela röret, eller? Som samt så kommer röret bytas ut till ett annat rör i vit färg :)
Du får vara lite kreativ! :D Gör allt annat runt om, men fundera över röret ibland när du ser det!

Lösningar på ”problem” kan komma i de mest oväntade situationer.. det är inte nödvändigtvis en ”låda” som passar dig bäst! Så ”snöa inte in dig” på just det.. tänk möblering (hyllor, skåp osv), fundera på tyg... kika på andra mer bastanta..dekorativa rör som kan få till en mer rustik känsla (jag tex tycker tegel och stålbalkar är skitsnyggt, alla gillar vi olika saker/stilar).

Själv har jag funderat på mitt avloppsrör varje gång jag går till tvättstugan,, (i 6 år) ;) snart är det dags! Stör mig hela tiden, men vill att det ska bli rätt!
 
J Jakob_ skrev:
Uppdatering nummer fem - Flytspackling av golvet & heltäckningsmatta

Tjena! Glömde lägga upp när vi hade flutit klart golvet, så här kommer det!
Totalt använde vi 14st säckar, av dem 20 vi hämtade.

Lite bilder:
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]

Har även hämtat mattan och rullar ut den så jag kunde kolla hur det såg ut, det blev såhär:
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]

Förhoppningsvis kommer min polare som är golvläggare inom dem närmsta dagarna så vi kan hjälpas åt att skära ner den.

Allt gott!
-Jakob
Mycket tjusig matta! Passar bra där (y)
Fanns den i andra färger också? (Mer nyfiken för min egen skull :))
Var heter den/tillverkare? :D
 
Skulle också vilja veta är ute efter en sån matta också.
 
M Megapixel skrev:
Skulle också vilja veta är ute efter en sån matta också.
Kilands Mattor har flera heltäckningsmattor som är gjorda för källare så kolla hos dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.