Jag har en ugn som har börjat strula och som efter 15-20 i drift släcker all el genom JFB.
Jag kollade inkopplingen till spisen och såg att kopplingen av nollan (sockerbit??) Har smält. Nu är den bytt mot Wago.
När jag mätte mellan faser så får jag
L1-L2 400V
L2-L3 400V
L1-L3 0V
Kollade sedan elcentralen och fick samma resultat när jag mätte JFB ock 3-pol automatsäkringen L1-L3 0V
Märkte till slut att huvudströmbrytaren matas med 3 trådar men endast två ut (2 är sammankopplade)
Elen installerades av en behörig elektriker för något år sen efter totalrenoveringen av lägenheten. Elektrikern anlitades av byggfirman som ren. lägenheten som nu gått i konkurs och jag kan inte reklamera..
Finns det någon anledning att göra så här?
Får det ens kopplas på det här sättet?
Jag kollade inkopplingen till spisen och såg att kopplingen av nollan (sockerbit??) Har smält. Nu är den bytt mot Wago.
När jag mätte mellan faser så får jag
L1-L2 400V
L2-L3 400V
L1-L3 0V
Kollade sedan elcentralen och fick samma resultat när jag mätte JFB ock 3-pol automatsäkringen L1-L3 0V
Märkte till slut att huvudströmbrytaren matas med 3 trådar men endast två ut (2 är sammankopplade)
Elen installerades av en behörig elektriker för något år sen efter totalrenoveringen av lägenheten. Elektrikern anlitades av byggfirman som ren. lägenheten som nu gått i konkurs och jag kan inte reklamera..
Finns det någon anledning att göra så här?
Får det ens kopplas på det här sättet?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Behöver bättre bilder, mera överskådligt.
Ser ut som två säkringar ligger utanför JFB.
Vad visar första bilden?
Protte
Ser ut som två säkringar ligger utanför JFB.
Vad visar första bilden?
Protte
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 359 inlägg
Nej, absolut inte. Resultatet har du redan sett i form av den brända sockerbiten, överbelastning av nollan till häll/ugn.L laufera skrev:
Orsaken till felkopplingen på huvudbrytaren är högst oklar. Svårt att se att det är ett misstag utan det måste ha varit medvetet. Kanske pga något problem med L1 (längst till vänster) som tillfälligt behövde lösas.
Precis som i en granntråd just nu så säger detta med behörig elektriker tyvärr ingenting. Man vet inte om det är en kunnig, erfaren och behörig elinstallatör som gjort jobbet eller en nyexaminerad gymnasieelev (obehörig elektriker).L laufera skrev:
Om firman finns kvar bör de givetvis få en chans att rätta till detta. En lite större översyn kan vara på plats.