Surveillence station är en mjukvara som ”gör om” en NAS till NVR, så det du även behöver är en PoE-switch som kan driva dina befintliga kameror samt sammankopplar dom med NASen.
Till vissa NASar kan man även koppla till trådlöst nätverkskort, annars så kan man med tex en accesspunkt (tex UAP-AC-PRO) skapa en trådlös brygga som kopplar ihop NAS+kameror till resten av ditt nätverk.

Jag håller på att komponera ett kamera-övervakningssystem och har också fastnat för Synology SS, men tar gärna lite förslag på om det övriga jag tittar på verkar rätt eller inte. Jag är ute efter bra saker som ska fungera 24/7 i många år.

Vad gäller kamerorna så ska dom sitta utomhus och jag har krav på att dom ska kunna se minst 30m dag som natt (se vad som rör sig i området, inte ansiktsigenkänning), ha ljudkapacitet samt minst 90 graders synfältsvinkel.

Dom delar jag tittat på är i varje fall:

Kamera (2st nu, ett par till/andra senare)
https://www.dustin.se/product/5011154152

Nas
https://www.dustin.se/product/5011043666

Hdd (4st)
https://www.dustin.se/product/5010970387
eller
https://www.dustin.se/product/5010970390

Switch
https://www.dustin.se/product/5011100413

Verkar det vettigt eller finns det något ni skulle bytt ut, och om så varför?

Kamerorna ser väldigt dyra ut, jag förstår att du vill ha kvalitet men frågan är om du får så mycket mer med ett gäng Axis än med Dahua med motsvarande specifikationer. Med SS kommer du säkert använda kamerorna enbart som kameror och inte använda deras egna logik och analysförmåga, så du behöver inte betala för massa sådana "AI-funktioner".

Hårddiskarna hade jag bytt ut mot Western Digital Red eller Red Pro.
Har tyvärr för dålig erfarenhet av Seagate, på 1990-talet det bästa hårddiskmärket med sedan dess chanserat till ett märke i botten av tillförlitlighetslistan. Hade en array på 48 diskar där samtliga Seagate-diskar dog inom avtalsperioden. En annan liten låda med bara 8 diskar hade jag 3 trasiga diskar inom loppet av två år, då bytte jag ut alla mot WD Red och de har tuffat på i 4 år utan fel. Även om det är garanti på skiten så tröttnar man på att springa för att byta diskar och att arrayen alltid står som rebuilding.

T T B A skrev:
Jag håller på att komponera ett kamera-övervakningssystem och har också fastnat för Synology SS, men tar gärna lite förslag på om det övriga jag tittar på verkar rätt eller inte. Jag är ute efter bra saker som ska fungera 24/7 i många år.

Vad gäller kamerorna så ska dom sitta utomhus och jag har krav på att dom ska kunna se minst 30m dag som natt (se vad som rör sig i området, inte ansiktsigenkänning), ha ljudkapacitet samt minst 90 graders synfältsvinkel.

Dom delar jag tittat på är i varje fall:

Kamera (2st nu, ett par till/andra senare)
[länk]

Nas
[länk]

Hdd (4st)
[länk]
eller
[länk]

Switch
[länk]

Verkar det vettigt eller finns det något ni skulle bytt ut, och om så varför?
Har du funderat på Unifi Protect?
Du har då valet på kameror från 979:- till de mest avancerade för 5999:- det är då ink moms mot den axis som du länkade till som var ex moms.

Unifi protect har en "NVR" som också är nätverkscontroller om man vill, kommer på köpet så att säga, Cloud Key Gen2 Plus
Hårddisken som sitter i när man köper den är inte så stor (1TB) men med mina 4 kameror som alltid spelar in så har jag ändå 15 dagar rullande. Det går att endast spela in vid rörelse och då skulle det vara år som kan sparas gissar jag. Det är även lätt att byta HD om man vill ha större. Jag har 3 kameror här hemma och en i "sommarstugan". De senare kan jag ha iom att jag har en fast VPN mellan fastigheterna med Unifi lösningen så för min del var den dubbla användningen en av anledningarna men funkar kanon som bara kameraövervakning också.

Min har rullat nu i 9 månader utan något problem, lätt att installera. Ett alternativ..

Tack för svar och tips på alternativa produkter.

Vad gäller valet av kameror så är det givetvis så att Axis kostar en hel del mer än andra märken och kanske även kan anses vara dyra, men jag lever ändå i tron att man i regel får vad man betalar för och köper därför hellre en bra sak en gång än vice versa. Därmed inte sagt att era tips är dåliga kameror på något vis, det är bara det att jag har sån dålig erfarenhet av så mycket som tillverkas i Kina idag att jag försöker undvika allt därifrån i den mån det går.

Givetvis kommer inte kamerornas alla funktioner kunna nyttjas i Synology SS, men dels ser jag inte att behovet finns, och dels går det ju alltid att installera och köpa licenser till Axis Camera Station i efterhand om man behovet uppstår.

WD Red NAS och Pro har jag även tittat på tills jag sprang på Seagate Skyhawk som verkade rätt för ändamålet. Men är kvaliteten sisådär avstår jag gärna. 5 års garanti på WD Pro verkar lovande.

T T B A skrev:
Tack för svar och tips på alternativa produkter.

Vad gäller valet av kameror så är det givetvis så att Axis kostar en hel del mer än andra märken och kanske även kan anses vara dyra, men jag lever ändå i tron att man i regel får vad man betalar för och köper därför hellre en bra sak en gång än vice versa. Därmed inte sagt att era tips är dåliga kameror på något vis, det är bara det att jag har sån dålig erfarenhet av så mycket som tillverkas i Kina idag att jag försöker undvika allt därifrån i den mån det går.

Givetvis kommer inte kamerornas alla funktioner kunna nyttjas i Synology SS, men dels ser jag inte att behovet finns, och dels går det ju alltid att installera och köpa licenser till Axis Camera Station i efterhand om man behovet uppstår.

WD Red NAS och Pro har jag även tittat på tills jag sprang på Seagate Skyhawk som verkade rätt för ändamålet. Men är kvaliteten sisådär avstår jag gärna. 5 års garanti på WD Pro verkar lovande.
Ja kvalite brukar löna sig, Unifi är inte kinesiskt utan ett Amerikanskt bolag men Axis är ju också bra grejer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.