Ska höra med firman imorgon men reagerade lite när jag kom hem idag.
Man har skruvat fast reglar över skarvarna för underlagspappen. Det ska bli bandtäckt plåt på sedan.. så den enda anledningen jag kan komma på är att det ska hålla pappen på plats tills klistret fäst/plåten ska på.. men är det verkligen bra att skruva igenom?
Man har skruvat fast reglar över skarvarna för underlagspappen. Det ska bli bandtäckt plåt på sedan.. så den enda anledningen jag kan komma på är att det ska hålla pappen på plats tills klistret fäst/plåten ska på.. men är det verkligen bra att skruva igenom?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 358 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 358 inlägg
Låt dom försöka förklara detta, jag kan inte komma på någon som helst bra anledningen varför det skulle vara okej att göra såhär. Jag skulle då inte vilja betala för en dyr underlagstäckning med massa hål oavsätt vilken åtgärd dom gör för att försöka täta.
Redigerat:
Det här är berör en sida av taket. Den andra sidan har dom inte rivit ännu. Taket har 38 graders lutning.
Eftersom den andra sidan inte har rivits ännu antar jag att det är ett sätt att hålla pappen på plats innan nästa sida är klar för pappning.. men i så fall är det konstigt att man inte rivit båda sidor först och sedan skyndsamt lagt på plåten.. som det står i anvisningarna.
Ingenstans i anvisningarna står det att skarvarna kan fästas så här. Det står att skarvarna kan värmas under +5, oklart om det gjorts.
Eftersom den andra sidan inte har rivits ännu antar jag att det är ett sätt att hålla pappen på plats innan nästa sida är klar för pappning.. men i så fall är det konstigt att man inte rivit båda sidor först och sedan skyndsamt lagt på plåten.. som det står i anvisningarna.
Ingenstans i anvisningarna står det att skarvarna kan fästas så här. Det står att skarvarna kan värmas under +5, oklart om det gjorts.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 358 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 358 inlägg
Det är säkert för att hålla fast pappen vid ev. oväder och har inget med skarvningen/tätning men det går att lösa på bättre sett, givetvis är det inte ok att göra flera hål i duken. Tur att det bara är en sida då det blir "lättare" för dig att kräva att dom gör om det.
Att skyndsamt lägga klart ett helt tak är lite löjligt formulerat men detta är ingen bra lösning.
Att skyndsamt lägga klart ett helt tak är lite löjligt formulerat men detta är ingen bra lösning.
Ja det känns inte bra men får prata med firman imorgon. Antar att sponten kan behållas isåfall och riva bort pappen sedan lägga ny papp ( utan skruvhålen )?Rickard.ag skrev:Det är säkert för att hålla fast pappen vid ev. oväder och har inget med skarvningen/tätning men det går att lösa på bättre sett, givetvis är det inte ok att göra flera hål i duken. Tur att det bara är en sida då det blir "lättare" för dig att kräva att dom gör om det.
Handlade om taksäkerhet sa firman. Att täta med massa/klister eller klisterremsa skulle vara melodin och bergsäkert.A Alexn72 skrev:
Lade firman takpappen nerifrån och upp? Varför skulle det vara säkrare än att börja läggningen vid nocken? I båda fallen kan man använda skruvade reglar att gå på, men börjar man uppifrån skruvas reglarna inte igenom pappen.
När pappen är lagd så används lämpligtvis stege för att lägga ströläkten, om man har sådan, eller plåten om man bandtäcker eller falsar, samt för ev genomföringar. Så gjordes det i alla fall när vi la om taket.
Så jag begriper inte heller varför firman har skruvat hål i pappen, till synes helt i onödan. Visst kan man t.ex. fylla i asfaltmassa i hål, men ju fler hål man gör i pappen desto större blir risken i praktiken för läckage i tätskiktet. Lätt att missa hål, eller att massan inte täpper till 100%.
När pappen är lagd så används lämpligtvis stege för att lägga ströläkten, om man har sådan, eller plåten om man bandtäcker eller falsar, samt för ev genomföringar. Så gjordes det i alla fall när vi la om taket.
Så jag begriper inte heller varför firman har skruvat hål i pappen, till synes helt i onödan. Visst kan man t.ex. fylla i asfaltmassa i hål, men ju fler hål man gör i pappen desto större blir risken i praktiken för läckage i tätskiktet. Lätt att missa hål, eller att massan inte täpper till 100%.
Du har större problem än skruvhål i pappen. Den pappen dom använt är inte godkänd under bandtäckning. AMA kräver en papp med vikt på 1800g/m2. Dessutom är pappen som är avsedd för planplåt fasade i kanterna som gör att pappen blir plan.
Ok. Nu har jag inte tillgång till hus AMA men firman skyltar med hus AMA. Så det vore bra med en specifik referens eller citat. Om du vet vore det toppen.Matti_75 skrev:
Med riktig tur hittar jag kanske ett ex på bibliotek, men är väl flera böcker
Tackar ödmjukast!Matti_75 skrev:
Men det finns två kolumner så lite svårtolkad. Pappen är på 530g/kvm. I andra kolumnen står minst 500 och i första minst 1800g/kvm. Hittar inte den där klassningen ( i tabellen ) på databladen för pappen
EDIT: Ah det framgår i text längst ned. Bra! Tack.
Redigerat: