P paa_1 skrev:
Lämna inget organisk material under krypgrunden. Det trä som ligger på marken kan bli starten för hussvamp!
Allt organiskt material behöver fukt och kalk för att gynna hussvamp så sanera trossbotten och lägg ut heltäckande byggplast i botten samt sätt in en luftavfuktare med en extra värmekälla samt en mätare för RH i krypgrunden.. randisolera krypgrunden med EPS mus o råttskydda
 
  • Gilla
Hiréns
  • Laddar…
Hiréns Hiréns skrev:
Tack för alla kunniga svar!
Jag har precis nu fått en plan, som ännu inte är helt genomtänkt.
Väggarna är egentligen riktigt kompakta och i fint skick. Det kan saknas 10- 40% i torv-väggarna men sågspånsväggarna hittills kompakta, vad vi sett. Dessutom har dom två lager med någon mjuk spånskiva (som troligen inte är spån), ca 20mm styck.
Huset är väldigt torrt och doftar bra med bra luftflöde.
Om vi helt enkelt skulle slå upp en 120mm vägg med icell plattor innanför originalväggarna?
Jag tänkte först att vi skulle ta ut gamla väggarna och köra 120x2 med cellulosa efter att ha läst era förslag om isoleringsmaterial, men så läste jag sedan att man inte behöver alls så tjockt när man använder sig av cellulosa.
Men vi kan inte heller byta ut torven till cellulosa helt eftersom vi behöver bygga in väggen för att få väl byggda extrafönster sen. Plus att det bara är onödigt.
Från början har jag tyckt att jag inte vill ha isolering som är lättantändligt eller som typ möss trivs i, men brinner huset så brinner det nog oavsett ner. Priset spelar inte jättestor roll i detta fall eftersom jag inte anser att man tummar på rätt isoleringsmaterial, för blir det fel eller inte andas så blir det desto dyrare om 20 år när du har hela huset mögelskadat.
Priset på 120x2 mm icell är ca 60 000 till undre våningen och hälften för att bara slå ett lager, 120mm. Så det är ju ännu en fördel till att behålla gamla väggen.
Om vi alltså bara tar upp övre planket och fyller cellulosa på lösull eller alt spån tills det blir fullt i gamla torv-väggen och sedan reglar upp en till vägg efter det?
Jag tror att det som drar i huset är fönstren och golvet och imorgon är det golvet i köket som ska upp, tömmas och isoleras, så det är främst förslag om golvet jag behöver just nu.
Vindpapp underst? Eller bara tjärpapp? Cellulosa där också? Andra förslag? Ångbroms i golvet? Hur tjockt?
Fyll upp i grunden med skumglas! Då behövs inte/ska inte vara några tätskikt, förutsatt att ni inte lägger tätt skikt på golvet, dvs. ingen golvlack eller plastmatta. Se till att täta med lerklining och/eller lindrev mot ytterväggen, så ni slipper drag... Denna golvlösning blir en modern och sund variant av den gamla tekniken 'mullbänk'.
 
B byggaeko skrev:
Fyll upp i grunden med skumglas! Då behövs inte/ska inte vara några tätskikt, förutsatt att ni inte lägger tätt skikt på golvet, dvs. ingen golvlack eller plastmatta. Se till att täta med lerklining och/eller lindrev mot ytterväggen, så ni slipper drag... Denna golvlösning blir en modern och sund variant av den gamla tekniken 'mullbänk'.
Golvisoleringen är redan köpt och beställd och väntar på att något ska hända på. Bygget. Det blir nät underst > trossbotten > vindpapp > träfiber lösull sprutat av fackman > nån form av skivor, troligen spån? Men just nu ligger jag. sjukskriven och blind på ena ögat efter att igår ha kapat lite gammalt golv utan skyddsglasögon. Spenderade morgonen på akuten och ska imorgon akut till ögonläkare. Så det går lite långsamt.
Dessutom ville vvsaren ta en titt på dom fula radiatorer ören innan vi isolerar, så egentligen har vi ju ingen brådska
 
  • Ledsen
  • Wow
vcx och 7 till
  • Laddar…
Hiréns Hiréns skrev:
Golvisoleringen är redan köpt och beställd och väntar på att något ska hända på. Bygget. Det blir nät underst > trossbotten > vindpapp > träfiber lösull sprutat av fackman > nån form av skivor, troligen spån? Men just nu ligger jag. sjukskriven och blind på ena ögat efter att igår ha kapat lite gammalt golv utan skyddsglasögon. Spenderade morgonen på akuten och ska imorgon akut till ögonläkare. Så det går lite långsamt.
Dessutom ville vvsaren ta en titt på dom fula radiatorer ören innan vi isolerar, så egentligen har vi ju ingen brådska
Isoleringen låter ok...
Ögat inte bra alls... skyddsutrustning !!!!!!!
Håller alla tummar för dig!!!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Tack alla. Byggandet får ligga lite på is nu om inte gubben är megaeffektiv. Jag blundar mest och kom precis ut från sjukhuset som sa att jag har ett hål i hornhinnan och en rejäl svullnad av slaget. Blir antibiotika och kortisondroppar ett tag fram över och inget jobb, eftersom mitt jobb kräver perfekt syn och tatueringarna kan bli rätt sneda utan djupseende :crysmile:. Skyddsglasögon hädanefter kan jag lova!
 
  • Kvinna med lätt svullnad runt ögat, ler mot kameran, synlig tatuering på axeln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Gilla
  • Älska
Fadai och 4 till
  • Laddar…
Hiréns Hiréns skrev:
Tack alla. Byggandet får ligga lite på is nu om inte gubben är megaeffektiv. Jag blundar mest och kom precis ut från sjukhuset som sa att jag har ett hål i hornhinnan och en rejäl svullnad av slaget. Blir antibiotika och kortisondroppar ett tag fram över och inget jobb, eftersom mitt jobb kräver perfekt syn och tatueringarna kan bli rätt sneda utan djupseende :crysmile:. Skyddsglasögon hädanefter kan jag lova!
Aj aj aj! Inte kul du :sweat: Krya på dig! (y)
 
  • Gilla
Hiréns
  • Laddar…
Fy då, ser inte trevligt ut. Men glöm inte att använda höselskydd åxå, de har du garanterat igen senare i livet. Krya på dig
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Hiréns Hiréns skrev:
Tack alla. Byggandet får ligga lite på is nu om inte gubben är megaeffektiv. Jag blundar mest och kom precis ut från sjukhuset som sa att jag har ett hål i hornhinnan och en rejäl svullnad av slaget. Blir antibiotika och kortisondroppar ett tag fram över och inget jobb, eftersom mitt jobb kräver perfekt syn och tatueringarna kan bli rätt sneda utan djupseende :crysmile:. Skyddsglasögon hädanefter kan jag lova!
Bravo att du nu fattar att här på tråden vill vi bara ha justa människor som tänker på skydd och säkerhet i lagom mängd ..
Vi är ju så oroliga att du kommer till skada ...
Skyddsglasögon Hörselskydd och handskar o bra skor och byxor i kraftig bomull och skydd för huvudet när ni har folk på övre våningen ... tjat tjat
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Bravo att du nu fattar att här på tråden vill vi bara ha justa människor som tänker på skydd och säkerhet i lagom mängd ..
Vi är ju så oroliga att du kommer till skada ...
Skyddsglasögon Hörselskydd och handskar o bra skor och byxor i kraftig bomull och skydd för huvudet när ni har folk på övre våningen ... tjat tjat
Jodå, allt är införskaffat!... Man skulle bara ha vett att använda det :rolleyes: nu blir det ordning och reda! Fick lära mig hårda vägen.. Kan säga också att inga skyddsglasögon i historien är så dyra som akutbesöket + läkarbesöket + medicinerna blev
 
  • Person som bär säkerhetsskor på trägolv, referens till att betydelsen av rätt utrustning lärs den hårda vägen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
Nu har vi tömt hela kök och matsalsgolvet (med spade, skottkärra och säckar, eftersom materialsugen inte var kraftig nog till denna isolering bestående av torv, jord, sand, lera, tegelstenar, spån, spillvirke MED spikar i, glasburkar och metallburkar). Jag skenade runt här och sopade och dammsög rent och tänkte att satan vad bra hus! Inte hittat ett dött eller levande djur, bra doft ännu, inga vattenskador, bra isolering.
Precis exakt 14 sekunder senare slår jag igång dammsugaren mot väggen och den slutar aldrig äta av balken. Balken är totalt pulveriserad.
VAD gör vi? Jag misstänker att han byggde sin nya trapp - 96 och då slopade gamla trappen som var här och samtidigt gjorde ett ruttet golvbygge, väggbygge samt isoleringsval (golvet och väggen har ni ju sett tidigare). Jag inser nu att det ser ut att vara glasull bakom denna del av väggen. Vilket kanske under dessa 24år lett till en fuktskada i balken? Eller? Ser även att muren är litelite sprucken just här och endast här.
Det är alltså precis här köksinredningen ska hängas upp så det är verkligen inget man vill fixa om 10 eller 20 år...

EDIT. Sovrum är alltså matsal. Lång historia.
 
  • Ritning av en bostadsplan med betonad skada på en köksväggbalk markerad med röd cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hål i en vägg med synlig skada på balken, omgiven av en delvis kvarvarande spånskiva och grön vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rivet köksgolv och vägg med synlig skada och fuktspår där isoleringen och balken ska undersökas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad träbalk med tydliga tecken på förfall ovanför en betongmur som vertikalt visar sprickbildning och nedbrytning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis skadad balk i ett hus med tecken på pulverisering och intilliggande murverk med sprickor och skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad balk i ett hus med pulveriserad yta, synlig betongmur med spricka och träbjälklag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Nu är vi smått förvirrande igen... Jag blev rekommenderad specifikt detta vindpapp att lägga längst ner mot trossbottnen istället för tjärpapp på bygghandeln. De tyckte tjärpapp skulle bli för tunt och detta vindpapp är inte diffusionstätt så till slut gick det så långt att jag fick kliva in på själva ägarens kontor som gick igenom alla planerade lager golvisolering med mig och vi kom fram till att denna är bra.
Vi fick nu höra att den kommer lösas upp av fukten och funkar absolut inte som vindpapp i det syfte vi tänkt. Alltså underst mot trossbottnen.
Någon kunnig?
 
  • Närbild på instruktioner för ARVO luftspärrspapper med anvisningar och användningsområden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rulle med vindpapp markerad med produktinformation och tekniska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Välj något membran som används till fiberisolering den är diffusionsöppen och ruttnar löser inte upp sig!
Glöm inte fuktkontroll i krypgrunden...med ventiler som kan kontrolleras och stängas!
Rått..musskydd!

Vindskyddspapp är bra i väggar och där fukt inte kan bli stående...
 
B byggarätt skrev:
Välj något membran som används till fiberisolering den är diffusionsöppen och ruttnar löser inte upp sig!
Glöm inte fuktkontroll i krypgrunden...med ventiler som kan kontrolleras och stängas!
Rått..musskydd!

Vindskyddspapp är bra i väggar och där fukt inte kan bli stående...
Okej, köpte tjärpapp istället nu så kan det inte bli fel i alla fall :)
 
Hiréns Hiréns skrev:
Okej, köpte tjärpapp istället nu så kan det inte bli fel i alla fall :)
Ja det är den gamla skolan... det blir bra...
Glöm inte fuktkontrollen i krypgrunden ...nu när ni har öppet och kommer åt
 
B byggarätt skrev:
Ja det är den gamla skolan... det blir bra...
Glöm inte fuktkontrollen i krypgrunden ...nu när ni har öppet och kommer åt
Alltså man kan stå rakt i krypgrunden :cool:
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.