Har konverserat lite med Företag 3 angående om NIBE 1255-6 verkligen räcker till vårt hus.
Han säger att det är norm sedan 1982 att ha 55 grader i framledningstemperatur vid DUT, så det plus att han kollade våra radiatorer var tillräckligt för att säga att vi har 55 grader.
Dessutom säger han att värmepumpen klarar 65 grader framledning och 58 grader retur.
Han säger även att han tror att 7,6 kW är i överkant om man kollar på vår nuvarande förbrukning.

Eftersom jag inte kan så mycket om detta själv (mer än vad jag läst mig till sedan värmepump blev intressant för mig) så förlitar jag mig andra personers kunskap. De som gjort hembesök hos mig har ju fördelen av att ha mer information om hur det ser ut hemma hos mig. Men kommentarer i denna tråd gör ju att jag blir osäker på vilket ben jag ska luta mig på.

Nu har jag även fått energiberäkning av ett nytt företag som vi kan kalla Företag 4:
Bergvärme
Thermia Diplomat Optimum 10 med inbyggd
varmvattenberedare 180L.

pris: 140.000 kr
Borrdjup: 150 (6m foderrör ingår )

Energiberäkning bifogad för Företag 4
 
  • Tabell med energiberäkning för bergvärmesystem inklusive husets energibehov och värmepumpens effektivitetsvärden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Energiberäkningstabell för Thermia Diplomat Optimum 10 värmepump med klimat- och byggnadsdata.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja Thermia är också ett bra alternativ och det ser ut som en riktigt seriös energiberäkning. Frågan är om de borde haft med en arbetstank också, men det kan man ju komplettera med efteråt om antalet start/stopp ligger högt. Borrdjupet står 140 m men du skriver 150 m i texten. Tror på minst 150 m aktivt djup och man kan gärna lägga på ett antal meter extra för framtiden. Utvecklingen gör att värmepumparna blir mer effektiva och använder mindre el men tar då istället mer energi från berget för att ge samma värmeeffekt som tidigare.
 
J Josth skrev:
Ja Thermia är också ett bra alternativ och det ser ut som en riktigt seriös energiberäkning. Frågan är om de borde haft med en arbetstank också, men det kan man ju komplettera med efteråt om antalet start/stopp ligger högt. Borrdjupet står 140 m men du skriver 150 m i texten. Tror på minst 150 m aktivt djup och man kan gärna lägga på ett antal meter extra för framtiden. Utvecklingen gör att värmepumparna blir mer effektiva och använder mindre el men tar då istället mer energi från berget för att ge samma värmeeffekt som tidigare.
Det står 150m i offert, så det var ju lite konstigt att det inte gjorde det i energiberäkningen.
Ja, Denna (Företag 4) och Företag 3 har haft de mest seriösa hembesöken samt energiberäkningar.
Så det är dem jag väljer mellan just nu. De verkar ligga ganska likt prismässigt, men jag måste jämföra lite mer om vad som ingår och vad som inte ingår.

Det enda som skaver angående Företag 3 är egentligen att du tror att pumpen är underdimensionerad. Så där måste ja ta ett beslut om vem jag ska lita på.

Båda företagen har räknat på en framledningstemperatur vid DUT på 55 grader.
I båda fallen har jag dock angivit att vi har en årsförbrukning på 22.000-23.000 kWh (uppvärmning, varmvatten och hushållsel) och en 15 år gammal luft-luft + elpanna.

Lite skillnader i deras beräkningar:
Företag 3 vs Företag 4
nibe 1255-6
vs thermia diplomat optimum 10
22.000
vs 26.000 (energibehov) (kWh/år)
6.000 vs 8.500 (förbrukning efter installation) (kWh/år)
16.000 vs 17.500 (besparing efter installation) (kWh/år)
7,6 vs 9,1 (effektbehov vid DUT) (kW)
97 vs 87 (effekttäckningsgrad för vp) (%)
20 vs 21 (dimensionerande inomhustemperatur ) (grader)
148 vs 140 (aktiv borrhålslängd) (m)
-20 vs -18 (DUT) (grader)
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Prisskillnad?
Det är ca 6.000 kr skillnad i offert. Men har inte kollat ännu om det som ingår i offerterna skiljer sig åt.
 
Företag 3 utgår ju som sagt från er nuvarande energiförbrukning med en gammal LLVP. Den ger säkert en någorlunda energibesparing om ni känner att den ger hyfsat med värme. Företag 3 resonerar precis som att ni absolut ska köpa en ny LLVP när den gamla är slutkörd även om ni skaffar bergvärme. Tycker företag 4 verkar vara klart bättre.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
J Josth skrev:
Företag 3 utgår ju som sagt från er nuvarande energiförbrukning med en gammal LLVP. Den ger säkert en någorlunda energibesparing om ni känner att den ger hyfsat med värme. Företag 3 resonerar precis som att ni absolut ska köpa en ny LLVP när den gamla är slutkörd även om ni skaffar bergvärme. Tycker företag 4 verkar vara klart bättre.
Nej. Företag 3 vet att vi inte ska köra med LLVP.
Däremot har han nog räknat med att den inte är så bra. I deras beräkningar har de endast räknat med uppvärmning och varmvatten. Medan när jag angett min årsförbrukning i denna tråd har jag angett även hushållsel.

Det är nog bäst att jag även bifogar energiberäkning för Företag 3 för att förtydliga:
 
  • Tabell över byggnadens energiprestanda före och efter installation av värmepump, med uppgifter om besparingar och klimatdata.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Energidiagram för bergvärmepump med effektbehov och avgiven effekt, samt detaljerad data för bergkollektor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Det är i såfall bra, men jag håller med tidigare skribenter om att den verkar lite i underkant. Med dagens och morgondagens elpriser med effekttaxa är det överhängande risk att det blir vansinnigt dyrt att använda elpatronen i värmepumpen om den inte riktigt räcker till. När vi installerade vår pump för 10 år sedan såg jag till att den täckte effekten till 100% och att borrhålet är överdimensionerat för att klara de allt mer effektiva värmepumparna som lanseras. Det ångrar jag inte en sekund och skulle resonera likadant idag.
 
Enligt NIBE installationsanvisningar så bör en 10 kW-modell ha ett aktivt borrdjup på 150-180 m. Men det beror på djup till berg, bergart och vattenförande skikt m.m. Kanske hittar du några brunnshål i närheten som kan ge ledtrådar från SGU's brunnsarkiv, bara att zooma in: https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html
 
mexitegel mexitegel skrev:
Det är i såfall bra, men jag håller med tidigare skribenter om att den verkar lite i underkant. Med dagens och morgondagens elpriser med effekttaxa är det överhängande risk att det blir vansinnigt dyrt att använda elpatronen i värmepumpen om den inte riktigt räcker till. När vi installerade vår pump för 10 år sedan såg jag till att den täckte effekten till 100% och att borrhålet är överdimensionerat för att klara de allt mer effektiva värmepumparna som lanseras. Det ångrar jag inte en sekund och skulle resonera likadant idag.
Jag utläser dock att Företag 3 kör med mindre elpatron än Företag 4? Och 8m längre borrhål.
Kan det inte vara så att Nibe pump helt enkelt är bättre än Thermias pump?
 
J Josth skrev:
Enligt NIBE installationsanvisningar så bör en 10 kW-modell ha ett aktivt borrdjup på 150-180 m. Men det beror på djup till berg, bergart och vattenförande skikt m.m. Kanske hittar du några brunnshål i närheten som kan ge ledtrådar från SGU's brunnsarkiv, bara att zooma in: [länk]
Okej, den nibe vi pratar om är ju dock en 6 kW.
 
Ja det var inte meningen att förvirra, men de stora tillverkarna har ofta modellprogram som ofta påminner om varandras och skillnaderna i verkningsgrad och effekt är små. Det finns enkla standard on/off-modeller, det finns mer avancerade on/off-modeller och det finns varvtalsstyrda modeller. En 10 kW on/off från Thermia behöver nästan exakt lika mycket berg som en 10 kW on/off från NIBE.
 
Om ni har 23.000kWh per år MED luft-luft värmepump som skall avvecklas tycker jag dom räknar med för låg energiförbrukning. Det bör ligga runt 30.000 kan jag tycka.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Om ni har 23.000kWh per år MED luft-luft värmepump som skall avvecklas tycker jag dom räknar med för låg energiförbrukning. Det bör ligga runt 30.000 kan jag tycka.
Okej. 2019 hade vi total förbrukning på 22.000 kWh.
Säg att hushållsel per år 4000 kWh.

Då menar du alltså alltså att en 15 år gammal LLVP skulle spara in 12.000 kWh per år?
 
30-22 = 8 det var det jag räknade med
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.