Inte riktigt verktyg, men snickerirelaterat.

Jag tänkte se om jag kan ersätta 2mm penna med någon av dessa (0,9 och 1,3)

Två tjocka blyertspennor märkta 0,9 och 1,3 samt en förpackning HB-stift ovanpå ett vitt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
s97danl och 4 till
  • Laddar…
Helgens klipp jag räddade från att slängas i metallåtervinningen. Förstår inte hur folk tänker :thinking:
En gammal justerbar arbetslampa med skärm och sladd, räddad från metallåtervinning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Lilllovis och 16 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Helgens klipp jag räddade från att slängas i metallåtervinningen. Förstår inte hur folk tänker :thinking:
[bild]
Väldigt lik jielde, aldrig sett det där märket förut. Efter lite Google blir det tydligt att det var ett rätt rejält bra klipp det där!
 
jonmo jonmo skrev:
Väldigt lik jielde, aldrig sett det där märket förut. Efter lite Google blir det tydligt att det var ett rätt rejält bra klipp det där!
Svenska industridesignklassikern PeFeGe. Jag hade två sedan tidigare vilket gör att jag nu kan behålla en i verkstaden när två ska sitta över köksbänken :D
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Fortfarande hängig i någon slags influensa blev jag lite uppiggad när jag fick en avisering från Postnord; det fanns ett roligt paket att hämta ut.

Jag försöker förbättra precisionen i mitt snickrande och då är det fint om man kan kolla sina ansträngningar med mätverktyg som går att lita på. Undan för undan bygger jag ut mitt mätsortiment och nu kunde jag pallra mig iväg och hämta detta:

Flera precisionstillverkade mätverktyg, inklusive fotvinkel, flatvinklar och en indikatorklocka, visas i ett öppet etui.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En fotvinkel 400 x 265 mm, en flatvinkel 250 x 160 mm och en liten flatvinkel 75 x 50 mm; samtliga DIN 875/1. Sedan tidigare har jag de två mindre vinklarna som fotvinklar, väldigt användbara.
Dessutom blev det en indikatorklocka, 0-10 mm vilket jag inte haft tidigare men ju vet att det finns flera användningsområden för.
Allt inköpt på OTD Tools.

Väldigt glad för de här grejorna!
//Ronnie
 
  • Gilla
Anders 1920-tal och 13 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Fortfarande hängig i någon slags influensa blev jag lite uppiggad när jag fick en avisering från Postnord; det fanns ett roligt paket att hämta ut.

Jag försöker förbättra precisionen i mitt snickrande och då är det fint om man kan kolla sina ansträngningar med mätverktyg som går att lita på. Undan för undan bygger jag ut mitt mätsortiment och nu kunde jag pallra mig iväg och hämta detta:

[bild]

En fotvinkel 400 x 265 mm, en flatvinkel 250 x 160 mm och en liten flatvinkel 75 x 50 mm; samtliga DIN 875/1. Sedan tidigare har jag de två mindre vinklarna som fotvinklar, väldigt användbara.
Dessutom blev det en indikatorklocka, 0-10 mm vilket jag inte haft tidigare men ju vet att det finns flera användningsområden för.
Allt inköpt på OTD Tools.

Väldigt glad för de här grejorna!
//Ronnie
Har nog precis samma grejer. Alla 3. Min minsta är dock med fasade anläggningsytor och är troligen ett av mina mest använda verktyg. Används ideligen för att kontrollera att nyvhyvlat virke verkligen är i 90 grader. Även för att kontrollera att anhåll och sågklinga står i exakt 90 grader.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Helgens klipp jag räddade från att slängas i metallåtervinningen. Förstår inte hur folk tänker :thinking:
[bild]
Tradera gold! Dom där brukar gå för mycket mer än jag vill ge, även om jag gärna skulle ha en över arbetsbänken.
 
Efter att ha använt mig av påtryckningar mot @Rickard.ag så han la sig i budgivningen på Tradera har jag nu en Chuck till min Arboga. Får jag inte ordning på borrmaskinen så åker chucken såklart vidare till honom for free..
Hand håller en borrchuck till en Arboga borrmaskin med verktyg och röran i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
Att jag la mig tidigt berodde såklart enbart att jsg insåg att jag budade mot en med nära kontakt med en moderator på forumet och absolut inget på att denna pryl tillsammans med annat smått och gott redan hade påbörjat sin resa mot sitt nya hem.
Verktygschuck med tillbehör ovanpå diamantplattor, används för maskinreparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nog med tid och pengar så kan man laga allt så det blir nog bra tillslut med din maskin.
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Två genomskinliga förvaringslådor märkta Festool, den övre med 12 fack, och några tomma fack vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den med 12 fack var restad.
 
  • Gilla
s97danl och 4 till
  • Laddar…
Idag kom min allra första kap & gersåg :love:
Metabo KGS216M + KSU251
Köpt på Hylte Jakt & Lantmän för 3190 riksdaler. Kommer nog bli mer än nöjd.
 
  • En ny Metabo KGS216M kap & gersåg med KSU251 stativ i ett garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ByggStålis och 13 till
  • Laddar…
Med den utrustningen i garaget bör du inte klaga. Tänker även på maskinerna bredvid. :)
 
  • Gilla
Vespa
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Med den utrustningen i garaget bör du inte klaga. Tänker även på maskinerna bredvid. :)
Måste ju matcha sitt alias ;)
 
  • Gilla
Ursviken och 1 till
  • Laddar…
Två hexagonala slipkuddar, en med svart slipyta och en med gul och svart mönstrad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte dagens men gårdagens. Körde 15mil enkel väg för att plocka upp de här magiska så kallade vectrex-sliparna och sen 15mil hem igen. Eftersom @vectrex var orolig för att jag skulle stöka ner i hans verkstad så ordnades det så att jag åkte hem till @Lime113 och hämtade dem hos honom istället. Nackdelen är att hans verkstad +garage nu är rejält stökigt..

Tack båda två för hjälpen!
 
  • Gilla
  • Haha
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Köpte ny chuck till min Bosch PBD 40.
Hand som håller en ny Albrecht-borrchuck i förpackning framför en Bosch PBD 40 pelarborr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Passar inte alls
Bosch PBD 40 pelarborr med en ny chuck monterad i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fin i vitrinskåpet
Ny borrchuck för Bosch PBD 40 uppställd i ett vitrinskåp bland vinglas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Joachim Johansson och 21 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.