Ska bygga garage, gjuten platta och funderar över stommen. Har sett byggen där man murar upp en rad med murblock som sen syllbräda fästs på. Ångra funderingar kring detta
- Om syllbrädan är 120mm är det 120 mm murblock som gäller eller ? Jag tänker att det tillkommer ju lite bredd utöver regelstommen.
- Putsar man murblocket eller kan man låta det vara och låta gipsskivan täcka? Tänker främst på insidan.
Jo, gjuten platta med 300mm L element och ovanpå plattan ett murband med antingen 190mm eller 120 mm murblock. Det borde väl räcka med 120mm och sen fästa syllbräda i den. Men måste man putsa murblocket eller ?
På insidan blir det ju osb och gipsskiva, drar man ner dem till golvnivå ?
På insidan blir det ju osb och gipsskiva, drar man ner dem till golvnivå ?
Du behöver nog inte putsa, sätt osb och gips invändigt ner till golv.N northernlight65 skrev:
Är inte hela poängen med en uppmurad väggsockel att slippa ha ner fuktkänsliga mtrl som trä och gips till plattan?
Det är ju garage, där förväntar man sig att det blir en del vatten på golvet nu och då.
Ska Lecan fukt- och vindsäkras måste den väl putsas/slammas?
Det är ju garage, där förväntar man sig att det blir en del vatten på golvet nu och då.
Ska Lecan fukt- och vindsäkras måste den väl putsas/slammas?
Det är väl lite grann så jag tänker Det jag funderar kring är väl estetik också. Jag menar hur snyggt blir det? Utsidan är jag klar över, där blir det ju en luftspalt och panel som täcker men insidan blir det ju både ojämnt och en (putsad) kant.Oldboy skrev:
Jag tycker det är passande och helt ok med en putsad sockel, men om man vill ha snyggare finish så finns ju kakel.
Ska man tala estetik och formspråk så är det ju mkt klassiskt och korrekt med en bredare sockel som väggen står på.
Har själv en murad sockel i mitt garage, och den är praktisk t ex när jag byter hjul då står hjulskruvarna perfekt där. Den är inte i vägen då man aldrig sätter fötterna så nära väggen, och är ett bra stöd, både fysiskt och visuellt, för saker som man hänger på väggen.
Ska man tala estetik och formspråk så är det ju mkt klassiskt och korrekt med en bredare sockel som väggen står på.
Har själv en murad sockel i mitt garage, och den är praktisk t ex när jag byter hjul då står hjulskruvarna perfekt där. Den är inte i vägen då man aldrig sätter fötterna så nära väggen, och är ett bra stöd, både fysiskt och visuellt, för saker som man hänger på väggen.
Jag ska börja bygga nu till våren och i stället för leca tänkte jag använda finjas färdiga garagelement.
https://www.finja.se/storage/ma/458...F0F509A150EBC6B051A21DCCFC/Garage element.pdf
https://www.finja.se/storage/ma/458...F0F509A150EBC6B051A21DCCFC/Garage element.pdf
Det blir liknande för mig 300mm L-kantelement med 200mm EPS isolering samt 100mm betong. Lejer bort gjutningen men resten blir nog eget arbete. Väldigt spännande och planeringen är nästan halva nöjet.Gimner skrev:
Liknande trådar
-
Söker plåt för att täcka krönet på mur i murblock leca 190 mm bredd
Byggmaterial & Byggteknik -
Kommer terassen hålla? Vill bygga mur/odlingslådor med murblock
Murbruk mellan murblock poröst som sand
Stenhus -
Putsa murblock innan tilläggsisolering?
Finja murblock bas i källare
Stenhus