SH skrev:
Snart är min uteterrass i sten klar. Stengolv och stenräcken. Underhållsfritt hoppas jag, när jag väl impregnerat stenen.

Maffigt med stenräcken!!!!

Ungefär så här du hade tänkt dig?

labyrintantik_08.jpg

fredr33 skrev:
Ungefär så här du hade tänkt dig?

[bild]
Ja precis !! Hur gick du tillväga?

Har du använt betong under plattorna på den plana ytan eller ligger dom på bärlager och stenmjöl.?

Är lite orolig för att murstenarna trycks ut när man packar materialet för den plana ytan. Dessutom har jag planer på att göra ett inglasat uterum framöver så det kanske är lika att gjuta i allafall.

// Mattias

Det är inte vårt hus på bilden, endast en bild jag såg på nätet som verkade vara det du var ute efter.

Det är som du befarar att "sidorna" kommer att rasa om du inte har någon konstruktion som håller ihop det. Jag skulle göra som pixel lägre upp i denna tråd, att bygga en ram med murade lecablock. Denna ram fyller man med stenkross, stenmjöl, singel, sand. Sedan dekorerar man sidorna.

Lecablocksramen fungerar fint att ha ett uterum på, tänk bara på att ha en "klack" med betong som 1:a lagret lecablock står på när du murar om du skall ha tung belastning.

• Gilla
Karl-Lena
  • Laddar…
S SH skrev:
Snart är min uteterrass i sten klar. Stengolv och stenräcken. Underhållsfritt hoppas jag, när jag väl impregnerat stenen.
Hej,
Vi skall göra en liknande terass. Hur har du gjort grunden till den?

V Vhris skrev:
Hej,
Vi skall göra en liknande terass. Hur har du gjort grunden till den?
Terrasserna ligger på gjutna betongplattor / betongbjälklag.

Hej,

Jag ska göra en uteplats i sten precis som så många andra. Jag kommer likt tidigare förslag att göra lecamur och sedan klä den med gråsten (plockesten) tror jag. Det kommer att göras i nivåskillnad och ca en meter hög som max.

Det jag undrar kring är hur man mest rationellt gör själva grundsulan. Jag skulle så klart kunna gräva ur, lägga mackadam, armera och gjuta men finns det något mer rationellt sätt? Typ skruva ner plintliknande delar (som man använder till trädäck) och nyttja dem likt pålar för att på så sätt slippa gräva så mycket? Vad tror ni?

Hej, vi ska göra en upphöjd uteplats där vi vill lägga ölandssten ovanpå. Vad vi inte är överens om hemma just nu är huruvida vi också ska ha ett tak över uteplatsen.
Behöver jag förbereda med något i upphöjningen för att fästa det eventuella taket i uteplatsen? Eller kommer den hålla för taket om jag gjuter på det sättet som det pratas om i tråden

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.