BBR-begränsningarna behöver man bara ställa in om det är ett nybygge.
 
useless useless skrev:
BBR-begränsningarna behöver man bara ställa in om det är ett nybygge.
OK men bara skit ändå, andra ska inte bestämma vad jag sätter i mitt som jag bygger, sanslöst
 
Kulle; det är inget att förvåna sig över , det är bara så med myndighetsutövning , dom vet bäst och folket vet inget
 
Har nu fått svar angående storleken på pumpen.
"Den räcker och blir bäst storleksmässigt. Den ger upp till 7,8 kW vid 100 % kompressorhastighet . 6 kW är vid 75% kompressorhastighet. Ni ser detta på sidan 13 i produktbladet."

Produktbladet finns här:
https://www.nibe.se/assets/documents/24488/639574-7.pdf
 
Redigerat:
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag frågar eftersom ni har en luft-luft värmepump också, och ett ganska stort hus så energibehovet med bara bvp blir större om man inte kör luft-luft värmepumpen
J Josth skrev:
Jo den modellen ska visst gå att låsa upp och ger då runt 7,6 kW istället för ca 6 kW men ljudnivån ökar också.
Känns som TS tittar på något för små modeller av värmepumpar. Satsar man på luftvatten eller bergvärme tycker jag att man ska dimensionera så att man sedan kan skrota luftluftvärmepumpen i huset om man vill eller när den är slutkörd.
Köper ni svaret ovan?
 
Nix. Dina 190 kvm är inte byggt 2019 utan det är byggt 1984. Skiljer i isolering och energiförbrukning. Har du tur har du ett lågtemperat 55/45 värmesystem men det vet vi inte. Kan hålla med om att en varvtalsstyrd 3-12 kW blir något för stor. Tror t.ex. Daikin har en 1½-10 kW. Mitsubishi har nya Geodan som ligger effektmässigt också ligger där i krokarna. Sedan beror det naturligtvis vilka vintrar vi kommer att ha. Om det fortsätter som denna vinter hittills så är det ju inga problem men en värmepump ska man ha 20 år och då tänker jag bakåt hur olika vintrar sett ut senaste 20 åren. Ibland har det varit riktigt kallt även i södra delen av landet. Elförbrukningen kommer nog också mer att styras med effekttaxa på fler orter så man får betala mer när alla vill ha ström samtidigt som när det blir extra kallt.
 
J Josth skrev:
Nix. Dina 190 kvm är inte byggt 2019 utan det är byggt 1984. Skiljer i isolering och energiförbrukning. Har du tur har du ett lågtemperat 55/45 värmesystem men det vet vi inte. Kan hålla med om att en varvtalsstyrd 3-12 kW blir något för stor. Tror t.ex. Daikin har en 1½-10 kW. Mitsubishi har nya Geodan som ligger effektmässigt också ligger där i krokarna. Sedan beror det naturligtvis vilka vintrar vi kommer att ha. Om det fortsätter som denna vinter hittills så är det ju inga problem men en värmepump ska man ha 20 år och då tänker jag bakåt hur olika vintrar sett ut senaste 20 åren. Ibland har det varit riktigt kallt även i södra delen av landet. Elförbrukningen kommer nog också mer att styras med effekttaxa på fler orter så man får betala mer när alla vill ha ström samtidigt som när det blir extra kallt.
Menar du att graferna på sida 13 utgick från ett nybyggt hus?

Menar du att om jag har 55 grader i framledningstemperatur, så är nibe 1255-6 den bästa? (jämfört med nibe 1255-12)
 
En 8kw pump hade väl varit mer lagom.

Påde CTC och IVT t.ex. har bra alternativ.
IVT GEO 508C skulle nog passa bra
 
E Emajlo skrev:
Menar du att graferna på sida 13 utgick från ett nybyggt hus?
Menar du att om jag har 55 grader i framledningstemperatur, så är nibe 1255-6 den bästa? (jämfört med nibe 1255-12)
Sidan 13 grafer förstår jag inte riktigt var de finns? NIBE F1255-6 passar bra i lite större nya hus där man vill ha bergvärme eller jordvärme. Har man ett hus från t.ex. slutet av 90-talet som garanterat har lågtemperatur värmesystem och det huset också har FTX-aggregat fungerar det med. Ett modernt FTX kan återvinna 85-90% av ventilationsförlusterna och då räcker en något mindre värmepump. NIBE har sedan flera år nu angivit värmeeffekten vid 0/35 grader jämfört med tidigare 0/50 eller runt det. Om man då har ett hus som behöver 55 grader eller mer vid DVUT måste man räkna lite lägre på effekten än det står i produktbladet. 3-12 kW känns något för stor och 1½-6(7,7) är något för liten.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
En 8kw pump hade väl varit mer lagom.

Påde CTC och IVT t.ex. har bra alternativ.
IVT GEO 508C skulle nog passa bra
Okej, och fördelen med dem jämfört med Nibe 1255-6 är att de skulle fungera även vid -25 grader utan behöva fungera som en elpanna?

Men vid -20 till +30 grader så skulle de fungera likadant med samma förbrukning (ungefär)?
 
Redigerat:
J Josth skrev:
Sidan 13 grafer förstår jag inte riktigt var de finns? NIBE F1255-6 passar bra i lite större nya hus där man vill ha bergvärme eller jordvärme. Har man ett hus från t.ex. slutet av 90-talet som garanterat har lågtemperatur värmesystem och det huset också har FTX-aggregat fungerar det med. Ett modernt FTX kan återvinna 85-90% av ventilationsförlusterna och då räcker en något mindre värmepump. NIBE har sedan flera år nu angivit värmeeffekten vid 0/35 grader jämfört med tidigare 0/50 eller runt det. Om man då har ett hus som behöver 55 grader eller mer vid DVUT måste man räkna lite lägre på effekten än det står i produktbladet. 3-12 kW känns något för stor och 1½-6(7,7) är något för liten.
Tack. Graferna finns på länken jag skickade tidigare. Men se bifogad bild för sida 13.
OM programvalet på elpannan är korrekt inställt så ska det vara 55 i framledningstemperatur vid -20 grader utomhus. OM detta stämmer, borde väl Nibe 1255-6 ändå vara ett bra val?
 
  • Tekniska diagram för värmepumpens arbetsområde och kompressorhastighet vid olika temperaturer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur säkra är ni på effektbehovet?
En on off på runt 10kW med en stor arbetstank så slipper ni gissa. Bättre COP en den föreslagna 7.7kW invertern. Förmodligen bättre än de större också.
 
NIBE F1255-6 kan vara ett skapligt val om man samtidigt installerar FTX med värmeåtervinning i huset. Då kan värmepumpen vara lite mindre. När jag uppskattar effektbehovet hamnar det på 9,0-9,5 kW. Daikin har en varvtalsstyrd modell 0,85-9,6 kW bergvärmepump som jag tror skulle passa mycket bra effektmässigt men har aningen om det finns någon återförsäljare där TS bor. Den klarar en framledningstemperatur upp till 65 grader.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Hur säkra är ni på effektbehovet?
En on off på runt 10kW med en stor arbetstank så slipper ni gissa. Bättre COP en den föreslagna 7.7kW invertern. Förmodligen bättre än de större också.
J Josth skrev:
NIBE F1255-6 kan vara ett skapligt val om man samtidigt installerar FTX med värmeåtervinning i huset. Då kan värmepumpen vara lite mindre. När jag uppskattar effektbehovet hamnar det på 9,0-9,5 kW. Daikin har en varvtalsstyrd modell 0,85-9,6 kW bergvärmepump som jag tror skulle passa mycket bra effektmässigt men har aningen om det finns någon återförsäljare där TS bor. Den klarar en framledningstemperatur upp till 65 grader.
Vet inte hur man räknar på effektbehovet. Men under 2019 förbrukade vi 22.000 kWh (uppvärmning, varmvatten och hushållsel) och vi bor på ca 190 kvm.
Detta var alltså med en 15 år gammal Firstline luft-luft som vi försökt köra så mycket som möjligt. Oklart hur bra den är dock jämfört med elpannan.

Jodå, det finns Daikin. Inte fått offert på det dock. Men kan kolla med någon annan daikin-återförsäljare.
 
När det gäller effektbehovet och energibehovet har jag utgått från olika tumregler samt liknande hus å ena sidan och uppgifterna om er årsförbrukning med luftluftvärmepump samt temperaturdata för Linköping som man väl kan säga ligger mitt i Östergötland(?) Utan luftluftvärmepump så har jag antagit en årsförbrukning för uppvärmningen om 28,5 MWh/år och detta stämmer då med ett effektbehov om 9,5 kW värme när man börjar komma neråt -20 grader. Både Daikin 0,85-9,6 kW och t.ex. NIBE F1245-10 med stor arbetstank (om det får plats) är bra val om det finns några bra firmor på rimligt avstånd som installerar och gör service. Visst men ytterst lite stöd i kWh från el-patronen behövs när det är som kallast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.