B
Kort fråga egentligen.

Jag har kollat på olika upp uppvämningsalternativ för hus om 250 kvm.

Idag är det fjärrvärme. Dock är pumpen 20 år och kommer sannolikt /kanske behöva bytas snart.

När jag kollar på diverse kalkyler framstår det helt oförklarligt varför någon enda människa installerar fjärrvärme?
Det är rejält dyr årskostnad jämfört med Berg/-luftvatten eller tex jordvärme.

Varför väljer man fjärrvärme framför bergvärme eller luft/vatten?

Är det så att jag missar någon infallsvinkel på saken.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Finns ju många fördelar respektive nackdelar. På vissa tomter går det inte att borra för bergvärme medans det kanske finns fjärrvärme i gatan utanför. Vissa vill inte ha en utedel för LVVP som anses störande vid huset. Man kan få optiskt fiber indragen tillsammans med fjärrvärmerören. Fjärrvärmecentralen håller länge, har väldigt lågt underhållsbehov och tar liten plats. Man minskar risken för knäppningar i värmerören i huset med ett "shuntat" system som fjärrvärme. Man har i princip oändligt med varmvatten om många ska duscha och bada tätt efter varandra. Beroende på vad fjärrvärmecentralen eldas med är det miljömässigt bra. Nackdelen är som sagt dyrare i längden än värmepump. Kostnaden för fjärrvärme kan dock se väldigt olika ut i olika kommuner, vissa kan ha relativt lågt pris medans andra ligger rejält högt i pris inkl höga fasta årsavgifter.

• Gilla
possum77
  • Laddar…
B byron v2 skrev:

Man väljer inte, man tvingas av kommunen för att överhuvudtaget få bygglov.

• Gilla
  • Ledsen
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ja, ofta kräver kommunen att man ansluter sig. Men sen är det väldigt stora skillnader i pris, så på många ställen är fjärrvärmen ett hyfsat alternativ rent ekonomiskt.

B byron v2 skrev:
Kort fråga egentligen.

Jag har kollat på olika upp uppvämningsalternativ för hus om 250 kvm.

Idag är det fjärrvärme. Dock är pumpen 20 år och kommer sannolikt /kanske behöva bytas snart.

När jag kollar på diverse kalkyler framstår det helt oförklarligt varför någon enda människa installerar fjärrvärme?
Det är rejält dyr årskostnad jämfört med Berg/-luftvatten eller tex jordvärme.

I min billiga kommun kostar fjärrvärmen 1340 kr per år och 70,2 öre per kWh. Byte till ny värmeväxlare erbjuder energibolaget för 32000 kr med Rot-avdrag, 37500 utan.

Vad kostar det i din kommun?

• Gilla
guggen
  • Laddar…
B
37000 kr för ett byte.
Vad kostar luft/vattempump. 60.000kr för ok grejer.
Sen 1/3 driftkostnad.

Kostar 3600 om året i fast pris sen 75 öre mvh typ.
.
#
Men även om det är krav på fjärrvärme kan man ju ta kostnaden sen likförbannat installera nått annat direkt.

Ja, det beror ju som sagt var på vad fjärrvärmen kostar. Dock tror jag inte du får en bra luft/vatten för 60 000 och livslängden är kortare än en fjärrvärmecentral.
Kostar fjärrvärmen över 2 kronor per kWh?

Det brukar nog gå relativt jämnt ut i längden om man räknar på investeringen med belåning/alternativkostnad. Om du har cashen för att installera bergvärme så bör du räkna med att de pengarna investerade på börsen skulle kunna ge uppåt 10% i årlig utveckling. Förenklat kan du räkna på blancolån också. Det blir mer jämförbart, tar oftast mer än 15 år att tjäna in bv inklusive service och något kompressorbyte.

Jag har själv jordvärme, men jag bytte vp nyligen och övervägde skarpt fjärrvärme då det är tyst och tar lite plats. Valet föll ändå där det gjorde då jag redan hade slangen i backen. Vi får se hur länge invertern håller om jag gjorde rätt. Thermia fasar ju tydligen ut modellen jag valde redan efter 2 år..

Hade offerter på luft vatten med. De låg på 120k, ny vp på 95 och fv på 56.

B
useless useless skrev:
Ja, det beror ju som sagt var på vad fjärrvärmen kostar. Dock tror jag inte du får en bra luft/vatten för 60 000 och livslängden är kortare än en fjärrvärmecentral.
Kostar fjärrvärmen över 2 kronor per kWh?
75 öre

B
A ArWo skrev:
Hade offerter på luft vatten med. De låg på 120k, ny vp på 95 och fv på 56.
...fv 56 vad.
56000 för nu växlade?

Räknar du verkligen på hela elkostnader när du skriver 75 öre. Du har ju dekan kWh kostnad för elnätet och en annan kwh kostnad för själva elen.

Edit. jag missförstod nog. Det var inte el påstods kosta 75 öre.

B byron v2 skrev:
...fv 56 vad.
56000 för nu växlade?
Anslutning och värmeväxlare.

Jag har dock ett så gammalt jordvärmesystem i grunden att det är oreggat. Vi mätte längden på slangen genom att mäta antalet liter brine. Jag hade egentligen behövt stå för återställning av marken, i realiteten hade väl en röris kunnat köra ut vatten i rören och plombera.

B byron v2 skrev:
37000 kr för ett byte.
Vad kostar luft/vattempump. 60.000kr för ok grejer.
Sen 1/3 driftkostnad.

Kostar 3600 om året i fast pris sen 75 öre mvh typ.
.
#
Men även om det är krav på fjärrvärme kan man ju ta kostnaden sen likförbannat installera nått annat direkt.
Du får inte en vettig luft/vatten installerad och klar för 60.000. Räkna med nästan det dubbla.
Sen måste du ha ett värmesystem som klarar av låga temperaturer. (Typ max 55 grader den kallaste dagen på året). Kanske behöver du också säkra upp huset elmässigt, om det har suttit en fjärrvärmeanläggning där tidigare.

Jag har själv fjärrvärme i mitt hus. Och då är jag ändå i värmebranschen. Jag har ungefär samma fjärrvärmetaxa som dig.
Det handlar hela tiden om en avvägning. Räkna med en avskrivning på 20-25 år på en värmeanläggning. Man måste räkna på alla kostnader, inte bara energikostnaden.

Om inte kostnaden inte är så viktig så är ju fjärrvärme det absolut bästa komfortmässigt och rent vvs/värme tekniskt mycket bättre.

Hoppas värmepumptekniken går mer framåt som kan producera höga framledningstemperaturer med högt COP så man kan börja köra fast kondensering. :) Nu är inte kostnaden så viktig för mig men känns fel att köra COP 3-3.3 när man kan köra COP 4.2-4.5

Men bergvärme är svårt att slå när det gäller komfort/energikostnad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.