2 805 läst · 11 svar
3k läst
11 svar
Solcellsstödet snart slut för i år
På konsumentens sida
· 3 117 inlägg
Precis som tidigare år är det många som söker solcellsstöd, hela 2020 års avsatta budget är snart slut.
Du kan läsa artikeln här: Solcellsstödet snart slut för i år
Du kan läsa artikeln här: Solcellsstödet snart slut för i år
Det är sannolikt baserat på en TT artikel.
https://www.nyteknik.se/energi/regeringens-solcellsstod-for-2020-redan-pa-vag-att-ta-slut-6984214
https://www.nyteknik.se/energi/regeringens-solcellsstod-for-2020-redan-pa-vag-att-ta-slut-6984214
Men det är väl absurt. Vi har en klimatförändring. Vi= världen måste bort från koldioxidproducerande förbränning. Solenergi är en del av det.
Pengarna till solcellsstödet för 2020 är inte slut. De har ännu inte delats ut en enda krona ännu av 2020 års budget. Energimyndigheten fördelar som sagt solcellsstödet till länsstyrelserna (troligen i Maj) och det används till de ärenden som ligger längst fram i kön. Ställer man sig i kö idag är det tveksamt om man får ta del av 2020 års medel. Då får man vänta och se ifall det blir nya medel kommande år.
Vi (Sverige) har redan en kraftproduktion som nästan redan är fri från CO2 utsläpp, främst tack vare vatten och kärnkraft. Resten av världen (USA, Kina, Tyskland, Polen etc.) behöver ställa om sin kraftproduktion till samma mix som Sverige.
I Sverige tror jag kanske dessa pengar hade gjort mer nytta i trafiken t.ex, att öka miljöpremien för el och hybrid bilar kanske.
I Sverige tror jag kanske dessa pengar hade gjort mer nytta i trafiken t.ex, att öka miljöpremien för el och hybrid bilar kanske.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 601 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 601 inlägg
Instämmer!T Tågvirke skrev:Vi (Sverige) har redan en kraftproduktion som nästan redan är fri från CO2 utsläpp, främst tack vare vatten och kärnkraft. Resten av världen (USA, Kina, Tyskland, Polen etc.) behöver ställa om sin kraftproduktion till samma mix som Sverige.
Riktigt så enkelt är det väl tyvärr inte. Polen har väl t.ex inte så många stora älvar med hög fallhöjd att bygga ut som Sverige. Jag tror inte heller att någon vill att Polen skall bygga en massa kärnkraftverk.T Tågvirke skrev:Vi (Sverige) har redan en kraftproduktion som nästan redan är fri från CO2 utsläpp, främst tack vare vatten och kärnkraft. Resten av världen (USA, Kina, Tyskland, Polen etc.) behöver ställa om sin kraftproduktion till samma mix som Sverige.
Har Sverige möjlighet att producera såpass mycket säker och miljömässigt bra el så att vi kan exportera, då skall vi göra detta och på så sätt hjälpa till att lösa det globala klimatproblemet. Polen måste givetvis också ta ett extremt mycket större ansvar än vad dom gör idag.
Medlem
· Halland
· 4 095 inlägg
Mycket bättre att polackerna installerar solceller eftersom de i likhet med tyskarna har en jämnare fördelning av soltimmar över året.H Henrik_U skrev:Riktigt så enkelt är det väl tyvärr inte. Polen har väl t.ex inte så många stora älvar med hög fallhöjd att bygga ut som Sverige. Jag tror inte heller att någon vill att Polen skall bygga en massa kärnkraftverk.
Har Sverige möjlighet att producera såpass mycket säker och miljömässigt bra el så att vi kan exportera, då skall vi göra detta och på så sätt hjälpa till att lösa det globala klimatproblemet. Polen måste givetvis också ta ett extremt mycket större ansvar än vad dom gör idag.
Framför allt en jämnare belastning
Inte stort, men det då fint ut.
Liknande trådar
-
Alert alarm - snart slut med 2g, vad tar jag istället ?
Villalarm & Hemautomation -
Slutbastat snart med tanke på framtida elpriser, hur tänker ni?
Bastu -
Många äldre TV-apparater slutar fungera snart
Artikelkommentarer -
Slutdatum för solcellsstödet måste skjutas fram
Artikelkommentarer -
Ellevio varnar: Snart kanske vi inte kan ansluta fler till elnätet
Artikelkommentarer